vytisknout velikost písma Končí doba dieselová? V Británii poklesol predaj dieselov o pätinu

V západoeurópskych krajinách sa prepadajú registrácie naftových áut. Naopak rastie záujem o vozidlá s alternatívnym palivom a hybridy. Záujem o diesely klesá aj u nás, ale hybridy príliš netiahnú. Niekde poklesol trhový podiel dieselov zo 70% na menej ako polovicu.
Končí doba dieselová? V Británii poklesol predaj dieselov o pätinu

Väčšina západných krajín, kde sa dane z prevádzky vozidla určovali podľa hodnoty vypúšťaných emisií CO2 (teda podľa tabuľkovej spotreby paliva), bola dieselom zasľúbená. Napríklad v Španielsku alebo Francúzsku dokonca svojho času dosahoval podiel zaregistrovaných dieselov na viac ako 70% trhu. Také časy sú ale zrejme preč.

Napríklad medziročné septembrové registrácie nových áut vo Veľkej Británii poklesli o 9,3% na 426 170 áut. Za poklesom stojí veľký prepad záujmu o autá s dieselom. Tých sa medziročne predalo o 21,7% menej, zatiaľ čo benzínové autá zaznamenali menší pokles 1,2%. Naproti tomu vzrástol medziročný počet registrácií vozidiel s alternatívnym pohonom o 41% a už majú tieto vozidlá (LPG, CNG, hybridy a elektromobily) viac ako 5% podiel na trhu.

Trhy ako Veľká Británia sú pomerne dôležité aj pre nás, pretože určujú trendy, aké autá budú automobilky vyrábať a ponúkať. Náš malý trh s mesačnými registráciami okolo 20 000 nových vozidiel nie je v celkových európskych číslach tak relevantná. Pokles záujmu o diesely tak môže radikálne zmeniť zloženie motorovej palety nových áut. U niektorých značiek sa tak už deje.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY