vytisknout velikost písma Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Nie som technofób. Rád sa obklopujem najnovšou elektronikou, ohľadom počítačov zriedkakedy potrebujem radu " známeho, ktorý tomu rozumie " a nepatrím k tým novinárom, ktorí v ​​každom testovacom aute okamžite po nasadnutí vypínajú stop - štart, stabilizáciu aj samočinný režim klimatizácie. Ja technike verím. Ale nikdy nepoužívam v aute tempomat.

Zariadenie udržujúce konštantnú rýchlosť jazdy mi neumožňuje reagovať jemným modulovaním rýchlosti na aktuálnu situáciu v dopravnom prúde a svojim nepatrným dielom tak prispievať k väčšej plynulosti premávky. Vždy som tiež mal pocit, že pri jazde na tempomat nepozorovane prepadám letargii a pri najlepšej vôli nevenujem riadeniu toľko pozornosti ako bez neho.

Moja averzia k tempomatu teraz dostala vedecký základ. Univerzita z francúzskeho Štrasburgu vo výskume pre spoločnosť Vinci Autoroutes zistila, že používanie tempomatu vedie k poklesu pozornosti. Ak náhle nastane nutnosť brzdiť, reakčná doba vodiča idúceho na tempomat je asi o sekundu dlhšia. Ako upozorňuje nemecký Auto Bild, ktorý o výsledkoch štúdie informoval, pri rýchlosti 130 km/h prejde auto za sekundu štyridsať metrov, ktoré môžu v kritickej situácii veľmi chýbať.

Tempomat z nás podľa citovaného výskumu robí vodiča nielen menej pozorného, ale aj lenivšieho. S tempomatom kašleme na korekcie smeru jazdy, pri predbiehaní v pruhoch nabiehame príliš blízko k autu vpredu a zaraďujeme sa pred neho príliš skoro. A sme otupelejší.

Rovnaký efekt, hoci v miernejšej forme, je zrejmý aj pri obmedzovačoch rýchlosti. Tie sú v niektorých autách (Mercedes, Citroen, Ford) k dispozícii ako doplnková funkcia tempomatu.

Autori štúdie odporúčajú najmä pri dlhších cestách menej spoliehať na asistenčné systémy a radšej si dopriať častejšie prestávky. V úsekoch s dopravným obmedzením by podľa nich mal tempomat zostať vypnutý vždy.

Jasne, výskumy všetkého druhu je potrebné brať s rezervou. Zvlášť keď nevieme , s akým cieľom boli v skutočnosti zadané. Ale môžem niečo navrhnúť?

Skúste týždeň jazdiť bez tempomatu.

Možno nepocítite žiadny posun k lepšiemu a zase sa k jeho používaniu vrátite. Ja si však myslím, že to neurobíte. Podľa mňa zistíte, že zrazu máte oveľa podrobnejší prehľad o dianí okolo seba. Že s väčšou pružnosťou a empatiou reagujete na správanie ostatných vodičov. Že sa náhle nevrhajú do príliš malej medzery v pravom pruhu len preto , aby ste nemuseli brzdiť. Že ľuďom okolo seba situáciu uľahčujete, miesto aby ste ich nútili prispôsobiť sa vám. Skrátka že sa stávate lepším vodičom.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY