vytisknout velikost písma Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Začíname

Optima Sportswagon (SW) je prvé kombi strednej triedy v európskej ponuke značky Kia. Variant GT poháňa preplňovaný motor 2.0 T-GDI, spojený s automatickou prevodovkou. Prednosťou modelu je extrémne rozsiahla štandardná výbava vrátane ventilovaných sedadiel alebo adaptívneho tempomatu.
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Začíname

Ak dostanete zadanie "kombík strednej triedy s poriadnym benzínovým motorom a výkonom cez 200 koní", možno by vás vôbec nenapadlo hľadať riešenie pri značke Kia. Lenže kórejská automobilka už dávno nie je len synonymom pre cenovo výhodné kompakty s dlhou zárukou. Napríklad jej Sportage patrí k najpredávanejším SUV a veľa ich jazdí vo vysokých stupňoch výbavy. V rámci ďalšieho rozširovania ponuky pripravila Kia novú generáciu Optima aj vo verzii kombi. Tá doteraz v ponuke chýbala. A vedľa "fleetových" motorizácií 1.7 CRDi ju ponúka aj v športovo ladenom prevedení GT, ktoré má pod kapotou preplňovaný dvojliter. Práve také auto nám bude robiť niekoľko mesiacov spoločnosť v rámci dlhodobého testu.

Kia-Optima-Sportwagon-GT-0085.jpg

Bývalý návrhár Audi Peter Schreyer tvorí v službách skupiny Hyundai-Kia jeden vydarený dizajn za druhým, a Optima nie je výnimkou. Kombi Sportswagon nepôsobí v štandardných verziách tak dynamicky ako sedan, ale vrcholný variant GT to vynahrádza športovo tvarovanými nárazníkmi a štylizovaným zadným difúzorom s dvomi oválnymi koncovkami v štýle rýchlych Audi RS. Za týmto autom sa ľudia na ulici pravidelne otáčajú - a určite to nie je len tým, že druhá generácia Optima je zatiaľ na slovenských cestách zriedka vídaným javom.

Vnútri sa Optima GT líši od nižších špecifikácií výraznejšie tvarovanými koženými sedadlami, čiernym poťahom stropu a samozrejme aj nevyhnutnými športovými detailmi, ako je volant alebo kryty pedálov.

Kia-Optima-Sportwagon-GT-0112.jpg

Ako už sme spomenuli, špičkové prevedenie GT sa predáva výhradne s preplňovaným zážihovým dvojlitrom 2.0 T-GDI, kombinovaným s automatickou prevodovkou. Kórejskí ladiči vytlačili z motora 180 kW (245 k) a 350 Nm. To nie je extra veľa, európska konkurencia dnes celkom bežne ponúka dvojlitre s výkonom presahujúcim tristo koní. Na druhej strane napríklad Octavia RS ešte nedávno nevedela ponúknuť viac ako 230 koní. Takže úplne malé to kórejskej stádo tiež nie je.

Špecifikácia podvozku zodpovedá parametrom motora. Zadná náprava má lichobežníkové zavesenie a posilňovač riadenia je uložený v prevodcu riadenia, kde toľko nenarúša odozvu parazitnými momentmi (ako posilňovača umiestneného na stĺpiku). Verzia GT dostala o 10 mm zníženú svetlú výšku, pružiny tuhšie o 11% vpredu a 10% vzadu a športovo kalibrované adaptívne tlmiče ECS. Prototypy sa ladili okrem iného na Severnej slučke Nürburgringu, kde Optima GT v rámci vývoja najazdila vyše 10 tisíc kilometrov.

Okrem atraktívneho vzhľadu a slušne výkonného motora patrí k hlavným lákadlám OPTIMA SW GT až márnivá štandardná výbava. Keď necháme bokom samozrejmosti a sústredíme sa len na luxusné položky, bez príplatku dostanete náhodne full-LED svetlomety; infotainment vrátane navigácie, Bluetooth, podpory Apple CarPlay aj Android Auto a parkovacie kamery; ventilované a vyhrievané predné sedadlá; vyhrievaný volant; adaptívny tempomat; už spomínané adaptívne tlmiče pruženia; alebo sústavu kamier zobrazujúcich okolia auta v uhle 360 ​°. Ak trochu sledujete trh, určite viete, že európska konkurencia si necháva za také prvky priplácať extra aj u najvyšších stupňov výbavy.

Ak by ste chceli mať svoju Kiu Optima SW GT naozaj "v plnej", k dispozícii sú len tri voliteľné položky. Pekná červená koža so šedými švami, metalíza a panoramatické strešné okno. Naša Optima má všetko okrem presklenej strechy. A úprimne, som za to rád. Vo väčšine áut tento prvok citeľne zhoršuje torznú tuhosť (a teda vnímaný komfort odpruženia na zlých cestách), za slnečných dní spôsobuje prehrievanie interiéru a jeho úžitkový efekt je prinajmenšom sporný. Hore väčšinou za jazdy nepozerá nielen vodič, ale nikto, kto nechce, aby sa mu rýchlo urobilo nevoľno.

Kia-Optima-Sportwagon-GT-1289.jpgKia-Optima-Sportwagon-GT-1294.jpg

Ak môžeme súdiť z prvých najazdených kilometrov, bude tých niekoľko mesiacov strávených s Kiou Optima GT naozaj príjemných. Dôrazný záťah preplňovaného motora, dobré sedadlá a rozsiahla komfortná výbava z nej robia zdatného požierača diaľničných kilometrov. Osobne rád a často používam aj kombináciu adaptívneho tempomatu a systému udržiavania v pruhu, ktorý výrazne uľahčuje napríklad pravidelné ranné jazdenie v hustej premávke na mestskom okruhu. A potom je tu samozrejme vzhľad. Je vidieť, že kórejský kombík sa naozaj páči. Niekoľko ľudí sa ma už prišlo opýtať, čo to je a ako to jazdí. Čo sa inak na Slovensku príliš nestáva, ak práve neprídete na pumpu najnovšom modeli škodovky.

Počas dlhodobého testu ale nebudeme s rýchlou Optima SW len jazdiť do práce a z práce. V pláne je aj nejaký ten dlhší výlet. Na valcovej skúšobni firmy Dieselpower určite zmeriame reálny výkon, na letiskovej ploche zase zrýchlenie a brzdnú dráhu. A možno dôjde aj na nejaké to porovnanie s etablovanou konkurenciou...

Cena testovaného auta: 36 999 eur

Cena testovaného auta vr. príplatkovej výbavy: 37 999 eur

Technické údaje Kia Optima GT Sportwagon
MOTOR
Konštrukcia: radový štovrvalec, uložený vpredu naprieč
Plnenie: preplňovanie turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Vrtanie x zdvih (mm): 86,0 x 86,0
Najvyšší výkon (kW/min-1) 180/6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 350/1350-4000
Kompresný pomer: 10,0:1
Prevodovka: šesťstupňová samočinná
Poháňané kolesá: predné
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 7,6
Najvyššia rýchlosť (km/h): 232
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 11,8/6,1/8,2
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4855
Šírka (mm): 1860
Výška (mm): 1460
Rázvor náprav (mm): 2805
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1597/1608
Polomer otáčania (m): 5,45
Prevádzková hmotnosť (kg): 1605
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2190
Objem batožinového priestoru (l): 552/1686
Objem palivovej nádrže (l): 70
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: Nezávislé zavesenie kolies, vzpery McPherson uložené v pomocnom ráme, vinuté pružiny a plynové tlmiče, stabilizátory
Zavesenie vzadu: Nezávislé zavesenie kolies, dvojité lichobežníkové vzpery uložené v pomocnom ráme, vinuté pružiny a plynové tlmiče, stabilizátory
Riadenie: Hrebeňové s elektromechanickým posilňovačem, prevod 14,34:1
Pneumatiky vpredu: 235/45 R18
Pneumatiky vzadu: 235/45 R18
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY