vytisknout velikost písma Kráľ Ženevy? Jednoznačne LaFerrari

Tento hybridný superšport, nástupca legendárneho modelu Ferrari Enzo so zvukomalebným menom LaFerrari, disponuje výkonom takmer tisíc koní. Je schopný prekročiť rýchlosť 350 km/h. To z neho robí najrýchlejšie Ferrari všetkých dôb.
Kráľ Ženevy? Jednoznačne LaFerrari

O pohon modelov LaFerrari sa stará vidlicový dvanásťvalec s objemom 6262 cm³ doplnený elektromotorom v rámci sústavy HY-KERS. Benzínový motor produkuje 800 koní (588 kW) pri 9000 ot/min, krútiaci moment dosahuje 700 N.m pri 6750 ot/min., elektromotor má výkon 163 koní (120 kW), jeho 270 N.m je k dispozícii okamžite. 

Čo to znamená na ceste? LaFerrari sa na „sto“ dostane za necelé 3 sekundy, na „200“ pod 7 sekúnd, na „300“ za 15,5 sekundy. To, že sa jedná o najrýchlejšie Ferrari všetkých čias, potvrdilo auto i na závodnej dráhe vo Fiorane.

Superšport je 4702 milimetrov dlhý, 1992 milimetrov široký a vysoký iba 1116 milimetrov. Taktiež jeho pohotovostná hmotnosť ohromuje, činí len 1255 kilogramov.

Prevodovka je 7-stupňová, dvojspojková, brzdy karbokeramické, pneumatiky vpredu majú rozměr 265/30-19, vzadu 345/30-20. 

Už bez Pininfariny?

Nový superšport LaFerrari je prvý model, ktorý bol navrhnutý Centro Stile, dizajnérským centrom Ferrari. A vyzerá to, že i s ďalšími vozidlami to bude obdobné. Šéf Ferrari Luca di Montezemelo na tlačovej konferencii v Ženeve povedal, že to ale neznamená nič zlého pre dlhoročného partnera Pininfarinu. Že to nevysiela žiadny zlý signál.

Ferrari od roku 1951 až doposiaľ úzko spolupracoval s dizajnérskym centrom Pininfarina. To navrhlo takmer celú produkciu automobilky z Maranella. Jedinú výnimku predstavoval model Dino 308 GT4 v roku 1973, ten niesol podpis Bertone.

„V tomto aute nie je nič od Pininfariny. Ale my s nimi spolupracujeme aj naďalej a budeme pokračovat,“ vyvrátil špekulácie o konci dlhoročného priateľstva šéf Ferrari Luca di Montezemelo v Ženeve. „V súčasnosti pracujeme spoločne na ďalších dvoch modeloch. Ty, ako verím, už čoskoro predstavíme.“ 

Jeden z tých vozov by mal nahradiť 5 rokov starý kabriolet California. Ten bol predstavený v roku 2008.

Kedy vlastne došlo k odklonu od Pininfariny? Zrejme v chvíli, keď Ferrari najalo Flavia Manzoniho, vtedy sa to pohlo smerom k väčšej nezávislosti na dizajnérskych centrách. Ital Manzoni sa podieľal na návrhoch karosérií vo Volkswagene, predtým taktiež navrhoval pre Lanciu, Seat a Fiat.

Obrovský záujem

Luca di Montezemolo povedal, že taliansk automobilka behom pár týždňov obdržala viac než 700 žiadostí o LaFerrari. Jeden z vozov si objednal aj Sergio Marchionne, šéf Fiatu.

Ale obrovský záujem nič nezmenil na plánoch talianskej automobilky. Produkcia zostane obmedzená na 499 kusoch. Rovnako tak zostane nezmenená cena. Tá začíná na 1 milióne uer (plus daň). Zostane rovnaká až do chvíle, než bude vyrobený posledný voz LaFerrari. Čo bude koncom budúceho roka. 

Podľa Ferrari všetci zákazníci dostanú rovnaké vozidlo. Jediné, v čom sa objednané vozy môžu líšiť, bude farba. Pre tých, ktorí nebudú chcieť jednu z 3 štandardných – červenú, žltú a čiernu – je tu novinka: budú si môcť objednať akúkoľvek inú farbu. Je dokonca možné objednať si aj dvojfarebnú kombináciu.

Zelené Ferrari?

Prečo hybridný pohon? Aj túto otázku dostal Luca di Montezemolo v Ženeve. Znamená to snáď odklon značky, začne odteraz produkovat ekologicky šetrnné vozidlá?

„Mali sme 2 dôvody. Prvý - chceli sme vylepšiť jazdné vlastnosti, získať nové skúsenosti. Chceli sme si obrazne povedané ošahať technológie, ktorými budú vybavené aj ďalšie vozidlá Ferrari. A ten druhý, potrebovali sme znížiť emisie CO2,“ odpovedal šéf Ferrari. 

A na záver ešte jedna otázka, čo ten názov vlastne znamená? Vysvetlenie je prosté, „la“ je talianský určitý člen. Takže to auto sa volá vcelku neprekvapivo - Ferrari.

„Pomenovali sme ho takto, aby sme i týmto menom potvrdili, že LaFerrari je vyjadrením najvyšších schopností a ambícií našej značky,“ dodal Montezemolo. 

 

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY