vytisknout velikost písma Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Koncept Vision.M je študentský projekt ľahkého elektromobilu

Študenti Technickej univerzity v Mníchove predstavujú na show Ecarté Tec 2014, ktorá teraz prebieha práve v Mníchove, projekt cenovo dostupného a efektívneho elektromobilu blízkej budúcnosti. S projektom pomohla ako vláda (dotáciou vyše 7 miliónov eur), tak aj ďalší investori. Dohromady vývoj zhltol vyše desať miliónov eur.

visiom (1).jpgvisiom (2).jpgvisiom (3).jpg
Uhlíkové vlákna sa pomaly stávajú masovou záležitosťou. Projekt Visio.M má
karbónový monokok a okná z ľahkého plastu

Ale nechajme bokom peniaze. Študenti v spolupráci s BMW a Daimlerom (áno, dvaja úhlavní rivali spojili sily) pripravili elektromobil, ktorý má ponúknuť efektívnu a hlavne cenovo dostupnú prepravu bez lokálnych emisií. Auto je veľmi ľahké a vďaka tomu má malé akumulátory. Napriek tomu je jeho dynamika na mestskú prevádzku dostačujúca. 

Koncept Visio.M má celokarbónový monokok, plastové okná a niektoré panely karosérie z tvrdeného plastu. Výsledkom je hmotnosť bez akumulátorov 450 kg (hmotnosť s batériami nepoznáme). Pohon obstaráva elektromotor o výkone 15 kW (20 koní), maximálna rýchlosť vozidla je 120 km/h. Dojazd na plne nabitý 13,5kWh akumulátor má dosahovať až 160 km.

Nabíjanie vraj trvá tri až štyri hodiny pomocou bežne dostupnej zásuvky. 
Dojazd má predlžovať aj premyslený systém regenerácie, ktorý zbiera energiu zo zadného diferenciálu. Ten vie nielen rozdeľovať krútiaci moment na jednotlivé kolesá a fakticky teda fungovať ako samosvor, ale vraj zužitkováva zvyškovú energiu oveľa efektívnejšie a zároveň zlepšuje jazdné vlastnosti a ovládateľnosť. 

Voz dostal aj značky, čo znamená, že je schválený pre cestnú premávku. Skúškami Euro NCAP síce neprešiel, ale konštruktéri vraj kládli dôraz aj na pasívnu a aktívnu bezpečnosť. Elektromobil Visio.M je aj pomerne aerodynamicky efektívny. Súčiniteľ odporu vzduchu cd = 0,24 a aj použité pneumatiky s nízkym valivým odporom s rozmerom 115/70 R16 znížia jazdný odpor. Projekt je však bez šance na sériovú výrobu.

visiom (4).jpgvisiom (5).jpgvisiom (6).jpgvisiom (7).jpg

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY