vytisknout velikost písma Končí elektrická rozprávka v Nórsku? Na Teslu sa má vzťahovať vysoká daň

V Nórsku sa darí elektromobilom vďaka obrovskej podpore. Elektromobilov je tu už toľko, že to pôsobí ťažkosti. Tamojšia vláda navrhuje daň pre elektromobily s hmotnosťou cez dve tony. V tejto kategórii aktuálne figuruje iba Tesla.
Končí elektrická rozprávka v Nórsku? Na Teslu sa má vzťahovať vysoká daň

Elektromobilom sa na nórskom trhu darí naozaj nadštandardne. Môžu za to najrôznejšie stimuly od možnosti jazdiť vo vyhradených pruhoch pre autobusy až po obrovské dane na automobily s klasickými spaľovacími motormi. Lenže masový nákup elektromobilov už skôr začal pôsobiť ťažkosti a zdá sa, že aj v Nórsku budú musieť trochu ubrať. Dokazuje to najnovší návrh na čosi ako "daň z Tesly".

Norská vláda riešila minulý týždeň návrh na zmenu rôznych daní. Tieto zmeny sa okrem iného týkajú aj automobilov, kedy najväčšiu pozornosť vzbudil návrh na zvláštnu daň pre ťažké elektromobily. Hranicou má byť hmotnosť dve tony a daň sa má zdvihnúť z pôvodných siedmich tisíc nórskych korún na desaťnásobok. V tejto hmotnostnej kategórii sa na tamojšom trhu pohybujú iba Tesly Model S a Model X. Odtiaľ teda mediálna prezývka navrhovanej dane.

Pôvodná myšlienka podpory elektromobilov mala ľudí donútiť nakúpiť malé elektrické autá, nie veľké a ťažké Tesly. Navyše vláda zastáva názor, že dvojtonové Tesly poškodzujú cesty rovnako ako autá rovnakej hmotnosti s klasickým spaľovacím motorom, len pri tom nevypúšťajä emisie priamo v prevádzke, uvádza Business Insider.

Návrh prirodzene rozčúlil nórske organizácie propagujúce elektromobily, pretože údajne prichádza práve vo chvíli, keď začínajú byť elektrické autá v Nórsku bežné. (Možno to je ale len prirodzený vývoj. Elektromobily začínajú byť bežné, preto sa na ne začínajú vzťahovať bežné dane. Dá sa predpokladať, že podobný vývoj nastane aj inde). Každopádne aj keby návrh prešiel, nórske stimuly na elektromobily sú všeobecne tak vysoké, že aj ťažké Tesly budú na tamojšom trhu stále lacnejšie ako napríklad v Dánsku alebo vo Švédsku.

Súčasťou nórskeho návrhu sú aj zmeny týkajúce sa klasických hybridov, ktoré nemožno dobíjať zo zásuvky. Tie stratia výhodu oproti autám so spaľovacími motormi a ich zdanenie tak bude prakticky rovnaké, píše nórsky The Local.

Elektromobily majú na nórskom automobilovom trhu extrémne vysoký podiel (rekordných 42% v júni 2017) a veľmi z toho ťaží práve Tesla. Za prvých deväť mesiacov roku 2017 dodala nórskym zákazníkom viac než 4 700 áut a konkrétne v septembri bola po Volkswagene druhou najpredávanejšou značkou (2083 vs. 2003 registrácií).

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY