vytisknout velikost písma Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Študenti Technickej univerzity v Mníchove predstavujú na show Ecarté Tec 2014, ktorá teraz prebieha práve v Mníchove, projekt cenovo dostupného a efektívneho elektromobilu blízkej budúcnosti. S projektom pomohla ako vláda (dotáciou vyše 7 miliónov eur), tak aj ďalší investori. Dohromady vývoj zhltol vyše desať miliónov eur.

visiom (1).jpgvisiom (2).jpgvisiom (3).jpg
Uhlíkové vlákna sa pomaly stávajú masovou záležitosťou. Projekt Visio.M má
karbónový monokok a okná z ľahkého plastu

Ale nechajme bokom peniaze. Študenti v spolupráci s BMW a Daimlerom (áno, dvaja úhlavní rivali spojili sily) pripravili elektromobil, ktorý má ponúknuť efektívnu a hlavne cenovo dostupnú prepravu bez lokálnych emisií. Auto je veľmi ľahké a vďaka tomu má malé akumulátory. Napriek tomu je jeho dynamika na mestskú prevádzku dostačujúca. 

Koncept Visio.M má celokarbónový monokok, plastové okná a niektoré panely karosérie z tvrdeného plastu. Výsledkom je hmotnosť bez akumulátorov 450 kg (hmotnosť s batériami nepoznáme). Pohon obstaráva elektromotor o výkone 15 kW (20 koní), maximálna rýchlosť vozidla je 120 km/h. Dojazd na plne nabitý 13,5kWh akumulátor má dosahovať až 160 km.

Nabíjanie vraj trvá tri až štyri hodiny pomocou bežne dostupnej zásuvky. 
Dojazd má predlžovať aj premyslený systém regenerácie, ktorý zbiera energiu zo zadného diferenciálu. Ten vie nielen rozdeľovať krútiaci moment na jednotlivé kolesá a fakticky teda fungovať ako samosvor, ale vraj zužitkováva zvyškovú energiu oveľa efektívnejšie a zároveň zlepšuje jazdné vlastnosti a ovládateľnosť. 

Voz dostal aj značky, čo znamená, že je schválený pre cestnú premávku. Skúškami Euro NCAP síce neprešiel, ale konštruktéri vraj kládli dôraz aj na pasívnu a aktívnu bezpečnosť. Elektromobil Visio.M je aj pomerne aerodynamicky efektívny. Súčiniteľ odporu vzduchu cd = 0,24 a aj použité pneumatiky s nízkym valivým odporom s rozmerom 115/70 R16 znížia jazdný odpor. Projekt je však bez šance na sériovú výrobu.

visiom (4).jpgvisiom (5).jpgvisiom (6).jpgvisiom (7).jpg

Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY