vytisknout velikost písma Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Rýchlejšia, než sľubujú

Kia Optima Sportwagon GT má zrýchliť na 100 km/h za 7,6 sekundy. My sme namerali ešte o niečo lepší výsledok. Akceleráciu 80-120 km/h zvládne Kia za pôsobivých 4,9 s.
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Rýchlejšia, než sľubujú

Biele kombi strednej triedy s preplňovaným benzínovým dvojlitrom pod kapotou nám robí spoločnosť už nejaký ten mesiac. S meraním dynamiky sme však chceli počkať, až kým prezujeme na letné pneumatiky. A k tomu nedošlo skôr ako v polovici mája - najmä kvôli neobyčajne zlému počasiu na konci apríla, keď sme ešte boli radi, že na rozdiel od mnohých príliš horlivých motoristov jazdíme stále na zimnom obutí.

Pravidelní čitatelia možno vedia, že k overovaniu reálneho zrýchlenia používame GPS zariadenia vBox od britskej firmy Racelogic, ktoré je sú odbore akýmsi nepísaným štandardom. Umiestni sa pomocou prísaviek na čelné okno a napája sa káblom z 12V zásuvky v aute. Meranie vykonávame na letiskovej ploche (výnimočne aj na inej neverejnej komunikácii) a jazdíme vždy niekoľkokrát oboma smermi. Časy, ktoré uvádzame v tabuľkách v tomto aj iných našich testoch, sú vždy priemerom dvoch jázd - najlepšie v každom smere.

Pripomeňme, že náš Optima Sportwagon GT poháňa preplňovaný radový štvorvalec 2.0 T-GDI, ktorý roztáča predné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky. Podľa výrobcu dosahuje motor výkon 180 kW a krútiaci moment 350 Nm. Kia udáva zrýchlenie 0-100 km/h za 7,6 sekundy.

Napriek športovo strihanému vzhľadu aj označenie nemá Optima GT žiadny systém riadeného rozjazdu (launch control), ani po aktivácii športového režimu nepustí pri podržaní brzdy ľavou nohou motor ďalej než do nejakých 1800 otáčok. Počiatočná akcelerácia je preto trochu váhavá, papierový potenciál motora sa stráca v reakciách meniča aj odmlke doteraz nenatlakovaného turboduchádla.

Stačí ale niekoľko prvých metrov a Kia vystrelí k horizontu s prekvapivou energiou. Namerané čísla potvrdzujú, že to nie je len pocit. Zrýchlenie 0-100 km/h za 7,29 sekundy je o tri desatiny lepšie ako udávané, hoci pri našom meraní sedeli v aute dvaja urastení redaktori a poveternostné podmienky mali k ideálu ďaleko.

O skutočnom dynamickom potenciáli samozrejme najlepšie vypovedá pružné zrýchlenie, ktoré eliminuje problémy pri rozjazde. V kratučkej histórii nášho webu sme zatiaľ netestovali auto, ktoré by bolo Optime SW GT priamou konkurenciou - ostatne na trhu takých ani veľa nie je. Aspoň pre približnú predstavu. So zrýchlením 50-70 km/h za 1,46 s a 80-120 km/h za 4,86 ​​s sa rýchla Optima zmestí približne doprostred medzi BMW 330E a Lexus IS300h z nášho nedávneho duelu hybridných sedanov.

Kompletné výsledky nášho merania nájdete samozrejme v tabuľke:

Namerané hodnoty Kia Optima Sportwagon GT
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 2,8
0-100 km/h (s) 7,3
0-130 km/h (s) 11,5
0-150 km/h (s) 15,4
0-170 km/h (s) 20,6
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,1
50-70 km/h (s) 1,5
80-120 km/h (s) 4,9
130-150 km/h (s) 3,9

V rámci merania dynamiky overujeme vždy aj odchýlku rýchlomera. Ten v Optime je na dnešné pomery celkom konzervatívn. Pri indikovanej rýchlosti 50 km/h auto v skutočnosti ide 47 km/h. 90 km/h na tachometri znamená skutočnú rýchlosť 85 km/h a keď idete podľa "budíkov" diaľničnej stotridsiatky, naozaj to ide 125 km/h.

V budúcom pokračovaní dlhodobého testu navštívime valcovú skúšobňu, aby sme sa presvedčili, či naša Kia Optima dodrží tabuľkové sľuby, aj pokiaľ ide o výkon a krútiaci moment.

Technické údaje Kia Optima GT Sportwagon
MOTOR
Konštrukcia: radový štovrvalec, uložený vpredu naprieč
Plnenie: preplňovanie turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Vrtanie x zdvih (mm): 86,0 x 86,0
Najvyšší výkon (kW/min-1) 180/6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 350/1350-4000
Kompresný pomer: 10,0:1
Prevodovka: šesťstupňová samočinná
Poháňané kolesá: predné
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 7,6
Najvyššia rýchlosť (km/h): 232
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 11,8/6,1/8,2
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4855
Šírka (mm): 1860
Výška (mm): 1460
Rázvor náprav (mm): 2805
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1597/1608
Polomer otáčania (m): 5,45
Prevádzková hmotnosť (kg): 1605
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2190
Objem batožinového priestoru (l): 552/1686
Objem palivovej nádrže (l): 70
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: Nezávislé zavesenie kolies, vzpery McPherson uložené v pomocnom ráme, vinuté pružiny a plynové tlmiče, stabilizátory
Zavesenie vzadu: Nezávislé zavesenie kolies, dvojité lichobežníkové vzpery uložené v pomocnom ráme, vinuté pružiny a plynové tlmiče, stabilizátory
Riadenie: Hrebeňové s elektromechanickým posilňovačem, prevod 14,34:1
Pneumatiky vpredu: 235/45 R18
Pneumatiky vzadu: 235/45 R18
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY