vytisknout velikost písma Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Študenti Technickej univerzity v Mníchove predstavujú na show Ecarté Tec 2014, ktorá teraz prebieha práve v Mníchove, projekt cenovo dostupného a efektívneho elektromobilu blízkej budúcnosti. S projektom pomohla ako vláda (dotáciou vyše 7 miliónov eur), tak aj ďalší investori. Dohromady vývoj zhltol vyše desať miliónov eur.

visiom (1).jpgvisiom (2).jpgvisiom (3).jpg
Uhlíkové vlákna sa pomaly stávajú masovou záležitosťou. Projekt Visio.M má
karbónový monokok a okná z ľahkého plastu

Ale nechajme bokom peniaze. Študenti v spolupráci s BMW a Daimlerom (áno, dvaja úhlavní rivali spojili sily) pripravili elektromobil, ktorý má ponúknuť efektívnu a hlavne cenovo dostupnú prepravu bez lokálnych emisií. Auto je veľmi ľahké a vďaka tomu má malé akumulátory. Napriek tomu je jeho dynamika na mestskú prevádzku dostačujúca. 

Koncept Visio.M má celokarbónový monokok, plastové okná a niektoré panely karosérie z tvrdeného plastu. Výsledkom je hmotnosť bez akumulátorov 450 kg (hmotnosť s batériami nepoznáme). Pohon obstaráva elektromotor o výkone 15 kW (20 koní), maximálna rýchlosť vozidla je 120 km/h. Dojazd na plne nabitý 13,5kWh akumulátor má dosahovať až 160 km.

Nabíjanie vraj trvá tri až štyri hodiny pomocou bežne dostupnej zásuvky. 
Dojazd má predlžovať aj premyslený systém regenerácie, ktorý zbiera energiu zo zadného diferenciálu. Ten vie nielen rozdeľovať krútiaci moment na jednotlivé kolesá a fakticky teda fungovať ako samosvor, ale vraj zužitkováva zvyškovú energiu oveľa efektívnejšie a zároveň zlepšuje jazdné vlastnosti a ovládateľnosť. 

Voz dostal aj značky, čo znamená, že je schválený pre cestnú premávku. Skúškami Euro NCAP síce neprešiel, ale konštruktéri vraj kládli dôraz aj na pasívnu a aktívnu bezpečnosť. Elektromobil Visio.M je aj pomerne aerodynamicky efektívny. Súčiniteľ odporu vzduchu cd = 0,24 a aj použité pneumatiky s nízkym valivým odporom s rozmerom 115/70 R16 znížia jazdný odpor. Projekt je však bez šance na sériovú výrobu.

visiom (4).jpgvisiom (5).jpgvisiom (6).jpgvisiom (7).jpg

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY