vytisknout velikost písma Končí elektrická rozprávka v Nórsku? Na Teslu sa má vzťahovať vysoká daň

V Nórsku sa darí elektromobilom vďaka obrovskej podpore. Elektromobilov je tu už toľko, že to pôsobí ťažkosti. Tamojšia vláda navrhuje daň pre elektromobily s hmotnosťou cez dve tony. V tejto kategórii aktuálne figuruje iba Tesla.
Končí elektrická rozprávka v Nórsku? Na Teslu sa má vzťahovať vysoká daň

Elektromobilom sa na nórskom trhu darí naozaj nadštandardne. Môžu za to najrôznejšie stimuly od možnosti jazdiť vo vyhradených pruhoch pre autobusy až po obrovské dane na automobily s klasickými spaľovacími motormi. Lenže masový nákup elektromobilov už skôr začal pôsobiť ťažkosti a zdá sa, že aj v Nórsku budú musieť trochu ubrať. Dokazuje to najnovší návrh na čosi ako "daň z Tesly".

Norská vláda riešila minulý týždeň návrh na zmenu rôznych daní. Tieto zmeny sa okrem iného týkajú aj automobilov, kedy najväčšiu pozornosť vzbudil návrh na zvláštnu daň pre ťažké elektromobily. Hranicou má byť hmotnosť dve tony a daň sa má zdvihnúť z pôvodných siedmich tisíc nórskych korún na desaťnásobok. V tejto hmotnostnej kategórii sa na tamojšom trhu pohybujú iba Tesly Model S a Model X. Odtiaľ teda mediálna prezývka navrhovanej dane.

Pôvodná myšlienka podpory elektromobilov mala ľudí donútiť nakúpiť malé elektrické autá, nie veľké a ťažké Tesly. Navyše vláda zastáva názor, že dvojtonové Tesly poškodzujú cesty rovnako ako autá rovnakej hmotnosti s klasickým spaľovacím motorom, len pri tom nevypúšťajä emisie priamo v prevádzke, uvádza Business Insider.

Návrh prirodzene rozčúlil nórske organizácie propagujúce elektromobily, pretože údajne prichádza práve vo chvíli, keď začínajú byť elektrické autá v Nórsku bežné. (Možno to je ale len prirodzený vývoj. Elektromobily začínajú byť bežné, preto sa na ne začínajú vzťahovať bežné dane. Dá sa predpokladať, že podobný vývoj nastane aj inde). Každopádne aj keby návrh prešiel, nórske stimuly na elektromobily sú všeobecne tak vysoké, že aj ťažké Tesly budú na tamojšom trhu stále lacnejšie ako napríklad v Dánsku alebo vo Švédsku.

Súčasťou nórskeho návrhu sú aj zmeny týkajúce sa klasických hybridov, ktoré nemožno dobíjať zo zásuvky. Tie stratia výhodu oproti autám so spaľovacími motormi a ich zdanenie tak bude prakticky rovnaké, píše nórsky The Local.

Elektromobily majú na nórskom automobilovom trhu extrémne vysoký podiel (rekordných 42% v júni 2017) a veľmi z toho ťaží práve Tesla. Za prvých deväť mesiacov roku 2017 dodala nórskym zákazníkom viac než 4 700 áut a konkrétne v septembri bola po Volkswagene druhou najpredávanejšou značkou (2083 vs. 2003 registrácií).

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY