vytisknout velikost písma Koncern General Motors vyrobil už pol miliardy áut. Najviac na svete

GM patril na prvé miesto v počte vyrobených áut za rok počas dlhých 77 rokov. Počas svojej histórie priniesol veľa technických inovácií a vylepšení.
Koncern General Motors vyrobil už pol miliardy áut. Najviac na svete

Americký automobilový gigant General Motors prekonal ďalší míľnik. Vo svojej histórii, ktorá siaha oficiálne až do 16. septembra 1908, vyrobil tento koncern už 500 miliónov áut. To je viac, než koľko zvládla akákoľvek iná automobilka alebo koncern na svete.

1372570101633408745.jpg6171200041991858500.jpg
Koncern GM sa v tlačovej správe vedľa všemožných fotiek manažérov
pochválil aj zaujímavou infografikou

Koncern General Motors patril na prvé miesto v počte vyrobených áut za rok počas dlhých 77 rokov, od roku 1931 až do roku 2007. V rokoch 2008 až 2010, teda v časoch najťažšej krízy, počas ktorej koncern GM stihol vyhlásiť aj bankrot, napriek tomu držal druhú priečku za Toyotou. Na prvé miesto sa vrátil opäť v roku 2011.

Počas svojej histórie priniesli automobilky koncernu GM veľa technických inovácií a vylepšení. Napríklad v roku 1912 prišiel Cadillac s elektrickým štartérom a v roku 1915 s prvým osemvalcom do V. V roku 1924 postavil General Motors vôbec prvú testovaciu trať na svete.

Rok 1940 znamenal uvedenie prvej automatickej prevodovky na trh a už v roku 1964 prekonal koncern GM métu 100 miliónov áut. V roku 1972 začal ako prvý používať koncern GM figuríny pri nárazových testoch a v roku 1974 prišiel s prvým airbagom (Mercedes ho mal až o desať rokov neskôr).

V roku 1975 uviedol koncern do predaja prvé vozidlá s katalyzátorom na svete. Potom ale sláva amerického automobilového priemyslu upadla a veľkým prvenstvom sa môže GM pochváliť až v roku 2011, kedy začal predávať Chevrolet Volt, prvý sériový plug-in hybrid na svete. Zaujímavé tiež je, že na výrobu stovky miliónov áut stačilo od roku 1991 koncernu GM len 12 rokov.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY