vytisknout velikost písma Koenigsegg Regera: cez 1800 koní a k tomu žiadna prevodovka

Koenigsegg Regera: cez 1800 koní a k tomu žiadna prevodovka

Švédsky malosériový výrobca superšportov Koenigsegg síce v Ženeve ukázal modernziovaný model Agera RS s výkonom 1161 koní, ale oveľa zaujímavejší je úplne nový model Koenigsegg Reger, ktorý úplne prevracia naruby doterajšie chápanie pojmu "superšport".

DLF_6887.JPGDLF_6892.JPGDLF_6917.JPG
Pohon Koenigseggu Regera je absolútne revolučný. O prenos síly z preplňovaného osemvalca na zadné kolesá sa totiž nestará konvenčná prevodovka, ale komplikovaný systém elektromotorov vlastnej konštrukcie

Koenigsegg Regera je mix luxusného GT a superšportu. V ponuke švédskeho výrobcu má dopĺňať ostré a trochu sparťanské modely. Je to skôr Bugatti Veyron než okruhová hračka, ale aj napriek veľmi zložitému hybridnému pohon je Reger pomerne ľahké auto. Nový Koenigsegg má tiež aktívny aerodynamiku a napríklad len elektronicky ovládané zadné krídlo môže generovať prítlak až 450 kg v rýchlosti 250 km/h.

Ako sa Koenigseggu podarilo dosiahnuť tak nízkej hmotnosti? Toto auto má síce spaľovací motor, konkrétne preplňovaný osemvalec 5,0 l, ale nemá žiadnu konvenčnú prevodovku. O prenos sily na kolesá sa starajú výhradne tri elektromotory a v prípade potreby sa motor spojí s kolesami napevno stálym prevodom. Koenigsegg tento systém nazýva KDD, teda Koenigsegg Direct Drive, a je schopný generovať maximálny krútiaci moment 2100 Nm.

Vďaka tomuto riešeniu sa vraj podarilo znížiť straty v pohonnom mechanizme až o 50% a tiež hmotnosť a rozmery, pretože prevodovka, ktorá prenesie na zadné kolesá viac ako 1800 koní výkonu, musí niečo vážiť a mať určitú veľkosť. Celý systém KDD pridáva proti konvenčnému riešeniu s prevodovkou, ktoré by ale nemohlo mať také výkonové parametre, len 88 kg. Celé auto tak ukáže na váhe len 1420 kg.

Každé zadné koleso má svoj elektromotor a tretí elektromotor je umiestnený na kľukovej hriadeli motora. Systém tiež zbiera zostatkovú alebo rekuperovanú energiu a ukladá ju do 9,27kWh akumulátorov. Tie sa môžu nabíjať aj zo zásuvky a Koenigsegg vie ísť len na baterky rýchlosťou do 30 km/h.

Samotný spaľovací motor má výkon 1102 koní, elektromotory potom pridávajú ďalších 706 koní. Koenigsegg uvádza celkový výkon 1808 koní, čo je vskutku šialené číslo vzhľadom k hmotnosti auta. Pomer vychádza na 1273 koní na tonu, takže aby sme to postavili do porovnania napríklad s Bugatti Veyron, musel by mať výkon zhruba 2400 koní.

Asi by sme si mali povedať nejaké čísla. Akcelerácia z 0 na 100 km/h sa odohrá za 2,8 sekundy, ale teraz pozor. Niečoho sa podržte. Držíte sa? Pružné zrýchlenie zo 150 na 250 km/h trvá len 3,2 sekundy. Maximálna rýchlosť leží niekde ďaleko za hranicou 400 km/h, ale Koenigsegg presnú hodnotu ešte neuvádza. Vieme len, že z 0 na 400 km/h toto auto zrýchli za dvadsať sekúnd.

Nevieme, ako vám, ale nám sa zdá, že s týmito parametrami a technikou pohonu naraz LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder zastarali o niekoľko generácií a vyzerajú rovnako pokrokovo a lákavo ako ojazdený Peugeot 301. Cena Koenigsegg Reger začína na zhruba 1,5 milióna eur bez dane a počas nasledujúcich piatich rokov vznikne len 80 kusov.

DLF_6881.JPGDLF_6895.JPGDLF_6900.JPGDLF_6903.JPGDLF_6904.JPGDLF_6906.JPGDLF_6911.JPGDLF_6914.JPGDLF_6918.JPGDLF_6932.JPGDLF_6933.JPGDLF_6937.JPGDLF_6965.JPGDLF_6966.JPGDLF_6968.JPGDLF_6970.JPGDLF_6972.JPG1899854646504218296.jpg1616835528503522610.jpg6724929082016046311.jpg1749859797735212278.jpg749331063276338064.jpg1797687941830792859.jpg19914009231674738649.jpg50875491891328643.jpg6915385341426151165.jpgregera_propulsion_schematic-930x523.jpg

Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

včera | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY