vytisknout velikost písma Kia vyrába čoraz viac áut. Boli sme sa pozrieť.

V deň, kedy sme do výrobného závodu firmy Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom prišli, vyšli v slovenských novinách články o najbližšej budúcnosti automobiliek v tejto krajine.
Kia vyrába čoraz viac áut. Boli sme sa pozrieť.

V súvislosti s predpoveďami vedúcich činiteľov automobiliek na nedávnom frankfurtskom autosalóne sa hovorí o uzavretí až desiatich tovární v Európe.

"Musel som pochopiteľne na podobné otázky aj odpovedať," povedal hovorca Kia Motors Slovakia, Jozef Bače. Trenčiansky Peugeot počíta s miernym spomalením a skrátením niektorých výrobných týždňov, bratislavský Volkswagen a Škoda zostanú zrejme na nezmenených číslach výroby až do konca roka.

Niekde skracujú, v Žiline nastavujú

V dnešnej dobe je to pomerne neuveriteľné, ale tohtoročné predpoklady pre Žilinu aj podľa triezvych odhadov počítajú s prekročením oficiálne stanovenej ročnej kapacity vyrobených áut a preto budú zrejme do konca roka pridávať niekoľko víkendových smien navyše. 300 000 vozidiel, na ktoré bol závod v bežnom výrobnom rytme pred siedmimi rokmi vybudovaný, tento rok zrejme stačiť nebude.

5.JPG6.jpg9.jpg 
Výrobný program značky Kia na Slovensku: Cee’d, Sportage a Venga

Pritom tretí rok existencie bol pre továreň kritický. V roku 2009 sa produkcia prepadla až na 150 000 vyrobených áut, keď rok predtým presiahla 200 tisíc kusov. Kórejci pochopiteľne nie sú filantropi, ako každý iný podnikateľ usilujú o zisk. "Vtedy došlo k dvom zásadným rozhodnutiam, ktoré určite ovplyvnili dnešnej dobrú situáciu," hovorí hovorca.

"Firma sa rozhodla, že aj napriek zníženej produkcii nikoho neprepustí. Časť zamestnancov bola doma na šesťdesiatich percentách platu, krátila sa trojzmenná prevádzka. Ďalším kľúčovým rozhodnutím bola stávka na výrobe druhého SUV Hyundai ix35 k už vyrábanej Kia Sportage. "

Ísť proti prúdu sa oplatilo

Na výrobu dvoch veľkých vozov hľadeli nielen radoví zamestnanci podniku v tomto období s nedôverou. Ekonomická kríza sa valila svetom aj Európou, všetci tvrdili, že budúcnosť majú len malé vozidlá. "Lenže obe autá sa u zákazníkov neuveriteľne uchytili​​, napríklad Sportage dnes tvoria polovicu našej ročnej produkcie. A o ix35 bol taký záujem, že by nestačili naše kapacity na vlastnú produkciu Kia a tak sa jeho výroba presunula do koncernovej továrne v severomoravských Nošoviciach," vysvetľuje Jozef Bače.

Osem typov na jednej linke

Žilinská Kia ťaží svoj ​​súčasný úspech jednak z úplne automatizovanej výroby, ktorú na jednej výrobnej linke zaisťujú stovky priemyselných robotov. Napríklad v zvarovni ich je 344 a každých 55 sekúnd vyrobí jednu karosériu. Ľudská ruka sa dotkne auta až pri konečnej montáži na 450 metrov dlhej montážnej linke, kde roboty zaisťujú asi tretinu úkonov.

13.JPG14.jpg15.jpg 
344 robotov zvarí každých 55 sekúnd jednu karosériu; lakovňa; striekanie farieb

Druhým faktorom ekonomickej stability je ponuka typov áut presne podľa "charakteru" európskeho spotrebiteľa. Nevyrábajú žiadne extravagancie, cenovo sa držia v prijateľnom spektre, či už sa jedná o hatchbacky a kombíky Kia ceed, MPV Venga alebo SUV Sportage. A prispieva k tomu aj skutočnosť, že motory pre žilinský závod a čiastočne aj pre Hyundai v Nošoviciach pochádzajú odtiaľ. Kia ich vyrába ročne už okolo pol milióna.

Ekonomiku vylepšuje nielen takmer stopercentná automatizácia, ale aj výroba všetkých typov na jednej linke - možno ich vyrábať až osem. "Teoreticky je možné vyrábať podľa typu na striedačku, pokojne kombík, hatchback, SUV, MPV, ako idú objednávky od zákazníkov a dealerov. Nie je problém naprogramovať roboty a dodávky k linke podľa toho, aké auto ide do výroby. Ale kvôli rytmu a tiež úspornosti sa prirodzene radí čo možno najviac rovnakých vozidiel za sebou, "komentuje Jozef Bače.

1.jpg12.jpg4.jpgLetecký pohľad na továreň, výroba motorov; dopravníkový pás presúva karosérie z lakovne do montážnej haly

Čo v praxi predstavuje, že na konci pojazdného pásu odchádza na odovzdávacie stanovisko nové vozidlo každú jednu minútu. Čaká ho posledná kontrola, potom krátka jazda na skúšobnej dráhe a podľa situácie naloženie na kamión, prípadne na vlak.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY