vytisknout velikost písma Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Nie som technofób. Rád sa obklopujem najnovšou elektronikou, ohľadom počítačov zriedkakedy potrebujem radu " známeho, ktorý tomu rozumie " a nepatrím k tým novinárom, ktorí v ​​každom testovacom aute okamžite po nasadnutí vypínajú stop - štart, stabilizáciu aj samočinný režim klimatizácie. Ja technike verím. Ale nikdy nepoužívam v aute tempomat.

Zariadenie udržujúce konštantnú rýchlosť jazdy mi neumožňuje reagovať jemným modulovaním rýchlosti na aktuálnu situáciu v dopravnom prúde a svojim nepatrným dielom tak prispievať k väčšej plynulosti premávky. Vždy som tiež mal pocit, že pri jazde na tempomat nepozorovane prepadám letargii a pri najlepšej vôli nevenujem riadeniu toľko pozornosti ako bez neho.

Moja averzia k tempomatu teraz dostala vedecký základ. Univerzita z francúzskeho Štrasburgu vo výskume pre spoločnosť Vinci Autoroutes zistila, že používanie tempomatu vedie k poklesu pozornosti. Ak náhle nastane nutnosť brzdiť, reakčná doba vodiča idúceho na tempomat je asi o sekundu dlhšia. Ako upozorňuje nemecký Auto Bild, ktorý o výsledkoch štúdie informoval, pri rýchlosti 130 km/h prejde auto za sekundu štyridsať metrov, ktoré môžu v kritickej situácii veľmi chýbať.

Tempomat z nás podľa citovaného výskumu robí vodiča nielen menej pozorného, ale aj lenivšieho. S tempomatom kašleme na korekcie smeru jazdy, pri predbiehaní v pruhoch nabiehame príliš blízko k autu vpredu a zaraďujeme sa pred neho príliš skoro. A sme otupelejší.

Rovnaký efekt, hoci v miernejšej forme, je zrejmý aj pri obmedzovačoch rýchlosti. Tie sú v niektorých autách (Mercedes, Citroen, Ford) k dispozícii ako doplnková funkcia tempomatu.

Autori štúdie odporúčajú najmä pri dlhších cestách menej spoliehať na asistenčné systémy a radšej si dopriať častejšie prestávky. V úsekoch s dopravným obmedzením by podľa nich mal tempomat zostať vypnutý vždy.

Jasne, výskumy všetkého druhu je potrebné brať s rezervou. Zvlášť keď nevieme , s akým cieľom boli v skutočnosti zadané. Ale môžem niečo navrhnúť?

Skúste týždeň jazdiť bez tempomatu.

Možno nepocítite žiadny posun k lepšiemu a zase sa k jeho používaniu vrátite. Ja si však myslím, že to neurobíte. Podľa mňa zistíte, že zrazu máte oveľa podrobnejší prehľad o dianí okolo seba. Že s väčšou pružnosťou a empatiou reagujete na správanie ostatných vodičov. Že sa náhle nevrhajú do príliš malej medzery v pravom pruhu len preto , aby ste nemuseli brzdiť. Že ľuďom okolo seba situáciu uľahčujete, miesto aby ste ich nútili prispôsobiť sa vám. Skrátka že sa stávate lepším vodičom.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY