vytisknout velikost písma Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Nie som technofób. Rád sa obklopujem najnovšou elektronikou, ohľadom počítačov zriedkakedy potrebujem radu " známeho, ktorý tomu rozumie " a nepatrím k tým novinárom, ktorí v ​​každom testovacom aute okamžite po nasadnutí vypínajú stop - štart, stabilizáciu aj samočinný režim klimatizácie. Ja technike verím. Ale nikdy nepoužívam v aute tempomat.

Zariadenie udržujúce konštantnú rýchlosť jazdy mi neumožňuje reagovať jemným modulovaním rýchlosti na aktuálnu situáciu v dopravnom prúde a svojim nepatrným dielom tak prispievať k väčšej plynulosti premávky. Vždy som tiež mal pocit, že pri jazde na tempomat nepozorovane prepadám letargii a pri najlepšej vôli nevenujem riadeniu toľko pozornosti ako bez neho.

Moja averzia k tempomatu teraz dostala vedecký základ. Univerzita z francúzskeho Štrasburgu vo výskume pre spoločnosť Vinci Autoroutes zistila, že používanie tempomatu vedie k poklesu pozornosti. Ak náhle nastane nutnosť brzdiť, reakčná doba vodiča idúceho na tempomat je asi o sekundu dlhšia. Ako upozorňuje nemecký Auto Bild, ktorý o výsledkoch štúdie informoval, pri rýchlosti 130 km/h prejde auto za sekundu štyridsať metrov, ktoré môžu v kritickej situácii veľmi chýbať.

Tempomat z nás podľa citovaného výskumu robí vodiča nielen menej pozorného, ale aj lenivšieho. S tempomatom kašleme na korekcie smeru jazdy, pri predbiehaní v pruhoch nabiehame príliš blízko k autu vpredu a zaraďujeme sa pred neho príliš skoro. A sme otupelejší.

Rovnaký efekt, hoci v miernejšej forme, je zrejmý aj pri obmedzovačoch rýchlosti. Tie sú v niektorých autách (Mercedes, Citroen, Ford) k dispozícii ako doplnková funkcia tempomatu.

Autori štúdie odporúčajú najmä pri dlhších cestách menej spoliehať na asistenčné systémy a radšej si dopriať častejšie prestávky. V úsekoch s dopravným obmedzením by podľa nich mal tempomat zostať vypnutý vždy.

Jasne, výskumy všetkého druhu je potrebné brať s rezervou. Zvlášť keď nevieme , s akým cieľom boli v skutočnosti zadané. Ale môžem niečo navrhnúť?

Skúste týždeň jazdiť bez tempomatu.

Možno nepocítite žiadny posun k lepšiemu a zase sa k jeho používaniu vrátite. Ja si však myslím, že to neurobíte. Podľa mňa zistíte, že zrazu máte oveľa podrobnejší prehľad o dianí okolo seba. Že s väčšou pružnosťou a empatiou reagujete na správanie ostatných vodičov. Že sa náhle nevrhajú do príliš malej medzery v pravom pruhu len preto , aby ste nemuseli brzdiť. Že ľuďom okolo seba situáciu uľahčujete, miesto aby ste ich nútili prispôsobiť sa vám. Skrátka že sa stávate lepším vodičom.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY