vytisknout velikost písma Kto jazdí po D1 v strednom pruhu, je lenivý a bezočivý [komentár]

Pokojná jazda uprostred širokej diaľnice je možno pohodlná pre vás, ale pridávate tým prácu a starosti ostatným vodičom.
Kto jazdí po D1 v strednom pruhu, je lenivý a bezočivý [komentár]

Prekvapuje ma, koľko Čechov získalo vodičské oprávnenie a zbieralo prvé skúsenosti za volantom v Amerike. Že sa vám to nezdá? Pripúšťam, že to znie nepravdepodobne. Ako inak si ale vysvetliť rozšírenosť "amerického" správania slovenských vodičov na trojprúdovej diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou?

Kedykoľvek týmito miestami prechádzate, vidíte vodičov, ktorí sa v kľude a nevzrušene posúvajú za svojimi cieľmi prostredným pruhom. Zrejme si užívajú pocit bezpečia, ktorý pramení z potenciálneho manévrovacieho priestoru na oboch stranách. Vyhovuje im, že nemusia tak často prechádzať z pruhu do pruhu a upravovať rýchlosť podľa okolitej prevádzky.

Patríte k nim? Dúfam, že nie. Pretože prácu, ktorú takí vodiči ušetria sebe, prirobia dvojnásobne iným.

Bezdôvodná jazda uprostred je bezohľadnosť

Na rozdiel od Ameriky sú u nás všetky pruhy naľavo od pravého určené len na predbiehanie. Čo má jeden následok, ktorý vás možno nikdy nenapadol: Bezdôvodne jazdou prostredným pruhom poloprázdnej diaľnice porušujete nielen cestný zákon, o ktorom si môžeme myslieť svoje, ale aj zákon, ktorý by v každej funkčnej spoločnosti mal byť nadradený kodifikovaným normám - zákon slušnosti.

Čo hovorí zákon

Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie."

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.

Ak sa v predchádzajúcich odsekoch spoznávate, zrejme ste sa teraz silno urazili. Stavím sa, že sami seba považujete za veľmi opatrného šoféra. Určite nikdy neprekračujete povolenú rýchlosť, veď aj na diaľnici často idete oveľa pomalšie, než legislatíva a podmienky dovoľujú. Tak aká bezohľadnosť?

Bezohľadnosť nie je to isté, čo agresivita. Bezohľadnosť nie je porušovanie zákona (akokoľvek s ním niekedy kráča ruka v ruke). Bezohľadnosť je neschopnosť alebo neochota brať ohľady na druhých. Často pramení z nedostatku empatie, vcítenia sa do ostatných.

Skúste sa teraz spolu so mnou vcítiť do vodiča, ktorý sa k vám zozadu blíži stotridsiatkou, zatiaľ čo vy upaľujete prostredným pruhom bezpečnou a úspornou rýchlosťou 100 km/h. Aké má ten vzadu možnosti?

Môže pokračovať v pravom pruhu a podísť vás sprava. Čo by bolo perfektne legálne napríklad v tej Amerike, ale u nás by sa tým vodič vystavil postihu za nedovolené predbiehanie. A uznajte, že nie je fér, aby niekto riskoval postih za porušenie zákona len preto, že ste ho k tomu porušením zákona donútili vy.

Druhá možnosť? Predbehne vás legálne. To znamená, že musí dvakrát zmeniť jazdný pruh a niekoľko dlhých sekúnd sa pohybovať po diaľnici šikmo, čo zväčšuje mŕtvy uhol jeho zrkadiel relatívne k smeru diaľnice. Riskuje tak, že prehliadne rýchlo sa približujúce auto v ľavom pruhu. Manéver je navyše náročný na správne načasovanie a aj keď sa všetko podarí, čaká vodiča za odmenu dvojitý návrat späť doprava - najskôr len na pár sekúnd, než sa opäť priblíži k ďalšiemu takému krásavcovi, ako ste vy. Vodičskú prácu, ktorú ste podľa zákona aj podľa zdravého rozumu mali urobiť vy, tak musel odviesť niekto iný.

A tretí, najčastejší scenár? Predbiehajúci vodič sa zaradí za vás a čaká, až sa uvoľní ľavý pruh, hoci vpravo od vás je úplne voľno. Výsledok je neodvratný.

V ľavom je plno, vpravo ani noha

Aj tí najsnaživější a najpoctivejší vodiči po niekoľkých minútach kľučkovania prestanú zachádzať doprava. Pravý pruh sa vyprázdni a vľavo sa prevádzka zahustí, pretože všetci chcú predbehnúť pomalé auta uprostred.

Nie je to žiadna pustá teória. Denne vidíte na D1, to že je v pravom pruhu voľno celé stovky metrov a v ľavom idú autá naskladané za seba v netrpezlivom vláčiku.

Bezdôvodná jazda v prostrednom pruhu dramaticky zmenšuje priepustnosť diaľnice a prispieva k vzniku nebezpečných situácií - tým viac, čím ide pôvodca pomalšie. Skúste na to myslieť, až sa nabudúce cestou na chalupu budete chcieť zase zahniezdiť pohodlne uprostred diaľnice hneď po opustení Bratislavy. Alebo bežte za svojím zákonodarcom a žiadajte po ňom, nech presadí predbiehanie ktorýmkoľvek pruhom ako v Amerike.

Keď prenášate na ostatných svoj ​​diel práce za volantom, mohli by ste to kolegom vodičom vrátiť aspoň takto. Pre nás všetkých by to bolo vo výsledku najjednoduchšie.

Ilustračné foto: ŘSD

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY