vytisknout velikost písma Kia Stinger je tu. Toto auto má veľký potenciál

Kia Stinger je po stránke designu veľmi podarená. Nesklame ani spracovanie interiéru a ponúkaný priestor vo vnútri. Jazdné vlastnosti sú vskutku sľubné. Na výber sú tri motory, Kia sľubuje, že sa na vozidlo z výroby nebude čakať príliš dlho.
Kia Stinger je tu. Toto auto má veľký potenciál

Úplne práý Kia, ktorú som kedy dostal na test, bola Sportage druhej generácie. Išlo o crossover dosť zvláštnych tvarov s trochu pochybnými jazdnými vlastnosťami. Keď si na toto SUV dnes spomeniem, musím sa smiať. Kia za tie roky urobila obrovský posun vpred a aby túto skutočnosť naplno demonštrovala, aktuálne uviedla na slovenský trh Stinger. Novinku, ktoré sa teší takej pozornosti, ako snáď ešte žiadna Kia v histórii. Osobne sa tomu ani príliš nečudujem.

Príbehh Stinger sa začal písať v roku 2011, kedy kórejská automobilka svetu ukázala štúdiu označenú ako GT Concept. Práve tá mala otestovať, či by zákazníci o podobný automobil vôbec mali záujem. Prijatie bolo podľa všetkého pozitívne, takže sme sa nakoniec dočkali sériovej výroby, aj keď to pár rokov trvalo.

Concept-GT.jpgconcept-GT-2.jpg

Ako už určite viete, Kia Stinger je automobil využívajúci klasickú koncepciu s motorom uloženým vpredu pozdĺžne a so stále hnanou zadnou nápravou. Z tejto skutočnosti vychádzajú aj základné tvary s krátkymi prevismi a dlhou kapotou. Voz meria na dĺžku 4830 mm, takže je fakticky o trochu kratší v porovnaní s Optimou, oproti nej je však nižší (1400 mm) a výrazne širší (1870 mm). Kia siahla po karosérii typu liftback. Zvonku voz zo všetkého najviac pripomína štvordverové kupé, zadná stena je však výklopná celá, čo sa pri nakladaní väčších vecí rozhodne hodí. Majitelia Octavie by o tom vedeli rozprávať.

Kia dopredu upozorňuje, že nejde o športový automobil. Snáď ako keby chcela trochu krotiť nadšenie, ktoré okolo Stingeru zavládlo. Táto novinka nemá trhať rekordy niekde na okruhoch, cieľom bolo postaviť vodičsky zaujímavý stroj určený aj na dlhé cesty. Skrátka typické Gran Turismo. A ešte jednu vec je dobré pripomenúť. Od modelu Stinger sa nečakajú ani predajné rekordy, ide o vozidlo, ktoré ukazuje, čo všetko dnes Kia dokáže a ktorý má trochu pozmeniť povedomie o tejto automobilke ako takej. Už teraz je zrejmé, že sa tieto ciele podarilo naplniť.

Na pohľad skvelá, vnútri tak trochu Audi

Tlačová konferencia k uvedeniu Stinger na slovenský trh pre nás bola vôbec prvou príležitosťou sa s touto novinkou bližšie zoznámiť. Treba podotknúť, že ide na pohľad o veľmi pekný automobil. Záujemcovia majú na výber deväť odtieňov farby karosérie, pričom tri sú štandardné a šesť je určených výhradne pre Stinger. Bez príplatku si zaobstaráte len výraznú žltú, za ostatné sa pripláca zhruba tisícka. Výbavy GT-Line (štvorvalcové motory) stoja na kolesách s veľkosťou 18", šesťvalcové GT má disky o palec väčšie.

Kia-Stinger-26.jpg

Inak sa ale od seba štvorvalce a šesťvalce po stránke dizajnu nelíšia. Výkonnejší motor prezradia len červené brzdové strmene (brzdy v tejto verzii dodáva Brembo), to je všetko. Diódové svetlomety sú štandardom pre všetky motorizácie, rovnako ako napríklad športový predný nárazník s funkčnými otvormi usmerňujúcimi prúdenie vzduchu okolo kolies, maličký spojler vzadu alebo tmavé chrómové detaily.

Vnútri sa údajne veľmi dbalo na kvalitu spracovania a použité materiály. Rozhodne sa tomu dá veriť. Ergonómia je navyše výborná. Dizajnéri sa oficiálne inšpirovali v letectve, takže napríklad výduchy ventilácie majú pripomínať prúdový motor. My by sme ale povedali, že sa skôr brala inšpirácia od Audi. K modelom tejto značky má palubná doska Stingeru veľmi blízko, no použitými materiálmi predsa len trochu stráca.

Kia-Stinger-21.jpgKia-Stinger-22.jpg

Na výber je kompletne čierny interiér, prípadne dve verzie príplatkového farebného prevedenia. Výbava všeobecne je prakticky totožná pre GT-Line aj šesťvalcové GT a je dosť bohatá. Náhodne môžeme menovať napríklad multimediálny systém s 8" dotykovým displejom, trojzónovú klimatizáciu, elektricky ovládané piate dvere, športovo tvarované sedadlá s vyhrievaním aj chladením, mnoho bezpečnostných asistentov a tak ďalej.

Pokiaľ ide o priestor vo vnútri, málo ho rozhodne nie je a to dokonca ani vzadu pre hlavu, kam sa bez problémov vojde aj osoba vysoká 190 cm. Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní 406 l, po sklopení operadiel ponúkne 1114 l. Pod dnom je ešte dojazdová rezerva a pod ňou je presne medzi zadnými kolesami umiestnená kvôli rozloženiu hmotnosti batéria.

Samosvor len k benzínovému dvojlitru

Ponuka motorizácií zahŕňa dve zážihové a dve vznetové možnosti. Cenovo najdostupnejším motorom je preplňovaný zážihový štvorvalec 2.0 T-GDI príbuzný s tým, čo používa ostrý Hyundai i30 N. Ten pracuje s turbodúchadlom typu Twin Scroll a so systémom elektrického časovania vačky sacích ventilov. Samozrejmosťou je priamy vstrek paliva. Zážihový dvojliter ponúka parametre 188 kW (255 k) a 353 Nm, pričom je vždy kombinovaný s pohonom zadnej nápravy. Na slovenskom trhu tieto autá zároveň majú v štandardnej výbave aj mechanický samosvorný diferenciál. K inej verzii u nás samosvor nedostanete.

2.2 CRDi 2.2 CRDi AWD 2.0 T-GDI 3.3 V6 T-GDI AWD
Max. výkon (kW/k) 147/200 147/200 188/255 272/370
Vrchol krútiaceho momentu (Nm) 440 450 353 510
Najvyššia rýchlosť (km/h) 230 230 240 270
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,6 7,6 6,0 4,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,6 6,4 7,9 10,6

Priaznivci dieselov si vyberať nemôžu, Kia pripravila štvorvalec 2.2 CRDi s výkonom 147 kW (200 k) známy napríklad zo Sorenta. Aj ten si môžete kúpiť ako zadnokolku (samosvor si ale dopriať nemôžete), za príplatok 1 500 eur je potom k dispozícii systém pohonu všetkých kolies využívajúci lamelovú medzinápravovú spojku. Jej správanie záleží na aktuálne zvolenom jazdnom režime. Tých ponúka Stinger celkom päť. Základné rozdelenie je 30/70 v prospech zadnej nápravy, v režimoch Sport a Sport Plus sa preferuje zadná náprava ešte viac. Diesely sa zatiaľ zaobídu bez systému vstrekovania močoviny.

Kia-Stinger-13.jpgKia-Stinger-15.jpgKia-Stinger-20.jpg

Kia-Stinger-24.jpg

Vrcholom ponuky je dvakrát preplňovaný zážihový šesťvalec s objemom 3,3 litra. Jeho parametre sú 272 kW (370 k) a 510 Nm. Nanešťastie sa u nás predáva šesťvalec iba ako štvorkolka, čo je trochu škoda. S nákupom šesťvalca potom oproti štvorvalcovému GT-Line získate navyše aj adaptívne tlmiče Sachs a riadenie s variabilným prevodom. Bez ohľadu na motor dostanete vždy osemstupňovú automatickú prevodovku. Tá je pre všetkých v základe rovnaká, podľa konkrétnej pohonnej jednotky sa ale líšia niektoré prevodové pomery.

Jazdné vlastnosti sú veľmi sľubné

Podpis Alberta Biermanna, bývalého šéfa športové divízie BMW, je ďalšia z vecí priťahujúcich pozornosť a aj u nás tento fakt vzbudil veľké očakávania. Pravdou ale zostáva, že sme sa počas slovenskej prezentácie s autom príliš neodviezli, jazdilo sa totiž len na polygóne v českej Dlhej Lhote pri Příbrame a ešte sme väčšinu času strávili s dieselom. Ten bol tichý a veľmi jemný. Náhoda to nie je, Kia pri dieseloch okrem iného nasadila jeden aktívny silentblok motora. Riadenie je pomerne tuhé a auto ako také sympaticky hravé. Dynamika vznetového dvojlitra určite neurazí.

Kia-Stinger-8.jpg

Šesťvalcové GT sme si vyskúšali v ostrejšom tempe asi tak minútu, takže si konečné závery nechajme na neskorší redakčný test. Aj toto minimum ale stačilo k tomu, aby sme si odniesli veľmi pozitívne dojmy. GT má dosť sily, vozidlo je aj napriek prítomnosti pohonu všetkých kolies zľahka pretáčavé a podvozok sa zdá byť skvelý. Nechceme chváliť deň pred večerom, ale ono sa vážne zdá, že Kia Stinger dokáže všetky tie veľké očakávania naplniť.

Čo sa techniky týka, vpredu je zavesenie McPherson, kvôli presnejšiemu riadeniu však s dvojitým spodným ramenom. Zadná náprava je päťprvková. Voľba jazdných režimov ovplyvňuje klasické veci typu nastavenia tlmičov (ak ich automobil má), účinku posilňovača riadenia, odozvy pedála plynu, fungovanie medzinápravovej spojky a nakoniec aj vylepšovanie zvuku prostredníctvom reproduktorov vo vnútri. Všetky motorizácie ponúknu aj funkciu Launch Control.

Na nový automobil by ste príliš dlho čakať nemali

Kia Stinger síce vo veľkej miere vznikla v Európe, vyrába sa ale v Kórei. Hoci je predovšetkým šesťvalcové GT dosť zaujímavé, o žiadnu špecialitu nejde, takže ak si dnes vozidlo objednáte do výroby, do štyroch mesiacov by ste ho údajne mali mať.

Kia-Stinger-26.jpg

Základná cena modelu Stinger 2.0 T-GDI je zhruba 43-tisíc eur, najdostupnejší diesel kúpite o tisícku drahšie a šesťvalcové GT štartuje sumou 55-tisíc eur. Cenník je veľmi jednoduchý, pretože štandardná výbava už obsahuje takmer všetko. Pripláca sa iba za farby karosérie, za farebné kožené čalúnenie a za strešné okno. Sedemročná záruka zostáva.

Aj keď sme s novým Stingerom počas prezentácie veľa nenajazdili, musíme uznať, že toto auto pôsobí viac ako sympaticky. Pokiaľ zháňate pohodlný, rýchly, ale zároveň pre vodičov zaujímavý stroj za rozumné peniaze, nová Kia má veľký potenciál vás zaujať. Už sa tešíme na chvíľu, keď nám Stinger na pár dní zaparkuje v redakcii.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY