vytisknout velikost písma Kráľ Ženevy? Jednoznačne LaFerrari

Tento hybridný superšport, nástupca legendárneho modelu Ferrari Enzo so zvukomalebným menom LaFerrari, disponuje výkonom takmer tisíc koní. Je schopný prekročiť rýchlosť 350 km/h. To z neho robí najrýchlejšie Ferrari všetkých dôb.
Kráľ Ženevy? Jednoznačne LaFerrari

O pohon modelov LaFerrari sa stará vidlicový dvanásťvalec s objemom 6262 cm³ doplnený elektromotorom v rámci sústavy HY-KERS. Benzínový motor produkuje 800 koní (588 kW) pri 9000 ot/min, krútiaci moment dosahuje 700 N.m pri 6750 ot/min., elektromotor má výkon 163 koní (120 kW), jeho 270 N.m je k dispozícii okamžite. 

Čo to znamená na ceste? LaFerrari sa na „sto“ dostane za necelé 3 sekundy, na „200“ pod 7 sekúnd, na „300“ za 15,5 sekundy. To, že sa jedná o najrýchlejšie Ferrari všetkých čias, potvrdilo auto i na závodnej dráhe vo Fiorane.

Superšport je 4702 milimetrov dlhý, 1992 milimetrov široký a vysoký iba 1116 milimetrov. Taktiež jeho pohotovostná hmotnosť ohromuje, činí len 1255 kilogramov.

Prevodovka je 7-stupňová, dvojspojková, brzdy karbokeramické, pneumatiky vpredu majú rozměr 265/30-19, vzadu 345/30-20. 

Už bez Pininfariny?

Nový superšport LaFerrari je prvý model, ktorý bol navrhnutý Centro Stile, dizajnérským centrom Ferrari. A vyzerá to, že i s ďalšími vozidlami to bude obdobné. Šéf Ferrari Luca di Montezemelo na tlačovej konferencii v Ženeve povedal, že to ale neznamená nič zlého pre dlhoročného partnera Pininfarinu. Že to nevysiela žiadny zlý signál.

Ferrari od roku 1951 až doposiaľ úzko spolupracoval s dizajnérskym centrom Pininfarina. To navrhlo takmer celú produkciu automobilky z Maranella. Jedinú výnimku predstavoval model Dino 308 GT4 v roku 1973, ten niesol podpis Bertone.

„V tomto aute nie je nič od Pininfariny. Ale my s nimi spolupracujeme aj naďalej a budeme pokračovat,“ vyvrátil špekulácie o konci dlhoročného priateľstva šéf Ferrari Luca di Montezemelo v Ženeve. „V súčasnosti pracujeme spoločne na ďalších dvoch modeloch. Ty, ako verím, už čoskoro predstavíme.“ 

Jeden z tých vozov by mal nahradiť 5 rokov starý kabriolet California. Ten bol predstavený v roku 2008.

Kedy vlastne došlo k odklonu od Pininfariny? Zrejme v chvíli, keď Ferrari najalo Flavia Manzoniho, vtedy sa to pohlo smerom k väčšej nezávislosti na dizajnérskych centrách. Ital Manzoni sa podieľal na návrhoch karosérií vo Volkswagene, predtým taktiež navrhoval pre Lanciu, Seat a Fiat.

Obrovský záujem

Luca di Montezemolo povedal, že taliansk automobilka behom pár týždňov obdržala viac než 700 žiadostí o LaFerrari. Jeden z vozov si objednal aj Sergio Marchionne, šéf Fiatu.

Ale obrovský záujem nič nezmenil na plánoch talianskej automobilky. Produkcia zostane obmedzená na 499 kusoch. Rovnako tak zostane nezmenená cena. Tá začíná na 1 milióne uer (plus daň). Zostane rovnaká až do chvíle, než bude vyrobený posledný voz LaFerrari. Čo bude koncom budúceho roka. 

Podľa Ferrari všetci zákazníci dostanú rovnaké vozidlo. Jediné, v čom sa objednané vozy môžu líšiť, bude farba. Pre tých, ktorí nebudú chcieť jednu z 3 štandardných – červenú, žltú a čiernu – je tu novinka: budú si môcť objednať akúkoľvek inú farbu. Je dokonca možné objednať si aj dvojfarebnú kombináciu.

Zelené Ferrari?

Prečo hybridný pohon? Aj túto otázku dostal Luca di Montezemolo v Ženeve. Znamená to snáď odklon značky, začne odteraz produkovat ekologicky šetrnné vozidlá?

„Mali sme 2 dôvody. Prvý - chceli sme vylepšiť jazdné vlastnosti, získať nové skúsenosti. Chceli sme si obrazne povedané ošahať technológie, ktorými budú vybavené aj ďalšie vozidlá Ferrari. A ten druhý, potrebovali sme znížiť emisie CO2,“ odpovedal šéf Ferrari. 

A na záver ešte jedna otázka, čo ten názov vlastne znamená? Vysvetlenie je prosté, „la“ je talianský určitý člen. Takže to auto sa volá vcelku neprekvapivo - Ferrari.

„Pomenovali sme ho takto, aby sme i týmto menom potvrdili, že LaFerrari je vyjadrením najvyšších schopností a ambícií našej značky,“ dodal Montezemolo. 

 

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY