vytisknout velikost písma Korózia sa týka aj moderných áut. Tu sú dôkazy

Zhrdzavenie väčšina z nás považuje za najmenej "dôstojnú" závadu moderného vozidla. Sme schopní často odpustiť čokoľvek, ale pľuzgiere pod lakom alebo deravé plechy? Ani náhodou...
Korózia sa týka aj moderných áut. Tu sú dôkazy
Zoznam kapitol
  1. Zhrdzavie všetko. Niečo ale skôr...
  2. Záruka – ochrana, alebo prešibanosť?
  3. Dĺžka záruky proti prehrdzaveniu podľa výrobcu
  4. Fotogaléria

Nemci, Francúzi, Japonci - čie autá hrdzavejú viac? Ako dlhú dnes ponúkajú výrobcovia záruku? Je lacnejšia vlastná oprava, alebo vydržiavanie záruky? Čím korózii sami nahrávame? Téma je to široká a iste aj čitatelia v diskusii prispejú zaujímavými praktickými poznatkami.

Zhrdzavie všetko. Niečo ale skôr...

Korózia alebo rozrušenie kovov prirodzeným chemickým alebo elektrochemickým procesom hrozí prakticky u každého vozidla, ktoré nie je kompletne vyrobený z plastu alebo vysoko kvalitnej nehrdzavejúcej ocele následne nepoškodené tepelnou úpravou (napríklad zváraním).

Absolútne spoľahlivú ochranu neposkytuje ani hliník, ktorý časom oxiduje a pri nedostatočnej izolácii s oceľou je schopný tvoriť galvanické články. Servisy Audi, ktoré svojho času opravovali ohlodané veko kufra v mieste lišty nad EČV pri hliníkových "á osmičkách" druhej generácie už o tom vedia svoje.

Korózia je prirodzená záležitosť, napriek tomu niektoré autá hrdzavejú výrazne viac než iná. Príkladom za všetky sú aj naše Škodovky, ktoré máme všade na očiach: Felicie z druhej polovice deväťdesiatych rokov sa pomaly rozpadajú, rovnako ako staré Octavie. Rozhodujúca je kvalita ako východiskového materiálu, tak dodatočné protikoróznej ochrany aj istej konštruktérske súvahy: nevetrané "vrecká", príliš zložité profily v rizikových miestach, zle umiestnené odtokové kanáliky alebo trebárs aj zváranie príliš vysokým prúdom dokážu vznik a rozvoj korózie významne urýchliť.   

Hrdzavé peklo v Mercedese

Dodnes je medzi motoristami zaužívaný zvyk automaticky "predpokladať" kvalitu auta podľa krajiny jeho pôvodu (v dnešnom globalizovanom svete už skôr len hlavného sídla značky). Že predčasne hrdzavie rumunská Dacia Logan a ruská Lada Niva, nikoho veľmi neprekvapuje, naopak Švédi sú trvanlivými karosériami povestní dlhé roky. Ale asi nikto dnes nezažíva väčšiu satisfakciu ako majitelia kedysi vysmievaných talianskych či francúzskych značiek, ktoré boli v osemdesiatych rokoch pokladané za "sériovo hrdzavejúce".

Konkrétne vozidlá skupiny PSA (Peugeot / Citroën) vykazujú podľa poznatkov servisov aj autobazárov od prelomu tisícročia možno ešte lepšiu ochranu ako tie od koncernu VW, a to je slušná vizitka. Veľmi nezaostáva ani Renault. A Taliani? Čudovali by ste sa. Kým pätnásťročný Fiat Punto zvyčajne nemá na karosérii jediný pľuzgier, nejeden majiteľ rovnako starého Mercedesu triedy E už chová doma len hromadu sutiny.

Mercedes-Benz A W169.jpgMercedes-Benz C W203.jpgMercedes-Benz C W204 - Nové modely Mercedesu se výrazně zlepšily, ale...jpgMercedes-Benz E W210 2.jpgMercedes-Benz S W220 – prahy.JPGMercedes-Benz Sprinter – „Tento Mercedes rezaví“.jpgPokiaľ ide o hrdzu, Mercedes nadeľuje všetkým "spravodlivo" - od triedy A (vľavo hore) cez minulé generácie triedy C, silne hrdzavejúcu triedu E (W210) až po luxusnú triedu S; "Tento Mercedes hrdzavie", hlása nápis na Sprinteri nemeckého majiteľa

"Bolo to peklo, množstvo zákazníkov sme stratili natrvalo," priznáva medzi štyrmi očami jeden z predajcov kedysi najvyhlásenejšieho nemeckého etalónu kvality.

"Všetko nám hrdzavelo pred očami, jedno či trieda A alebo trieda S, úžitkové Vito bolo mnohokrát po šiestich rokoch na vyhodenie," znechutene spomína na obdobie, kedy mal Mercedes s koróziou ťažké problémy. Nie je to tak dávno - ešte druhá generácia triedy A (W169) až do roku 2006 bežne trpela prehrdzavelými lemami dverí. A najrizikovejšie modely? "Z osobákov jednoznačne trieda E W210 po celú dobu produkcie (1995-2003), trieda C W203 hlavne do roku 2003, ale de facto do roku 2005 nám bolo schopné vykvitnúť čokoľvek - aj novšie E W211. V tomto ohľade boli lepšie len emká vyrábaná v Amerike," prezrádza náš zdroj z Mercedesu.

Nie je Nemec ako Nemec

Z nemeckých vozidiel, ktoré sú mnohými akosi všeobecne automaticky pokladané za kvalitné, pritom nepochybil len Mercedes. Úplne bežne hrdzavejú aj Fordy Mondeo II. (2000 až 2007), o Focus prvej a z menšej časti aj druhej generácie nehovoriac. Na rozdiel od hrdzavejúceho prvého Ka ich pritom už mala chrániť 12 ročná záruka. Opel Astra G ju tiež ponúkal ako jeden z prvých, ale ešte "v termíne" ho stihli deravé lemy blatníkov a u kombíkov niekedy aj veko kufra.

Ford Focus II.jpgFord Mondeo 1. generace - koroze prahů.JPGFord Mondeo 2000-2007.jpg
Vo Forde postihuje korózia okrem iného Focus II. generácie (vľavo) a prvú i druhú generáciu Mondea

O akýchkoľvek predchádzajúcich modeloch oboch značiek ani nemá zmysel hovoriť, rovnako ako o celej staršie produkcii Volkswagenu, u ktorého znamenal výraznejší skok k lepšiemu len rok 1997 (Passat), respektíve 98 (Golf IV). Paradoxne na Passate z rokov 2005 až 2010 možno koróziu niekedy opäť objaviť - síce slabučkú, typicky v miestach pod tenkými bočnými lištami dverí, ale predsa.

Stabilne nadpriemernú kvalitu si už od polovice osemdesiatych rokov drží z nemeckých vozidiel len Audi a Porsche, to však s výnimkou Boxstera. Pri značke BMW sa už celkom bežne stretávame s koróziou zadnej časti prahov, lemov zadných blatníkov a veka kufra aj u relatívne nedávnych radov 3 E46 (1998-2005) a 5 E39 (1995-2003), novšie modely sú zatiaľ bezproblémové.     

Rozdiely medzi ázijskými značkami sú veľké

Korózia bývala pokladaná za veľmi častý problém "Japoncov", ale keby sme hovorili povedzme o autách mladších roku 2002, oplatí sa rozlišovať.

Celkovo dobre si vedie drvivá väčšina modelov Toyoty vrátane Lexusu, iba u sporadicky vídaného modelu Urban Cruiser sa niekoľkokrát riešila začínajúca korózia v oblasti prahov.

U Hondy už bývajú po stránke karosérie v poriadku všetky väčšie modely (od r. 2003 Accord, Legend, ale aj CR-V od druhej generácie). V prípade Civicu sa výraznejšia korózia vyskytovala iba u modelu Civic 6G (do 2001), v prípade nadobúdajúcej siedmej generácie je korózia skôr už len bodová a zďaleka nepostihuje všetky kusy.

Obrovským sklamaním sú naopak Nissany Almera N16 (2000-2006) a hlavne relatívne "mladé" Mazdy. Okrem starších roadsterov MX-5, majúcich ešte výhodu výjazdov len za pekného počasia, sa to týka hlavne modelov Mazda3 a Mazda6 prvých generácií (2002-2007), u ktorých niekedy aj po troch rokoch vykvitli lemy zadných blatníkov.

V teréne je ku hrdzi bližšie

Všeobecne najrizikovejšia je skupina terénnych áut. Dôvody sú jasné - časté odreniny z terénu, podvozky nadpriemerne často vláčené bahnom, vodou... Známym promiantom je v tomto z japonských áut Suzuki Jimny. Vonkajšie panely karosérie jeho šesťročnú záruku zvyčajne vydržia, čokoľvek na podvozku však vie zhrdzavieť na nespoznanie, od rámu až po rúrky podtlakového vedenia pripájania prednej nápravy. O nič lepšie dnes nevyzerá ani prvé "samonosné" Mitsubishi Pajero (2000-2006).

Kia Sorento.jpgMitsubishi Pajero 2000-2006.jpgSuzuki Jimny.jpg
Korózia si rada zmlsne okrem iného na prvom Sorente, Pajere i malom Suzuki Jimny

Z kórejských SUV hrdzavie hlavne Kia Sorento prvej generácie (2002-2009). V jej prípade je problémom zadržiavanie vody i hrubších nečistôt pod ochranným oplastovaním a aj horšia ochrana dverných lemov.

Pri vozidlách kórejských značiek je situácia o niečo lepšia, než sa všeobecne vie, hrdzavejú skôr kusy z deväťdesiatych rokov. Z tých aktuálnejších boli určité drobné problémy zaznamenané u skorých ročníkov dvojčiat Hyundai i30 a Kia ceed 1. generácie (drobná korózia lemov bočných a piatych dverí, rámov dverí), ako celkovo slabšia sa zbežným pohľadom javí ochrana podvozku - ale to je pre ázijské vozidlá nižších tried typické. Ani u najstarších osemročných Ceedoch sa však katastrofické predpovede úplne deravých plechov nenaplnili a to isté možno predpokladať u nepatrne mladších i30.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY