vytisknout velikost písma Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Komentár: Tempomat z nás robí horších šoférov, je to potvrdené

Nie som technofób. Rád sa obklopujem najnovšou elektronikou, ohľadom počítačov zriedkakedy potrebujem radu " známeho, ktorý tomu rozumie " a nepatrím k tým novinárom, ktorí v ​​každom testovacom aute okamžite po nasadnutí vypínajú stop - štart, stabilizáciu aj samočinný režim klimatizácie. Ja technike verím. Ale nikdy nepoužívam v aute tempomat.

Zariadenie udržujúce konštantnú rýchlosť jazdy mi neumožňuje reagovať jemným modulovaním rýchlosti na aktuálnu situáciu v dopravnom prúde a svojim nepatrným dielom tak prispievať k väčšej plynulosti premávky. Vždy som tiež mal pocit, že pri jazde na tempomat nepozorovane prepadám letargii a pri najlepšej vôli nevenujem riadeniu toľko pozornosti ako bez neho.

Moja averzia k tempomatu teraz dostala vedecký základ. Univerzita z francúzskeho Štrasburgu vo výskume pre spoločnosť Vinci Autoroutes zistila, že používanie tempomatu vedie k poklesu pozornosti. Ak náhle nastane nutnosť brzdiť, reakčná doba vodiča idúceho na tempomat je asi o sekundu dlhšia. Ako upozorňuje nemecký Auto Bild, ktorý o výsledkoch štúdie informoval, pri rýchlosti 130 km/h prejde auto za sekundu štyridsať metrov, ktoré môžu v kritickej situácii veľmi chýbať.

Tempomat z nás podľa citovaného výskumu robí vodiča nielen menej pozorného, ale aj lenivšieho. S tempomatom kašleme na korekcie smeru jazdy, pri predbiehaní v pruhoch nabiehame príliš blízko k autu vpredu a zaraďujeme sa pred neho príliš skoro. A sme otupelejší.

Rovnaký efekt, hoci v miernejšej forme, je zrejmý aj pri obmedzovačoch rýchlosti. Tie sú v niektorých autách (Mercedes, Citroen, Ford) k dispozícii ako doplnková funkcia tempomatu.

Autori štúdie odporúčajú najmä pri dlhších cestách menej spoliehať na asistenčné systémy a radšej si dopriať častejšie prestávky. V úsekoch s dopravným obmedzením by podľa nich mal tempomat zostať vypnutý vždy.

Jasne, výskumy všetkého druhu je potrebné brať s rezervou. Zvlášť keď nevieme , s akým cieľom boli v skutočnosti zadané. Ale môžem niečo navrhnúť?

Skúste týždeň jazdiť bez tempomatu.

Možno nepocítite žiadny posun k lepšiemu a zase sa k jeho používaniu vrátite. Ja si však myslím, že to neurobíte. Podľa mňa zistíte, že zrazu máte oveľa podrobnejší prehľad o dianí okolo seba. Že s väčšou pružnosťou a empatiou reagujete na správanie ostatných vodičov. Že sa náhle nevrhajú do príliš malej medzery v pravom pruhu len preto , aby ste nemuseli brzdiť. Že ľuďom okolo seba situáciu uľahčujete, miesto aby ste ich nútili prispôsobiť sa vám. Skrátka že sa stávate lepším vodičom.

Dlho očakávaný test: Porsche Macan 2.0T

Dlho očakávaný test: Porsche Macan 2.0T

Nájdu sa mnohí, ktorí odošlú Porsche kvôli štvorvalcovému crossoveru kade ľahšie. Faktom ale je, že toto auto svoj predajný zmysel má a funguje veľmi dobre.

včera | Dalibor Žák
Test jazdenky: Volkswagen Golf VII je skvelý, ale dieselu by sme sa vyhli

Test jazdenky: Volkswagen Golf VII

Ak vás moderný Golf VII láka ako ojazdené auto, dobre si rozmyslite, čo chcete.

včera | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY