vytisknout velikost písma Koľko emisií CO2 vypúšťajú elektromobily? Pokojne aj 370 g/km

Kým štáty neprestanú vyrábať elektrinu z fosílnych palív, nebudú nikdy elektromobily ekologickejšie.
Koľko emisií CO2 vypúšťajú elektromobily? Pokojne aj 370 g/km

Elektromobily možno majú svoje prednosti, klímu ale rozhodne nespasia. Emisie netoxického démonom posadnutého oxidu uhličitého (CO2), podľa ktorých sú v mnohých štátoch autá zdanené, majú totiž elektromobily v niektorých krajinách oveľa vyššie, než je priemer osobných áut.

Vo veľkej miere záleží totiž na tom, z akého zdroja pochádza elektrina v sieti. Najvýraznejší je rozdiel v štátoch, kde sa energia vyrába prevažne z uhoľných a plynových elektrární. Štáty využívajúce jadrové a vodné elektrárne sú na tom o niečo lepšie.

Vôbec najhoršia zo sledovaných krajín je India, kde po započítaní výroby, prevádzky a ďalších faktorov "vypúšťa" priemerný elektromobil 370 g/km CO2. Pokiaľ ide len o prevádzku auta na elektrinu, vypustí v Indii elektromobil 273 g/km CO2, čo je ekvivalent spotreby 11,8 l / 100 km.

Indiu teda rozhodne elektromobily nespasia, ani napríklad Čínu. Ale ako sú na tom ďalšie krajiny? Dáta, ktoré poskytli stránky shrinkthatfootprint.com, sme zostavili do tabuľky, takže si môžete urobiť obrázok o tom, ako sú vlastne elektromobily ekologické.

Priemerné emisie elektromobilov a prepočet na spottebu paliva
krajina celkové emisie
g/km CO2
emisie z prevádzku
g/km CO2
prepočet emisií
z prevádzku
na spotrebu l/100 km
Indie 370 273 11,8
Južná Afrika 318 227 9,8
Austrália 292 210 9,0
Indonézia 270 195 8,4
Čína 258 182 7,8
Turecko 204 136 5,9
Mexiko 203 136 5,9
USA 202 136 5,9
Veľká Británia 189 124 5,3
Nemecko 179 116 5,0
Japonsko 175 114 4,9
Taliansko 170 109 4,7
Rusko 155 96 4,1
Španielsko 146 89 3,9
Kanada 115 63 2,7
Francúzsko 93 44 1,9
Brazília 89 41 1,8
Švédsko 81 34 1,5
Island 70 25 1,1
Paraguay 70 25 1,1

Ako môžete vidieť, niektoré európske štáty majú vďaka vysokému podielu čistej elektriny vo svojej sieti šancu vyrábať aj prevádzkovať elektromobily s "ekologickým ziskom". Priemerné emisie nových áut predaných v Európe v roku 2014 predstavovali 123,4 g/km CO2, čo je ekvivalent spotreby benzínu 5,32 l/100 km. Nutné je ešte spomenúť, že ak sa uvádzajú emisie a spotreba áut so spaľovacími motormi, nie sú emisie z výroby auta, paliva a jeho distribúcie započítané.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY