vytisknout velikost písma Koľko emisií CO2 vypúšťajú elektromobily? Pokojne aj 370 g/km

Kým štáty neprestanú vyrábať elektrinu z fosílnych palív, nebudú nikdy elektromobily ekologickejšie.
Koľko emisií CO2 vypúšťajú elektromobily? Pokojne aj 370 g/km

Elektromobily možno majú svoje prednosti, klímu ale rozhodne nespasia. Emisie netoxického démonom posadnutého oxidu uhličitého (CO2), podľa ktorých sú v mnohých štátoch autá zdanené, majú totiž elektromobily v niektorých krajinách oveľa vyššie, než je priemer osobných áut.

Vo veľkej miere záleží totiž na tom, z akého zdroja pochádza elektrina v sieti. Najvýraznejší je rozdiel v štátoch, kde sa energia vyrába prevažne z uhoľných a plynových elektrární. Štáty využívajúce jadrové a vodné elektrárne sú na tom o niečo lepšie.

Vôbec najhoršia zo sledovaných krajín je India, kde po započítaní výroby, prevádzky a ďalších faktorov "vypúšťa" priemerný elektromobil 370 g/km CO2. Pokiaľ ide len o prevádzku auta na elektrinu, vypustí v Indii elektromobil 273 g/km CO2, čo je ekvivalent spotreby 11,8 l / 100 km.

Indiu teda rozhodne elektromobily nespasia, ani napríklad Čínu. Ale ako sú na tom ďalšie krajiny? Dáta, ktoré poskytli stránky shrinkthatfootprint.com, sme zostavili do tabuľky, takže si môžete urobiť obrázok o tom, ako sú vlastne elektromobily ekologické.

Priemerné emisie elektromobilov a prepočet na spottebu paliva
krajina celkové emisie
g/km CO2
emisie z prevádzku
g/km CO2
prepočet emisií
z prevádzku
na spotrebu l/100 km
Indie 370 273 11,8
Južná Afrika 318 227 9,8
Austrália 292 210 9,0
Indonézia 270 195 8,4
Čína 258 182 7,8
Turecko 204 136 5,9
Mexiko 203 136 5,9
USA 202 136 5,9
Veľká Británia 189 124 5,3
Nemecko 179 116 5,0
Japonsko 175 114 4,9
Taliansko 170 109 4,7
Rusko 155 96 4,1
Španielsko 146 89 3,9
Kanada 115 63 2,7
Francúzsko 93 44 1,9
Brazília 89 41 1,8
Švédsko 81 34 1,5
Island 70 25 1,1
Paraguay 70 25 1,1

Ako môžete vidieť, niektoré európske štáty majú vďaka vysokému podielu čistej elektriny vo svojej sieti šancu vyrábať aj prevádzkovať elektromobily s "ekologickým ziskom". Priemerné emisie nových áut predaných v Európe v roku 2014 predstavovali 123,4 g/km CO2, čo je ekvivalent spotreby benzínu 5,32 l/100 km. Nutné je ešte spomenúť, že ak sa uvádzajú emisie a spotreba áut so spaľovacími motormi, nie sú emisie z výroby auta, paliva a jeho distribúcie započítané.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY