vytisknout velikost písma Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Študenti Technickej univerzity v Mníchove predstavujú na show Ecarté Tec 2014, ktorá teraz prebieha práve v Mníchove, projekt cenovo dostupného a efektívneho elektromobilu blízkej budúcnosti. S projektom pomohla ako vláda (dotáciou vyše 7 miliónov eur), tak aj ďalší investori. Dohromady vývoj zhltol vyše desať miliónov eur.

visiom (1).jpgvisiom (2).jpgvisiom (3).jpg
Uhlíkové vlákna sa pomaly stávajú masovou záležitosťou. Projekt Visio.M má
karbónový monokok a okná z ľahkého plastu

Ale nechajme bokom peniaze. Študenti v spolupráci s BMW a Daimlerom (áno, dvaja úhlavní rivali spojili sily) pripravili elektromobil, ktorý má ponúknuť efektívnu a hlavne cenovo dostupnú prepravu bez lokálnych emisií. Auto je veľmi ľahké a vďaka tomu má malé akumulátory. Napriek tomu je jeho dynamika na mestskú prevádzku dostačujúca. 

Koncept Visio.M má celokarbónový monokok, plastové okná a niektoré panely karosérie z tvrdeného plastu. Výsledkom je hmotnosť bez akumulátorov 450 kg (hmotnosť s batériami nepoznáme). Pohon obstaráva elektromotor o výkone 15 kW (20 koní), maximálna rýchlosť vozidla je 120 km/h. Dojazd na plne nabitý 13,5kWh akumulátor má dosahovať až 160 km.

Nabíjanie vraj trvá tri až štyri hodiny pomocou bežne dostupnej zásuvky. 
Dojazd má predlžovať aj premyslený systém regenerácie, ktorý zbiera energiu zo zadného diferenciálu. Ten vie nielen rozdeľovať krútiaci moment na jednotlivé kolesá a fakticky teda fungovať ako samosvor, ale vraj zužitkováva zvyškovú energiu oveľa efektívnejšie a zároveň zlepšuje jazdné vlastnosti a ovládateľnosť. 

Voz dostal aj značky, čo znamená, že je schválený pre cestnú premávku. Skúškami Euro NCAP síce neprešiel, ale konštruktéri vraj kládli dôraz aj na pasívnu a aktívnu bezpečnosť. Elektromobil Visio.M je aj pomerne aerodynamicky efektívny. Súčiniteľ odporu vzduchu cd = 0,24 a aj použité pneumatiky s nízkym valivým odporom s rozmerom 115/70 R16 znížia jazdný odpor. Projekt je však bez šance na sériovú výrobu.

visiom (4).jpgvisiom (5).jpgvisiom (6).jpgvisiom (7).jpg

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY