vytisknout velikost písma Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Nie som technofób. Rád sa obklopujem najnovšou elektronikou, ohľadom počítačov zriedkakedy potrebujem radu " známeho, ktorý tomu rozumie " a nepatrím k tým novinárom, ktorí v ​​každom testovacom aute okamžite po nasadnutí vypínajú stop - štart, stabilizáciu aj samočinný režim klimatizácie. Ja technike verím. Ale nikdy nepoužívam v aute tempomat.

Zariadenie udržujúce konštantnú rýchlosť jazdy mi neumožňuje reagovať jemným modulovaním rýchlosti na aktuálnu situáciu v dopravnom prúde a svojim nepatrným dielom tak prispievať k väčšej plynulosti premávky. Vždy som tiež mal pocit, že pri jazde na tempomat nepozorovane prepadám letargii a pri najlepšej vôli nevenujem riadeniu toľko pozornosti ako bez neho.

Moja averzia k tempomatu teraz dostala vedecký základ. Univerzita z francúzskeho Štrasburgu vo výskume pre spoločnosť Vinci Autoroutes zistila, že používanie tempomatu vedie k poklesu pozornosti. Ak náhle nastane nutnosť brzdiť, reakčná doba vodiča idúceho na tempomat je asi o sekundu dlhšia. Ako upozorňuje nemecký Auto Bild, ktorý o výsledkoch štúdie informoval, pri rýchlosti 130 km/h prejde auto za sekundu štyridsať metrov, ktoré môžu v kritickej situácii veľmi chýbať.

Tempomat z nás podľa citovaného výskumu robí vodiča nielen menej pozorného, ale aj lenivšieho. S tempomatom kašleme na korekcie smeru jazdy, pri predbiehaní v pruhoch nabiehame príliš blízko k autu vpredu a zaraďujeme sa pred neho príliš skoro. A sme otupelejší.

Rovnaký efekt, hoci v miernejšej forme, je zrejmý aj pri obmedzovačoch rýchlosti. Tie sú v niektorých autách (Mercedes, Citroen, Ford) k dispozícii ako doplnková funkcia tempomatu.

Autori štúdie odporúčajú najmä pri dlhších cestách menej spoliehať na asistenčné systémy a radšej si dopriať častejšie prestávky. V úsekoch s dopravným obmedzením by podľa nich mal tempomat zostať vypnutý vždy.

Jasne, výskumy všetkého druhu je potrebné brať s rezervou. Zvlášť keď nevieme , s akým cieľom boli v skutočnosti zadané. Ale môžem niečo navrhnúť?

Skúste týždeň jazdiť bez tempomatu.

Možno nepocítite žiadny posun k lepšiemu a zase sa k jeho používaniu vrátite. Ja si však myslím, že to neurobíte. Podľa mňa zistíte, že zrazu máte oveľa podrobnejší prehľad o dianí okolo seba. Že s väčšou pružnosťou a empatiou reagujete na správanie ostatných vodičov. Že sa náhle nevrhajú do príliš malej medzery v pravom pruhu len preto , aby ste nemuseli brzdiť. Že ľuďom okolo seba situáciu uľahčujete, miesto aby ste ich nútili prispôsobiť sa vám. Skrátka že sa stávate lepším vodičom.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY