vytisknout velikost písma Lada: aké autá predávala v Československu v roku 1989

V čase pádu totality u nás sovietska automobilka VAZ ponúkala celkom rozsiahlu škálu osobných automobilov.
Lada: aké autá predávala v Československu v roku 1989
Zoznam kapitol
  1. Katalóg, Lada 2105, Lada 21053
  2. Lada 2104, Lada 2107, Lada 2108 Samara, Lada 2121 Niva

Prelistujte si farebný katalóg formátu A4, ktorý v roku 1989 vydal s.p. Mototechna. Ako autori sú pod ním podpísaní R. Knedlhans, J. Hudeček, J. Hoza a J. Šámal a vytlačil ho závod Mier. Zobrazuje všetky modely vozidiel vyrábaných sovietsku automobilkou VAZ, ktoré na úplnom sklonku komunistickej totality u nás boli v ponuke.

Sovietske osobné automobily LADA u nás obľúbené od chvíle, kedy sa k nám začali dovážať. V priebehu rokov došlo k rozšíreniu ponuky typov a ich postupnej inovácii. Modelová paleta obsahuje všetky možné typy osobných automobilov, kombi i špeciálne automobily pre jazdu v teréne aj na ceste. (úryvok z prospektu)
obrázek00137.jpgobrázek00138.jpgobrázek00158.jpg
Prospekt k vozidlám Lada, ktorý Mototechna vydala v roku 1989

Chrbticou ponuky boli samozrejme vozidlá ortodoxnej koncepcie, ktoré po technickej stránke stále vychádzali z vozov VAZ 2101 alias Žiguli, od roku 1970 v licencii vyrábaného modelu Fiat 124. Pripomeňme ešte, že výroba vozidiel tejto konštrukcie bola ukončená až v roku 2012. V priebehu výroby boli samozrejme aj tieto vozy priebežne, hoci len nevýrazne modernizované.

V ponuke vtedy bola samozrejme dnes už legendárna terénna Lada 2121 Niva, ale tiež relatívne moderne riešený cestovný model Lada 2108 Samara s pohonom predných kolies, ktorý bol do výroby zaradený v roku 1984.

Lada 2105

Základom ponuky bol sedan 2105. V roku 1989 boli u neho štandardnou výbavou napríklad svetlomety s halogénovými žiarovkami, zdokonalené vetranie a vykurovanie, vyhrievanie zadného okna, zvnútra nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá na oboch dverách alebo nastaviteľné hlavové opierky na predných sedadlách. Samozrejmosťou bol aj podtlakový posilňovač brzdného účinku.

2105 1.jpg2105 2.jpg2105 3.jpg2105 4.jpg2105 5.jpg2105 6.jpg
Základné prevedenie Lada 2105

Lada 2105 bola 4 128 mm dlhá, 1 620 mm široká a 1 446 mm vysoká. O jej pohon sa staral konvenčný zážihový štvorvalec s objemom 1 294 ccm a výkonom 48 kW pri 5 600 ot./min. Lada 2105 s ním pri pohotovostnej hmotnosti 995 kg jazdila až 145 km/h a pri 90 km/h vykazovala spotrebu 7,5 l/100 km. Rovnako ako ostatné vozy VAZ tankovala aj Lada 2105 benzín Super s oktánovým číslom 96.

Lada 21053

Najvýraznejšou odlišnosťou modelu 21053 od vyššie popísaného základného typu 2105 bolo použitie výkonnejšieho motora s objemom 1,5 l. V katalógu boli vyzdvihovaná najmä zvýšená úroveň aktívnej bezpečnosti vďaka výkonovej rezerve či vhodnosť Lady 21053 k jazdám na dlhšie vzdialenosti alebo ťahanie obytného prívesu.

21053 1.jpg21053 2.jpg21053 3.jpg21053 4.jpg21053 5.jpg
Lada 21053 sa od najlacnejšieho prevedenia líšila hlavne použitím výkonnejšieho motora

Model 21053 bol oproti svojmu slabšiemu súrodencovi ďalej vybavený samonavíjacími bezpečnostnými pásmi vpredu a statickými pásmi vzadu, vyberateľnými rohožami alebo upraveným vencom volantu. S motorom 1 452 ccm a výkonom 55 kW pri 5 600 ot./min. vtedy jazdila Lada 21053 s pohotovostnou hmotnosťou 1 060 kg až 150 km/h a pri rýchlosti 90 km/h spotrebovala 7,4 l/100 km. Aj tento model sa musel uspokojiť s štvorstupňovou prevodovkou.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test jazdenky: Audi Q7 slúži dobre, ale len veľkorysému majiteľovi

Test jazdenky: Audi Q7

Veľké prémiové SUV, aj keď je ojazdené, si môže dovoliť len naozaj veľkorysý záujemca s takmer bezodným rozpočtom.

včera | Dalibor Žák
Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Dlhodobo testovaný model Peugeot 2008 zvládne čiastočné ovládanie hlasom a pripojenie na internet. Pripravené aplikácie spoločnosti Peugeot na Slovensku nefungujú. Váš telefón má vždy prednosť, takže hovor vám zakryje parkovaciu kameru aj navigáciu. Ovládanie s minimom tlačidiel je veľmi šikovné. Všetky bežné funkcie obslúžite z volantu.

18. 9. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Optima GT pre Kiu v Európe je stále vlajkovou loďou. Štýlový model Stinger čaká za rohom. A to je ďalšia pieseň.

11. 9. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY