vytisknout velikost písma Koenigsegg Regera: cez 1800 koní a k tomu žiadna prevodovka

Koenigsegg Regera: cez 1800 koní a k tomu žiadna prevodovka

Švédsky malosériový výrobca superšportov Koenigsegg síce v Ženeve ukázal modernziovaný model Agera RS s výkonom 1161 koní, ale oveľa zaujímavejší je úplne nový model Koenigsegg Reger, ktorý úplne prevracia naruby doterajšie chápanie pojmu "superšport".

DLF_6887.JPGDLF_6892.JPGDLF_6917.JPG
Pohon Koenigseggu Regera je absolútne revolučný. O prenos síly z preplňovaného osemvalca na zadné kolesá sa totiž nestará konvenčná prevodovka, ale komplikovaný systém elektromotorov vlastnej konštrukcie

Koenigsegg Regera je mix luxusného GT a superšportu. V ponuke švédskeho výrobcu má dopĺňať ostré a trochu sparťanské modely. Je to skôr Bugatti Veyron než okruhová hračka, ale aj napriek veľmi zložitému hybridnému pohon je Reger pomerne ľahké auto. Nový Koenigsegg má tiež aktívny aerodynamiku a napríklad len elektronicky ovládané zadné krídlo môže generovať prítlak až 450 kg v rýchlosti 250 km/h.

Ako sa Koenigseggu podarilo dosiahnuť tak nízkej hmotnosti? Toto auto má síce spaľovací motor, konkrétne preplňovaný osemvalec 5,0 l, ale nemá žiadnu konvenčnú prevodovku. O prenos sily na kolesá sa starajú výhradne tri elektromotory a v prípade potreby sa motor spojí s kolesami napevno stálym prevodom. Koenigsegg tento systém nazýva KDD, teda Koenigsegg Direct Drive, a je schopný generovať maximálny krútiaci moment 2100 Nm.

Vďaka tomuto riešeniu sa vraj podarilo znížiť straty v pohonnom mechanizme až o 50% a tiež hmotnosť a rozmery, pretože prevodovka, ktorá prenesie na zadné kolesá viac ako 1800 koní výkonu, musí niečo vážiť a mať určitú veľkosť. Celý systém KDD pridáva proti konvenčnému riešeniu s prevodovkou, ktoré by ale nemohlo mať také výkonové parametre, len 88 kg. Celé auto tak ukáže na váhe len 1420 kg.

Každé zadné koleso má svoj elektromotor a tretí elektromotor je umiestnený na kľukovej hriadeli motora. Systém tiež zbiera zostatkovú alebo rekuperovanú energiu a ukladá ju do 9,27kWh akumulátorov. Tie sa môžu nabíjať aj zo zásuvky a Koenigsegg vie ísť len na baterky rýchlosťou do 30 km/h.

Samotný spaľovací motor má výkon 1102 koní, elektromotory potom pridávajú ďalších 706 koní. Koenigsegg uvádza celkový výkon 1808 koní, čo je vskutku šialené číslo vzhľadom k hmotnosti auta. Pomer vychádza na 1273 koní na tonu, takže aby sme to postavili do porovnania napríklad s Bugatti Veyron, musel by mať výkon zhruba 2400 koní.

Asi by sme si mali povedať nejaké čísla. Akcelerácia z 0 na 100 km/h sa odohrá za 2,8 sekundy, ale teraz pozor. Niečoho sa podržte. Držíte sa? Pružné zrýchlenie zo 150 na 250 km/h trvá len 3,2 sekundy. Maximálna rýchlosť leží niekde ďaleko za hranicou 400 km/h, ale Koenigsegg presnú hodnotu ešte neuvádza. Vieme len, že z 0 na 400 km/h toto auto zrýchli za dvadsať sekúnd.

Nevieme, ako vám, ale nám sa zdá, že s týmito parametrami a technikou pohonu naraz LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder zastarali o niekoľko generácií a vyzerajú rovnako pokrokovo a lákavo ako ojazdený Peugeot 301. Cena Koenigsegg Reger začína na zhruba 1,5 milióna eur bez dane a počas nasledujúcich piatich rokov vznikne len 80 kusov.

DLF_6881.JPGDLF_6895.JPGDLF_6900.JPGDLF_6903.JPGDLF_6904.JPGDLF_6906.JPGDLF_6911.JPGDLF_6914.JPGDLF_6918.JPGDLF_6932.JPGDLF_6933.JPGDLF_6937.JPGDLF_6965.JPGDLF_6966.JPGDLF_6968.JPGDLF_6970.JPGDLF_6972.JPG1899854646504218296.jpg1616835528503522610.jpg6724929082016046311.jpg1749859797735212278.jpg749331063276338064.jpg1797687941830792859.jpg19914009231674738649.jpg50875491891328643.jpg6915385341426151165.jpgregera_propulsion_schematic-930x523.jpg

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY