vytisknout velikost písma Kia Optima SW GT v dlhodobom teste: späť k (alpským) koreňom

Kia Optima GT sa vyvíjala z podstatnej časti v Európe. Okrem Nürburgringu zavítali inžinieri napríklad aj na Großglockner, kde skúšali brzdy. Großglocknerská vysokohorská cesta stúpa do nadmorskej výšky cez 2,5 km. Pre brzdy je najväčšou skúškou 13kilometrové klesanie s mnohými ostrými zákrutami. Cesty nie je ani tak dopravnou tepnou ako turistickou atrakciou.
Kia Optima SW GT v dlhodobom teste: späť k (alpským) koreňom

Optima GT, ktorú máme v redakcii na dlhodobý test, je - až do príchodu novinky Stinger - najvýkonnejším a najrýchlejším modelom v európskej ponuke značky Kia. V Európe sa tiež vyvíjala a testovala. Samotná automobilka uvádza, že Optima GT je výsledkom spolupráce európskeho vývojového centra v nemeckom Rüsselsheime a globálneho vývojového centra v kórejskom Namyangu.

Doterajší diely dlhodobého testu

Na starom kontinente logicky prebiehala aj veľká časť prevádzkových skúšok. Prototypy najazdili viac ako desať tisíc kilometrov na Severnej slučke Nürburgringu, ale nielen tam. Napríklad brzdy sa skúšali na Großglockner-Hochalpenstrasse. Vysokohorská cesta pretínajúca hlavný hrebeň Álp nie je len obľúbenou turistickou destináciou a takmer pútnickým miestom motorkárov a majiteľov športových áut, ale aj testovacím polygónom svojho druhu. Dlhé klesanie poprekladané ostrými zákrutami je ako stvorené na skúšanie bŕzd. Viac než o ich výkon ide o odolnosť voči "fadingu", vädnutie pri dlhšom namáhaní. Pretože sme na Großgklockneri dlho neboli, neodolali sme zámienke urobiť si s redakčný Optima výlet.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-7.jpg

Großglocknerské vysokohorské cesty spájajú turistickú oblasť okolo Zell am See a Kaprune na severe s mestečkom Lienz neďaleko talianskych hraníc. Nepliesť s Lincom (Linz) pri českých hraniciach! Cesta je pomenovaná po najvyššej hore Rakúska, ktorá sa týči niekoľko kilometrov západne do nadmorskej výšky 3798 m. Po asi sedemhodinovej ceste cez Mníchov a prenocovaní v Kaprune prichádzame k mýtnej bráne kúsok za mestečkom Bruck an der Großglocknerstraße v sobotu okolo deviatej ráno. Vďaka miestnej "Sommerkarte" platíme za osobné auto 31,5 eur, inak by sme to mali ešte o štyri eurá drahšie.

TIP: Lanovky zadarmo a lacnejší vjazd na GG

Ak prenocujete v regióne Zell am See-Kaprun, dostanete v hoteli automaticky "letnú kartu". Tá vás oprávňuje k bezplatnému užívaniu lanoviek aj čerpaniu rôznych zliav vrátane cca 10% zvýhodnenia na grossglocknerskú cestu.

 

Hoci je sobota ráno, prevádzka až neobyčajne viazne. Kolóna sa vlečie krokom a zatiaľ čo motorkári, pre ktorých je táto cesta jednou z najobľúbenejších dovolenkových destinácií v celej Európe, sa medzeru po medzere prebíjajú vpred, nám nezostáva než trénovať trpezlivosť. Neskôr sa ukáže, čo je príčinou: na čele kolóny ide autobus, ktorý na úzkej a kľukatej ceste do kopca nemôže predbiehať skupinky cyklistov. A nimi sa to tu ráno len tak hemží.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-16.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-22.jpg

Áno, grossglocknerské cesty priťahuje vozidlá najrôznejších kategórií. Bežne tu stretnete aj Youngtimerov alebo športové autá, často vo väčších skupinách na organizovaných klubových výletoch. A v čase našej návštevy bolo parkovisko pod vyhliadkou Edelweiss-Spitze na najvyššom mieste trasy (2571 m n.m.) v obkľúčení historických hasičských vozidiel. Stretnúť sa tu však môžete aj s maskovanými prototypmi úplne nových áut. Od najvyššieho bodu je to späť k mýtne bráne vo Ferleitene na severnej strane takmer 13 kilometrov klesania, preloženého mnohými ostrými zákrutami. Práve v tomto úseku automobilky testujú odolnosť bŕzd. V sobotu dopoludnia ale stretávame iba jeden maskovaný Ford, zrejme Tourneo Connect alebo niečo podobné.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-42.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-74.jpg

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-61.jpg

Cestou nahor však brzdy príliš k slovu neprídu. Zabrať dostane skôr motor, hoci moderné preplňované agregáty sa s úbytkom kyslíka v rednúcom vzduchu vysporiadajú oveľa lepšie ako atmosférické motory. A neodpočinú si ani pneumatiky, pretože krátke rovinky do kopca sú poprekladané mnohými zákrutami. Niektoré sú ostré, sotva na jedničku, zatiaľ čo inokedy ide o pekné konštantné oblúky na roztočenej dvojke alebo pokojnejšej trojke.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-51.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-67.jpg

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-69.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-71.jpg

Keď sa nám konečne podarí predbehnúť autobus, rýchlo stúpame nespočetnými serpentínami nahor. Každá má svoje číslo s uvedenou nadmorskou výškou a krajina sa rýchlo mení. Idylický svet alpských lúk s pasúcimi sa kravami postupne ustupuje kamenistému reliéfu so zvyškami snehu a veľkolepým výhľadom na horské masívy okolo. Za volantom si ale scenériu toľko neužijete, kľukatá cesta s plynule nadväzujúcimi zákrutami rôznych polomerov vás čoskoro pohltí. Lepšie je pri riadení naozaj riadiť a pohľad do krajiny si vychutnať na niektorom z mnohých odpočívadiel a odstavných parkovísk.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-85 (1).jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-85.jpg

Kvalitný asfalt umožňuje aktivovať tlačidlom vedľa voliča prevodovky režim Sport a užiť si ostrejšie mapovanie plynového pedála spolu s tuhším nastavením elektrického posilňovača riadenia aj adaptívnych tlmičov pruženia. Optima GT sa na tejto náročnej ceste predvádza v rovnakom svetle, ako ju poznáme z domova: presná, istá, poslušná, s dostatkom ľahko dostupnej sily. Nie je to vyložene športové kombi, to nie, ale má dosť dynamickej suverenity na to, aby ste si svižnú jazdu užili ako sa patrí.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-102.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-49.jpg

Kúsok pod horizontom sa od hlavného ťahu oddeľuje krátka cesta na Edelweiss-Spitze. Je kockovaná, úzka a zakrútená ostrými vracačkami, takže hore môžu ísť len osobné autá, motorky a bicykle. Môžete si tu dať edwardovskú gulášovku a skvelé lekvárové knedle s kopou vanilkovej omáčky, ako sme to urobili my; v obchode so suvenírmi zaobstarať gýčovitého jódlujúceho svišťa; alebo sa pokochať gýčovitým pohľadom na viac ako tridsať trojtisícoviek okolo. Ďalší program je na vás.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-100.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-101.jpg

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-79.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-81.jpg

Pre niektorách tu výlet končí a akonáhle sa nabažia hôr, vráti sa rovnakou cestou dole do Kaprunu. Dá sa tu stráviť celý deň jazdením sem a tam. Prechádzajúci turisti, väčšinou na motocykloch, pokračujú ďalej smerom na Taliansko. Tiež je ale možné odbočiť po niekoľkých kilometroch na slepú cestu k výšinam cisára Františka Jozefa, kde je na nápor turistov pripravené dokonca niekoľkoposchodové (a bezplatné) parkovisko. Krátka zachádzka za to určite stojí. A nielen preto, že vedie po krásnej horskej ceste s peknými zákrutami okolo vodopádov a smaragdových jazier.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-90.jpg

Je odtiaľto parádny výhľad na Großglockner, ale s dobrým turistickým vybavením sa môžete vydať aj na prechádzku po ľadovci alebo len obísť po štrkových chodníkoch menší okruh, z ktorého možno na trávnatých svahoch zahliadnuť svišťa. Síce nejódlujúceho ale živého. Len pozor! Moderné turbomotory si s riedkym vzduchom možno poradia, ale vaše pľúca pocítia obmedzený prídel kyslíka už po niekoľkých desiatkach krokov do mierneho kopca. Dobré je pamätať aj na oblečenie, ak sa chcete vzdialiť od auta na viac ako jednotky minút chôdze. Počasie vysoko v horách vie byť aj uprostred leta krajne nevyspytateľné.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-82.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-97.jpg

My sme si na großglocknerskú cestu vyhradili celý jeden deň s dvoma prenocovaniami v Kaprune. Tam sme išli v piatok cez Plzeň a Mníchov, späť v nedeľu okolo Salzburgu a cez České Budějovice. Príjemným prekvapením bola spotreba Optimy GT. Dlhodobe sa drží tesne pod jedenástimi litrami, ale na dlhšej ceste dramaticky klesla. Do Kaprunu sme prišli s priemerom 7,5/100 km, cestu späť potom Kia zvládla za 7,9 l/100 km (podľa palubného počítača). Aj udávaná kombinovaná spotreba je pritom ešte o tri decilitre vyššia.

Großglockner-Hochalpenstrasse v číslach

V prevádzke od: 3. augusta 1935
Dĺžka: 48 km
Počet serpentín: 36
Najvyšší bod: 2571 m n.m.
Prevýšenie: 1894 m (5,7%)

 

Komfort na dlhej ceste nás na rozdiel od spotreby neprekvapil, ale len preto, že sme ho čakali. Písmená GT nie sú v názve najrýchlejšej Optimy len tak. Na voľných úsekoch nemeckých diaľnic aj v piatkových kolónach okolo Mníchova vodičom veľa pomôže - väčšinou solídne fungujúci - adaptívny tempomat v kombinácii so systémom udržiavania v jazdnom pruhu. Viem, že väčšina motoristických novinárov sa týmto moderným pomocníkom ešte stále bráni, o širšej verejnosti nehovoriac. Ja ich ale používam rád, obzvlášť na monotónnych úsekoch alebo v hustej premávke, kedy udržiavanie smeru alebo odstupu žiadnu vodičskú rozkoš tak ako tak neprináša.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-18.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-2.jpgKia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-21.jpg

Solídnym komfortom nás na dlhej ceste potešili aj sedadlá Optimy GT. Sú síce tvarované športovo, ale výraznejšie bočnice pri jazde nijako neprekážajú ani netlačia a čalúnenie je tuhé tak akurát, aby ani po mnohých hodinách za volantom nebolel chrbát. Nebyť výraznejšieho valivého hluku od širokých pneumatík, nebolo by cestovnom kvalitám nášho bieleho kombíku vlastne čo vytknúť. V ľavom pruhu nemeckej diaľnice aj v kľukatých alpských serpentínach Optima nezaprie, že ju vyvíjali európski inžinieri pre európskeho vodiča.

Kia-Optima-SW-GT-na-Grossglockneru_-56.jpg

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY