vytisknout velikost písma Koenigsegg Regera: cez 1800 koní a k tomu žiadna prevodovka

Koenigsegg Regera: cez 1800 koní a k tomu žiadna prevodovka

Švédsky malosériový výrobca superšportov Koenigsegg síce v Ženeve ukázal modernziovaný model Agera RS s výkonom 1161 koní, ale oveľa zaujímavejší je úplne nový model Koenigsegg Reger, ktorý úplne prevracia naruby doterajšie chápanie pojmu "superšport".

DLF_6887.JPGDLF_6892.JPGDLF_6917.JPG
Pohon Koenigseggu Regera je absolútne revolučný. O prenos síly z preplňovaného osemvalca na zadné kolesá sa totiž nestará konvenčná prevodovka, ale komplikovaný systém elektromotorov vlastnej konštrukcie

Koenigsegg Regera je mix luxusného GT a superšportu. V ponuke švédskeho výrobcu má dopĺňať ostré a trochu sparťanské modely. Je to skôr Bugatti Veyron než okruhová hračka, ale aj napriek veľmi zložitému hybridnému pohon je Reger pomerne ľahké auto. Nový Koenigsegg má tiež aktívny aerodynamiku a napríklad len elektronicky ovládané zadné krídlo môže generovať prítlak až 450 kg v rýchlosti 250 km/h.

Ako sa Koenigseggu podarilo dosiahnuť tak nízkej hmotnosti? Toto auto má síce spaľovací motor, konkrétne preplňovaný osemvalec 5,0 l, ale nemá žiadnu konvenčnú prevodovku. O prenos sily na kolesá sa starajú výhradne tri elektromotory a v prípade potreby sa motor spojí s kolesami napevno stálym prevodom. Koenigsegg tento systém nazýva KDD, teda Koenigsegg Direct Drive, a je schopný generovať maximálny krútiaci moment 2100 Nm.

Vďaka tomuto riešeniu sa vraj podarilo znížiť straty v pohonnom mechanizme až o 50% a tiež hmotnosť a rozmery, pretože prevodovka, ktorá prenesie na zadné kolesá viac ako 1800 koní výkonu, musí niečo vážiť a mať určitú veľkosť. Celý systém KDD pridáva proti konvenčnému riešeniu s prevodovkou, ktoré by ale nemohlo mať také výkonové parametre, len 88 kg. Celé auto tak ukáže na váhe len 1420 kg.

Každé zadné koleso má svoj elektromotor a tretí elektromotor je umiestnený na kľukovej hriadeli motora. Systém tiež zbiera zostatkovú alebo rekuperovanú energiu a ukladá ju do 9,27kWh akumulátorov. Tie sa môžu nabíjať aj zo zásuvky a Koenigsegg vie ísť len na baterky rýchlosťou do 30 km/h.

Samotný spaľovací motor má výkon 1102 koní, elektromotory potom pridávajú ďalších 706 koní. Koenigsegg uvádza celkový výkon 1808 koní, čo je vskutku šialené číslo vzhľadom k hmotnosti auta. Pomer vychádza na 1273 koní na tonu, takže aby sme to postavili do porovnania napríklad s Bugatti Veyron, musel by mať výkon zhruba 2400 koní.

Asi by sme si mali povedať nejaké čísla. Akcelerácia z 0 na 100 km/h sa odohrá za 2,8 sekundy, ale teraz pozor. Niečoho sa podržte. Držíte sa? Pružné zrýchlenie zo 150 na 250 km/h trvá len 3,2 sekundy. Maximálna rýchlosť leží niekde ďaleko za hranicou 400 km/h, ale Koenigsegg presnú hodnotu ešte neuvádza. Vieme len, že z 0 na 400 km/h toto auto zrýchli za dvadsať sekúnd.

Nevieme, ako vám, ale nám sa zdá, že s týmito parametrami a technikou pohonu naraz LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder zastarali o niekoľko generácií a vyzerajú rovnako pokrokovo a lákavo ako ojazdený Peugeot 301. Cena Koenigsegg Reger začína na zhruba 1,5 milióna eur bez dane a počas nasledujúcich piatich rokov vznikne len 80 kusov.

DLF_6881.JPGDLF_6895.JPGDLF_6900.JPGDLF_6903.JPGDLF_6904.JPGDLF_6906.JPGDLF_6911.JPGDLF_6914.JPGDLF_6918.JPGDLF_6932.JPGDLF_6933.JPGDLF_6937.JPGDLF_6965.JPGDLF_6966.JPGDLF_6968.JPGDLF_6970.JPGDLF_6972.JPG1899854646504218296.jpg1616835528503522610.jpg6724929082016046311.jpg1749859797735212278.jpg749331063276338064.jpg1797687941830792859.jpg19914009231674738649.jpg50875491891328643.jpg6915385341426151165.jpgregera_propulsion_schematic-930x523.jpg

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY