vytisknout velikost písma Ktorá krajina predáva najviac elektromobilov?

Celosvetovo najväčším odbytiskom "áut do zásuvky" je Čína.
Ktorá krajina predáva najviac elektromobilov?

Pokiaľ ide o štáty s nadpriemerným výskytom elektrických áut, informovanejším čitateľom sa zrejme vybavia Spojené štáty (najmä Kalifornia) či Nórsko, poprípade ešte Holandsko. Zďaleka najväčším odbytiskom elektromobilov na svete je však Čína.

Je to zdanlivý paradox. Veď čínske emisné normy pre autá poháňané spaľovacími motormi nie sú tak prísne ako v Európe či USA. A človek nemusí byť znalcom tamojších reálií, aby vedel, že veľké čínske aglomerácie silno trpia smogom a celkovým znečistením ovzdušia, ktorého významnú časť má na svedomí práve doprava.

Subvencie sú veľkorysé

Práve preto ale začala Čína elektromobily mohutne subvencovať. Od centrálnej vlády možno získať príspevok vo výške maximálne 45 000 juanov (V prepočte približne 6 tisíc eur), ale ďalších až 50 000 juanov (5 tisíc eur) môžu poskytnúť miestne úrady, uviedol pred časom americký Forbes. K tomu sa pridávajú ďalšie úľavy od odpustenia registračných poplatkov až po bezplatné parkovanie. Výsledok na seba nenechal dlho čakať.

Hoci nabíjacia infraštruktúra sa v Číne rozvíja len pomaly, predaj elektrických a elektrifikovaných automobilov medziročne vyskočil o viac ako 160 percent. Len za prvého polroka sa ich tam predalo asi 170 000, z toho 36 000 tzv. Plug-in hybridov. Zvyšných 134 000 sú čisté elektromobily.

V Európe bolo v rovnakom období zaregistrovaných 91 300 elektromobilov a plug-in hybridov. Významne k tomu prispelo malé Nórsko, kde tieto autá vďaka štedrým stimulom tvoria 24% celého automobilového trhu! Spojené štáty, ktoré majú ale prvý boom elektrických vozidiel už za sebou, vykázali v prvom polroku 64 296 registrácií "áut do zásuvky". Najúspešnejším modelom je tam luxusný Tesla Model S, zatiaľ čo v Európe sa najlepšie predáva malý Renault Zoe.

Čína tvorí polovicu svetového trhu elektromobilov

Ak súčasný trend vydrží, potvrdí Čína svoju novú pozíciu elektrickej veľmoci. Web EV volumes predpokladá, že každý druhý elektromobil predaný na svete počas roku 2016 nájde svojho majiteľa práve v Číne.

Čínsky automobilový trh je zároveň najväčší na svete. Vlani sa tam predalo 24,6 milióna áut, zatiaľ čo v USA to bolo "len" 17,2 milióna a v Európe ešte o tri milióny menej.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY