vytisknout velikost písma Koľko vyjde prevádzka trojročnej dieselovej jazdenky

Aj spoľahlivá mladá jazdenka bude stáť 40 centov na kilometer. Stále je to ale lacnejšie ako úplne nové auto. Diesel toho musí najazdiť veľa, aby dával zmysel. Predlžovať servisné intervaly výmen oleja sa neoplatí.
Koľko vyjde prevádzka trojročnej dieselovej jazdenky

Na nové auto u nás stále väčšina ľudí peniaze nemá. Alebo by možno mala, ale mohla by si dovoliť len menšie vozidlo s chudobnou výbavou a slabým motorom. Kto má obmedzený rozpočet, ale zároveň špecifické požiadavky na veľkosť vozidla, výkon motora a výbavu, musí sa obzerať na trhu ojazdených áut.

Poslednou dobou rastie záujem o vozidlá, ktoré opúšťajú po dvoch až troch rokoch fleetové prenájmy, operatívne a všeobecne hlavne firemné flotily. Obrovskou výhodou je u nich spravidla jednoducho dohľadateľná minulosť (ak sa jedná o automobil kúpený a prevádzkovaný na Slovensku), nízky vek a transparentný počet najazdených kilometrov. Predovšetkým sa jedná o relatívne moderné a bezpečné autá.

Lenže koľko taká "sranda" vlastne stojí - nie pri nákupe, ale následne pri prevádzke? Vzali sme päticu obľúbených a vyhľadávaných ojazdených áut a pomocou prepracovanej kalkulačky na sme sa pozreli na očakávané prevádzkové náklady u takýchto áut. Požiadavky boli nasledujúce: maximálne trojročné auto, nájazd do 100 000 km a musí to byť diesel. V inzerátoch sme vybrali najlacnejšie ponuky zodpovedajúce požiadavkám. Na nich si uvedieme príklady kalkulácií budúcich nákladov.

Škoda Octavia 2.0 TDI 110kW

Skoda-Octavia-1.jpgSkoda-Octavia-2.jpg

Obľúbená Octavia je na našom trhu najžiadanejšie ojazdené auto. Do popredia záujmu sa teraz dostáva aktuálna generácia pred faceliftom. V najlacnejších špecifikáciách a so základnými motormi už spadla pod 11 500 eur. Ako príklad výpočtu očakávaných prevádzkových nákladov nám poslúži Octavia aktuálne generácie z roku 2014 s udávaným nájazdom 79 546 km za cenu 12 599 eur.

  • celkové náklady: 9 807 eur
  • amortizácia: 5 367 eur
  • náklady na mesiac: 272 eur
  • náklady na kilometer: 0,34 eur
  • zanedbaná údržba: 433 eur

Ako môžete vidieť, veľký podiel na celkových nákladoch má ešte stále amortizácia. Hoci prvotný prepad hodnoty sa už spomalil, stále bude cena Octavie v čase klesať. Spolu s odhadovanou údržbou a očakávanými servisnými náklady by tak podobná Octavia stála svojho majiteľa 0,34 eur na kilometer po dobu troch rokov s nájazdom 800 km za mesiac.

Je trojročné ojazdené auto dobrá kúpa?

Veľkým plusom väčšiny dvoj- až trojročných ojazdených áut z fleetov býva úplna transparentné minulosť, dohľadateľný nájazd a evidované servisné prehliadky. Zároveň je to stále relatívne nové a moderné auto, ktoré ešte nie je opotrebované na dreň. Napriek tomu je potrebné počítať s tým, že na väčšinu spotrebných dielov sa nesiahlo, takže vás bude čoskoro čakať spojka, brzdy, sada pneumatík a podobne. Diskutabilná je tiež kondície motora po predĺžených "long-life" intervaloch výmen oleja.

 

VW Passat 2.0 TDI 4x4 DSG

Volkswagen-Passat-1.jpgVolkswagen-Passat-2.jpg

Ponuka vrcholných turbodieselov je zatiaľ skromná, ale v inzerátoch už sú. Ako príklad sme vzali najlacnejší "nový" Passat z roku 2014 s pohonom 4×4, turbodieselom a automatom. Zhodou okolností je to motorizácia BiTDI s výkonom 176 kW, má najazdených 13 598 km a stojí zaujímavých 22 999 eur.

  • celkové náklady: 14 389 eur
  • amortizácia: 9 909 eur
  • náklady na mesiac: 399 eur
  • náklady na kilometer: 0,49 eur
  • zanedbaná údržba: 293 eur

Ani mladé, takmer prémiové ojazdené auto rozhodne zadarmo jazdiť nebude. Len amortizácia vychádza bezmála na 50 centov na každý kilometer.

Ford Mondeo 2.0 TDCI

Ford-Mondeo-1.jpgFord-Mondeo-2.jpg

Aj obľúbené Mondea už začínajú opúšťať firemné flotily a dostávajú sa do bazárov. Z inzerátov sme vybrali aktuálne Mondeo s motorom 2.0 TDCI s výkonom 110 kW, rokom výroby 2015, nájazdom už 60 400 km a cenou 17 644 eur.

  • celkové náklady: 11 262 eur
  • amortizácia: 7 535 eur
  • náklady na mesiac: 312 eur
  • náklady na kilometer: 0,39 eur
  • zanedbaná údržba: 496 eur

Uvedené Mondeo bude stáť ale majiteľa cez 40 centov na kilometer, z toho len amortizácia bude robiť skoro šestinu. Zvyšok sú prevádzkové a servisné náklady vrátane paliva.

Hyundai i30 1.6 CRDI Combi

Hyundai-i30-1.jpgHyundai-i30-2.jpg

Medzi žiadané jazdenky patrí aj Hyundai i30 v karosérii kombi s naftovým motorom 1.6 CRDI. Auto použité pre ilustračný výpočet má výkon 81 kW, nájazd 93 659 km, je z roku 2014 a za 210 000 korún je z najnižšieho spektra ponuky. Lacnejšie sa slušne vybavená naftová i30 v kombíku prakticky kúpiť nedá.

  • celkové náklady: 7 400 eur
  • amortizácia: 3 387 eur
  • náklady na mesiac: 205 eur
  • náklady na kilometer: 0,26 eur
  • zanedbaná údržba: 463 eur

Hyundai i30 ako auto nižšej cenovej kategórie vychádza v kalkulácii budúcich nákladov lacnejšie. Predovšetkým klesla jeho cena, takže amortizácia už nehrá tak zásadnú úlohu v celkových číslach. Stále ale bude voz stáť skoro 26 centov na každý kilometer jazdy.

Škoda Rapid 1.6 TDI

Skoda-Rapid-1.jpgSkoda-Rapid-2.jpg

Škodu Rapid kúpite v základnej špecifikácii aj lacnejšie, ale vybrali sme v inzerátoch auto s aspoň nejakú atraktívnou výbavou. S nájazdom 93 752 km a rokom výroby 2014 potom taký Rapid stojí 9 178 eur.

  • celkové náklady: 7 590 eur
  • amortizácia: 3 855 eur
  • náklady na mesiac: 210 eur
  • náklady na kilometer: 0,26 eur
  • zanedbaná údržba: 425 eur

Rovnako ako konkurenčný Hyundai i30, aj táto jednoduchá škodovka bude stáť skoro 30 centov na každý kilometer. Rapid už totiž na cene príliš strácať nebude.

Orientačná kalkulácia budúcich nákladov vychádza zo zhodného predpokladaného nájazdu 800 km za mesiac a na dobu prevádzky auta 36 mesiacov. Vy si ale môžete na jitis.eu založiť bezplatne účet a vykonávať si (zatiaľ zadarmo) kalkulácie so zmenou parametrov. Možno si nastaviť predpokladaný nájazd, dokonca si môžete upraviť také parametre ako interval výmeny oleja či kvalitu náhradných dielov. Môžete zadať aj už vykonané opravy. Je to skutočne veľmi zaujímavý nástroj, ktorý dovedie pomerne verne rozpočítať očakávané náklady kupovanej jazdenky alebo už vlastneného auta.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY