vytisknout velikost písma Koľko emisií CO2 vypúšťajú elektromobily? Pokojne aj 370 g/km

Kým štáty neprestanú vyrábať elektrinu z fosílnych palív, nebudú nikdy elektromobily ekologickejšie.
Koľko emisií CO2 vypúšťajú elektromobily? Pokojne aj 370 g/km

Elektromobily možno majú svoje prednosti, klímu ale rozhodne nespasia. Emisie netoxického démonom posadnutého oxidu uhličitého (CO2), podľa ktorých sú v mnohých štátoch autá zdanené, majú totiž elektromobily v niektorých krajinách oveľa vyššie, než je priemer osobných áut.

Vo veľkej miere záleží totiž na tom, z akého zdroja pochádza elektrina v sieti. Najvýraznejší je rozdiel v štátoch, kde sa energia vyrába prevažne z uhoľných a plynových elektrární. Štáty využívajúce jadrové a vodné elektrárne sú na tom o niečo lepšie.

Vôbec najhoršia zo sledovaných krajín je India, kde po započítaní výroby, prevádzky a ďalších faktorov "vypúšťa" priemerný elektromobil 370 g/km CO2. Pokiaľ ide len o prevádzku auta na elektrinu, vypustí v Indii elektromobil 273 g/km CO2, čo je ekvivalent spotreby 11,8 l / 100 km.

Indiu teda rozhodne elektromobily nespasia, ani napríklad Čínu. Ale ako sú na tom ďalšie krajiny? Dáta, ktoré poskytli stránky shrinkthatfootprint.com, sme zostavili do tabuľky, takže si môžete urobiť obrázok o tom, ako sú vlastne elektromobily ekologické.

Priemerné emisie elektromobilov a prepočet na spottebu paliva
krajina celkové emisie
g/km CO2
emisie z prevádzku
g/km CO2
prepočet emisií
z prevádzku
na spotrebu l/100 km
Indie 370 273 11,8
Južná Afrika 318 227 9,8
Austrália 292 210 9,0
Indonézia 270 195 8,4
Čína 258 182 7,8
Turecko 204 136 5,9
Mexiko 203 136 5,9
USA 202 136 5,9
Veľká Británia 189 124 5,3
Nemecko 179 116 5,0
Japonsko 175 114 4,9
Taliansko 170 109 4,7
Rusko 155 96 4,1
Španielsko 146 89 3,9
Kanada 115 63 2,7
Francúzsko 93 44 1,9
Brazília 89 41 1,8
Švédsko 81 34 1,5
Island 70 25 1,1
Paraguay 70 25 1,1

Ako môžete vidieť, niektoré európske štáty majú vďaka vysokému podielu čistej elektriny vo svojej sieti šancu vyrábať aj prevádzkovať elektromobily s "ekologickým ziskom". Priemerné emisie nových áut predaných v Európe v roku 2014 predstavovali 123,4 g/km CO2, čo je ekvivalent spotreby benzínu 5,32 l/100 km. Nutné je ešte spomenúť, že ak sa uvádzajú emisie a spotreba áut so spaľovacími motormi, nie sú emisie z výroby auta, paliva a jeho distribúcie započítané.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY