vytisknout velikost písma Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Študenti Technickej univerzity v Mníchove predstavujú na show Ecarté Tec 2014, ktorá teraz prebieha práve v Mníchove, projekt cenovo dostupného a efektívneho elektromobilu blízkej budúcnosti. S projektom pomohla ako vláda (dotáciou vyše 7 miliónov eur), tak aj ďalší investori. Dohromady vývoj zhltol vyše desať miliónov eur.

visiom (1).jpgvisiom (2).jpgvisiom (3).jpg
Uhlíkové vlákna sa pomaly stávajú masovou záležitosťou. Projekt Visio.M má
karbónový monokok a okná z ľahkého plastu

Ale nechajme bokom peniaze. Študenti v spolupráci s BMW a Daimlerom (áno, dvaja úhlavní rivali spojili sily) pripravili elektromobil, ktorý má ponúknuť efektívnu a hlavne cenovo dostupnú prepravu bez lokálnych emisií. Auto je veľmi ľahké a vďaka tomu má malé akumulátory. Napriek tomu je jeho dynamika na mestskú prevádzku dostačujúca. 

Koncept Visio.M má celokarbónový monokok, plastové okná a niektoré panely karosérie z tvrdeného plastu. Výsledkom je hmotnosť bez akumulátorov 450 kg (hmotnosť s batériami nepoznáme). Pohon obstaráva elektromotor o výkone 15 kW (20 koní), maximálna rýchlosť vozidla je 120 km/h. Dojazd na plne nabitý 13,5kWh akumulátor má dosahovať až 160 km.

Nabíjanie vraj trvá tri až štyri hodiny pomocou bežne dostupnej zásuvky. 
Dojazd má predlžovať aj premyslený systém regenerácie, ktorý zbiera energiu zo zadného diferenciálu. Ten vie nielen rozdeľovať krútiaci moment na jednotlivé kolesá a fakticky teda fungovať ako samosvor, ale vraj zužitkováva zvyškovú energiu oveľa efektívnejšie a zároveň zlepšuje jazdné vlastnosti a ovládateľnosť. 

Voz dostal aj značky, čo znamená, že je schválený pre cestnú premávku. Skúškami Euro NCAP síce neprešiel, ale konštruktéri vraj kládli dôraz aj na pasívnu a aktívnu bezpečnosť. Elektromobil Visio.M je aj pomerne aerodynamicky efektívny. Súčiniteľ odporu vzduchu cd = 0,24 a aj použité pneumatiky s nízkym valivým odporom s rozmerom 115/70 R16 znížia jazdný odpor. Projekt je však bez šance na sériovú výrobu.

visiom (4).jpgvisiom (5).jpgvisiom (6).jpgvisiom (7).jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY