vytisknout velikost písma Kuba: otvorenie trhu s autami v skutočnosti len ďalšou z pascí režimu

Pred týždňom bol na Kube po niekoľkých dekádach uvoľnený predaj nových automobilov. Podľa väčšiny médií ide o dôkaz postupnej demokratizácie tamojšej spoločnosti, hoci v trochu zábavnej forme, ale nie je tomu tak.
Kuba: otvorenie trhu s autami v skutočnosti len ďalšou z pascí režimu
Zoznam kapitol
  1. Kuba
  2. Fotogaléria

Revolučná vláda Komunistickej strany Kuby, ktorej žezlo v roku 2006 prevzal z rúk chorého Fidela Castra jeho brat Raúl, doviedla svoju revolúciu tak ďaleko, že po 55 rokoch umožnila svojim občanom kupovať nové autá. Verejnosť na celom svete sa teraz chveje blahom nad tým, že Kuba vďaka Raúlovým reformám konečne smeruje k demokracii a prosperite, avšak minimálne v prípade tejto reformy ide len o ďalšiu umne spracovanú ilúziu.

P1195337.JPGP1195338.JPGP1195351.JPG
P1215481.JPGP1245938.JPGP1245940.JPG
V prevádzke na Kube najčastejšie stretnete dlhoročné americké modely

Pripomeňme, že od komunistickej revolúcie v roku 1959 až do polovice roku 2011 bolo možné na Ostrove slobody obchodovať iba s automobilmi, ktoré sa na Kubu dostali pred rokom 1959. Súčasnosť na tamojších cestách preto vyzerá tak, že cesty križuje kombinácia amerických korábov z päťdesiatych rokov (s motormi z úplne iných áut), Lád, Škodoviek a ďalších vozidiel dovezených v dobách tesného spojenia Kuby so Sovietskym zväzom a jeho satelitmi a importovaných ojazdených áut z prvej polovice druhej dekády 21. storočia.

Sprístupnenie nových áut prostým Kubáncom sa stalo súčasťou jednej zo stoviek reforiem kabinetu Raúla Castra schválených v rámci novej päťročnice na zjazde Komunistickej strany Kuby v roku 2011. Za zmienku stojí, že tento zjazd bol ešte len 6. v poradí (a prvým po 11 rokoch) a že na ňom bol do čela krajiny oficiálne zvolený Raúl Castro, ktorý sa stal, podobne ako Fidel, prezidentom, premiérom a predsedom Komunistickej strany v jednej osobe.

Norma o liberalizácii predaja áut vstúpila na Kube do platnosti 3. januára a podľa očakávania pre tamojšie obyvateľstvo ani chorľavejúcu ekonomiku krajiny nič nerieši. Mediálnym symbolom tohto "veľkorysého" kroku sa stal "Peugeot za 180 tisíc eur", avšak treba byť objektívny. Nové Peugeoty za výkladmi dealerstiev v skutočnosti štartujú v prepočte na na sume 65 tisíc eur, no a vzhľadom na priemernú mzdu Kubáncov v štátnej sfére, ktoré dosahuje niekoľko desiatok eur mesačne, to na smiešnosti celej situácie nemení vôbec nič.

P1195204.JPGP1195344.JPGP1185034.JPG
Svoj odtlačok v kubánskej prevádzke zanechal aj náš kraj...

Ale poďme k jadru veci, pričom dajme najskôr slovo oficiálnej verzii Castrovho totalitného režimu. Ten na jednej strane hovorí o "predajoch za trhové ceny", na druhej strane ale pripúšťa, že ceny novo dovezených áut sú navýšené o prirážku, ktorá poputuje do rozvoja hromadnej dopravy. S ohľadom na ceny panujúce na Kube a na ceny nových áut sa na internete objavila poznámka, že Kuba chce vyriešiť problémy s hromadnou dopravou predajom jediného auta.

Samozrejme bonmot, ale prekvapivo nie úplne odtrhnutý od reality. Podľa kubánskeho Ministerstva dopravy by mohli byť z prirážky na jedinom novom aute kúpené dva ojazdené autobusy v slušnej kondícii, takže pri hypotetickom predaji len 1 000 nových áut by boli vyriešené problémy s hromadnou dopravou v celej Havane.

P1195129.JPGP1195158.JPGP1225810.JPG
Kubánský vozový park siaha aj do Európy

Liberalizácia trhu s autami však so sebou na Kube nesie aj celý rad ďalších noriem, ktoré paradoxne celú situáciu ďalej zhoršujú. Nové ceny na takzvanom voľnom trhu totiž prakticky znemožnia nákup nového vozidla tiež miestnym celebritám vrátane športovcov, diplomatov či odborníkov. Predpisy idú zároveň aj proti proklamovanému záujmu vedeniu Kuby o príliv investícií zahraničných partnerov, ktorí pre svojich zamestnancov za tieto ceny určite autá kupovať nebudú.

V rámci verejného tajomstvo je ale všetkým zúčastneným jasné, že nové auto by si aj za stanovené ceny, ktoré sú zrejme najvyššie na celom svete, rad Kubáncov dovoliť mohol. Ostrov slobody je totiž v skutočnosti jednou veľkou čiernou ekonomikou, avšak práve jej predstavitelia si také auto oficiálnou cestou určite nekúpia. Druhý deň by totiž mohli očakávať uniformovanú návštevu, ktorá by sa domáhala dokladov o pôvode príjmov.

Takže : dôkaz o demokratizácii Kuby? Nie, iba ďalšia z pascí na pašerákov, vekslákov a ďalších "nepriateľov revolúcie", ktorými tamojší režim svoju vládu len utvrdzuje...

Trochu rozptýlenia vám ponúkne pohľad na päťdesiatku nových fotografií z Kuby.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY