vytisknout velikost písma Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Optima GT pre Kiu v Európe je stále vlajkovou loďou. Štýlový model Stinger čaká za rohom. A to je ďalšia pieseň.
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Plusy

  • Vyčerpávajúca štandardná výbava
  • Dizajn, za ktorým sa ľudia otáčajú
  • Márnivá špecifikácia motora i podvozku
  • Reálne zrýchlenie je lepšie ako udávané
  • Veľká palivová nádrž

Mínusy

  • Bežne jazdí so spotrebou 11 l/100 km
  • 35-tisíc eur dá za kórejske kombi len málokto
  • Inde vydolujú z rovnakého objemu ešte vyšší výkon
  • Nemožnosť konfigurácie vlastného jazdného režimu

Vrcholný model európskej ponuky značky Kia sme oficiálne privítali úvodným článkom dlhodobého testu tento rok na jar, 1. apríla. A nebol to apríl. Celkom s nami biela Kia Optima Sportswagon GT strávila šesť mesiacov, počas ktorých sme mali šancu spoznať ju oveľa dôkladnejšie ako autá testovaná v štandardnom týždennom režime. A vážne to nie je len zdvorilosť, keď povieme, že sme sa lúčili naozaj neradi.

Toto auto má všetko, čo si európsky zákazník môže od kombíku strednej triedy priať. Veľa priestoru pre ľudí aj ich batožinu. Rozsiahlu komfortnú a luxusnú výbavu, v ktorej nechýba prakticky nič z toho, čo ponúka etablovaná európska konkurencia. Solídne jazdné vlastnosti a motor s príjemnou rezervou sily do ľavého pruhu nemeckej diaľnice i horských serpentín. Ale pekne po poriadku.

Kia-Optima-GT-Sportwagon_-7.jpg

Športovo ladené kombi strednej triedy s výkonnými benzínovými motormi sa nepredávajú po desaťtisícoch. Pre výrobcov sú to očividne čerešničky na doterajšej ponuke nafty. Bývalý návrhár Audi Peter Schreyer tvorí v službách skupiny Hyundai-Kia jeden vydarený dizajn za druhým a Optima nie je výnimkou. Kombi Sportswagon nepôsobí v štandardných verziách tak dynamicky ako sedan, ale vrcholný variant GT to vynahrádza športovo tvarovanými nárazníkmi a štylizovaným zadným difúzorom s dvomi oválnymi koncovkami v štýle rýchlych Audi RS. Za týmto autom sa ľudia na ulici pravidelne otáčajú - a určite to nie je len tým, že druhá generácia Optima je zatiaľ na slovenských cestách zriedka vídaným javom.

Kia-Optima-GT-Sportwagon_-5.jpgKia-Optima-GT-Sportwagon_-8.jpg

Kia ponúka svoje historicky prvé kombi strednej triedy len s turbodieselom 1.7 CRDi s výkonom 104 kW. Špičkové prevedenie GT je ale k dispozícii výhradne s preplňovaným zážihovým dvojlitrom 2.0 T-GDI, kombinovaným výlučne s automatickou prevodovkou. Kórejskí tuneri stlačili z motora 180 kW (245 k) a 350 Nm. To nie je veľa, európska konkurencia dnes úplne normálne ponúka dva litre s výkonom presahujúcim tristo koní. Na druhej strane Octavia RS zatiaľ nedokázala ponúknuť viac ako 230 koní. Takže úplne malé to kórejské stádo nie je.

Taktiež sme sa s Optimou GT dostali do cylindrickej skúšobne Dieselpower, kde nesklamala. Namerali sme 185 kW a dokonca aj 385 Nm. Ďalšie podrobnosti vrátane výkonu a krútiaceho momentu nájdete v samostatnom článku: Rovnako sme sa venovali dynamickému smeru. Naše namerané zrýchlenie, 0-100 km/h za 7,29 sekúnd, je o tri desatiny lepšie ako to, čo bolo hlásené, hoci dvaja veľkí redaktori sedeli v aute, a počasie bolo veľmi nepriaznivé. Akceleráciu 80-120 km/h zvládne Kia za pôsobivých 4,9 s.

Na ceste motor presviedča hutným záťahom v stredných otáčkach a prekvapivo sýtym barytónom. Podobne ako spomínaná rýchla Octavia totiž aj Optima GT vylepšuje od prírody mdlý zvuk preplňovaného štvorvalca akýmsi "vibrátorom" u čelného okna, ktorý zdôrazňuje vybrané zložky akustického spektra. Funguje iba pri intenzívnej akcelerácii, takže hladká jazda nezasahuje do neustálej hudby. V kórejských alebo mimoeurópskych vozidlách je často problém pri zarovnávaní motora s automatickou prevodovkou, ale stroj Optima je aspoň spravodlivý. Neutápa výkon motora v kĺzaní meniča a neobťažuje zbrklými zmenami rýchlostných stupňov v nevhodných okamihoch. Stratégiu radenia môžete zmeniť voľbou režimu "Sport" alebo "Eco". Charakter prevodovky spolu s mapovaním plynového pedálu dáva optike intenzívny, chvíľami možno aj zbrklý prejav. Zlé jazyky by to označili ako kašírovanú športovosť. My sme ale v dnešnej dobe radi za každé auto, ktoré nepôsobí ako dokonale funkčný a na emócie úplne chabý spotrebič.

Kia-Optima-GT-Sportwagon_-16.jpgKia-Optima-GT-Sportwagon_-19.jpg

Priestor pre cestujúcich (cm) Kia Optima SW GT Ford Mondeo kombi Mazda6 kombi Renault Talisman GT VW Passat Variant
Šírka v úrovni lakťov vpredu 154 156 152 151 154
Šírka v úrovni lakťov vzadu 152 155 150 146 153
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 92/99 91/99 88/94 92/101 93/101
Priestor pre hlavu vzadu 97 95 98 96 101
Minimálny priestor pre nohy vzadu 21 15 12 16 19
Maximálny priestor pre nohy vzadu 45 42 39 40 43
Priestor pre nohy vzadu za 178cm vodičom 26 23 19 22 28
Priestor pre nohy vzadu za 190cm vodičom 24 - 14 17 -
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadla vodiča 24 27 27 24 24
Rozsah výškového nastavenia sedadla vodiča 7 8 6 9 8
Dĺžka sedáku vpredu 48 48 48 46-52 52
Dĺžka sedáku vzadu 48 50 47 48 49
Dĺžka operadla vpredu 62 63 64 61 64
Dĺžka operadla vzadu 68 65 72 66 67
Šírka prostredného sedáku vzadu 26 25 25 26 23
Priestor pre batožinu (cm) Kia Optima SW GT Ford Mondeo kombi Mazda6 kombi Renault Talisman VW Passat Variant
Šírka medzi bočnicami 100 113 100 110 101
Maximálna šírka batožinového priestoru 138 139 147 139 147
Výška po roletu 45 46 45 49 48
Dĺžka ložnej plochy 109 108 109 108 111
Výška nakladacej hrany 57 61 62 56 63
Šírka vstupného otvoru 103 109 105 106 108
Výška vstupného otvoru 88 71 82 81 72
Výška otvorenia 5. dverí 184 179 183 184 190
Maximálna dĺžka nákladu 221 235 233 219 226

Z čísel je na prvý pohľad vidieť, že Optima SW je dimenzovaná rovnako ako Passat. Je to logické, kde iní dizajnéri musia nájsť referenčnú hodnotu ako pri najpredávanejšom európskom modeli strednej triedy. Optima má pekne nízku záťažovú hranu, ktorú oceníte len raz za čas, ale o to viac. Naopak, sedadlá, najmä predné, by mohli byť dimenzované štedrejšie. Subjektívne sú síce pohodlné, dobre podopierajú chrbticu aj po niekoľkých hodinách jazdy a majú príjemné tvarovanie, ale fakt je, že centimetre materiálu pod stehnami chýbajú. Popri vyhrievaní ale sedadlá ponúkali aj odvetrávanie, čo je v koženom čalúnení v teplom počasí k nezaplateniu.

Kia-Optima-GT-Sportwagon_-23.jpgKia-Optima-GT-Sportwagon_-34.jpg

Veľký, pravidelne tvarovaný batožinový priestor obsahuje aj dve pozdĺžne koľajnice a nastaviteľný priečnik, podobne ako v kombíkoch od Audi. To je chytré. Avšak bezkontaktné otvorenie piatej brány neprišlo príliš ďaleko. Rozpoznanie "kopnutia" pod nárazníkom častejšie nefungovalo, ako to fungovalo a všetko to trvalo príliš dlho. Keď bol detegovaný pohyb nôh, najprv zaznel zvukový signál, po ktorom nasledovalo oneskorenie (možno tak, že človek mal čas na ústup) a až potom sa otvorili piate dvere.

Pekným prekvapením pre nás bolo spracovanie. A nielen pokiaľ ide o materiály a ich konečnú úpravu. Páčky mali pomerne jasnú aretáciu, tlačidlá nepôsobili rozhodene a interiér neklepal ani nevŕzgal. Je známe, že Kia venovala značnú starostlivosť subjektívnemu vnímaniu kvality. Dokonca aj z fotografií možno vidno, že kĺby sú v interiéri vždy tesné a pravidelné.

Kia-Optima-Sportwagon-GT-0112.jpg

Už sme povedali, že Optima GT má množstvo systémov a funkcií, ktoré sa zvyčajne ponúkajú za príplatok. A fungujú dobre. Či už ide o automatické LED svetlomety, adaptívny tempomat s funkciou stop & go alebo systémom udržiavania jazdného pruhu, infotainment s navigačnými alebo asistenčnými systémami. Vedeniu Kia sa to naozaj nepáči, ale jeho adaptívny tempomat s funkciou stop & go a systémom vedenia jazdného pruhu je prakticky rovnaký a pracuje s podobnou spoľahlivosťou ako európske značky, ktoré sa prezentujú ako nosiče pokroku. Iba "ázijské" tlačidlá sú rozptýlené. Tempomat, vrátane všetkých funkcií, je ovládaný tlačidlami na pravej strane volantu (vľavo je infotainment), tlačidlo pre uchytenie jazdného pruhu je umiestnené vľavo pod volantom. A ešte ďalšia úroveň, ktorú musíte dosiahnuť, keď chcete vypnúť ESC alebo otvoriť nádrž. Možno je to o zvyku, ale nám sa nepodarilo zaužívať, že potrebujete stlačiť tlačidlo pred natankovaním, a mnohokrát, sme sa museli vrátiť od regálov k autu. Systém, ktorý používajú niektorí ďalší výrobcovia, čo zjednodušuje ľahké zatlačenie krytu nádrže, sa nám zdá pohodlnejší.

Dotyková obrazovka infotainmentu nie je najväčšia ani najkontrastejšia v odbore, ale reaguje bez nepríjemných prieťahov a má prehľadné, vizuálne pomerne atraktívne grafické rozhranie.

Kia-Optima-GT-Sportwagon_-26.jpgKia-Optima-GT-Sportwagon_-27.jpg

Citlivou témou pri veľkom aute s výkonným benzínovým motorom je samozrejme spotreba paliva. Je pravda, že Optima GT nie je palivovo úsporné vozidlo. Naznačuje to už udávaná kombinovaná spotreba 8,2 l/100 km, čo je v čase áut starostlivo optimalizovaných na homologačný merací cyklus naozaj veľa. (Pre ilustráciu, Porsche 911 Carrera je "papierovo" len o deci smädnejšie.) Náš dlhodobý priemer sa ustálil na nie príliš oslnivej hodnote 10,36 l/100 km, ale musíme povedať, že auto jazdilo väčšinu času v podstate len po meste a po diaľnici. A spravidla bez veľkej snahy ušetriť peniaze. Pri júnovej ceste na Großglockner sme sa ale presvedčili, že v cestovnom režime sa Optima GT uspokojí s výrazne menším prídelom paliva. Do Kaprunu sme prišli s priemerom 7,5/100 km, cestu späť potom Kia zvládla za 7,9 l/100 km (podľa palubného počítača). Polomer akcie je tiež dobrý, pretože Optimy drží 70 litrov paliva. Pri horúčkovom znižovaní emisií CO2 všetkými možnými spôsobmi, bohužiaľ, takáto kapacita nie je ani strednou triedou.

Optima Sportwagon GT má hodnotu 35-tisíc eur. Opticky je to obrovské množstvo peňazí. Ale ponuka extra vybavenia obsahuje len tri položky, z ktorých prvé dva boli aj na našom aute. Červená koža so šedými švami za symbolických 300 eur, kolesá za 600 eur a panoramatické strešné okno za tisícku. Všetko ostatné bolo v štandarde. A nie je toho málo. Nebudeme teraz uvádzať všetky prvky, ale náhodne: svetlomety s plným svetlom LED; Harman Kardon Audio System; elektricky ovládané, vyhrievané a vetrané sedadlá; adaptívny tempomat; automatické parkovanie; kamery zobrazujúce celú oblasť vozidla; elektronicky nastaviteľné tlmiče nárazov; Rolety v zadných oknách... Naozaj toho nie je málo.

Kia-Optima-GT-Sportwagon_-15.jpgKia-Optima-GT-Sportwagon_-25.jpgKia-Optima-GT-Sportwagon_-30.jpg

Počujeme vás hovoriť: Ale za 35-tisíc eur? Iste, otázka, kto a prečo si kúpi takéto auto, je na mieste. Ale ak chcete vozidlo strednej triedy naplnené všetkými možnými vymoženosťami, Optima GT je skutočne dosť dobré auto. Napríklad, takýto Superb Combi Sportline 2.0 TSI by stál o 20 percent viac s porovnateľným vybavením. A sú tu vždy ľudia, ktorí chcú jazdiť auto, ktoré nenájdete na každom firemnom parkovisku. Ale odvážime sa povedať hypotézu, že spoločnosti Kia v skutočnosti na tomto stupni nezáleží, koľko kusov Optimy GT predáva. Skrátka si vyrobila toto auto, pretože to tak chcela. S cieľom otestovať, ako sa môže priblížiť úroveň zavedených európskych hráčov. Naučiť sa niečo. S cieľom upozorniť na trh, že má teraz kapacitu a energiu na výrobu prestížnych modelov pre úzku skupinu náročných zákazníkov. A najmä aby si budovala pozíciu pre rozširovanie portfólia smerom od masových produktov vo vysoko konkurenčných segmentoch do vyšších a vyšších kategórií, kde sa predáva menej áut, ale s o to väčšími maržami. Optima GT pre Kiu v Európe je stále vlajkovou loďou. Štýlový model Stinger čaká za rohom. A to je ďalšia pieseň.

Technické údaje Kia Optima GT Sportwagon
MOTOR
Konštrukcia: radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč
Plnenie: preplňovanie turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Vrtanie x zdvih (mm): 86,0 x 86,0
Najvyšší výkon (kW/min-1) 180/6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 350/1350-4000
Kompresný pomer: 10,0:1
Prevodovka: šesťstupňová samočinná
Pohon: predný
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 7,6
Najvyššia rýchlosť (km/h): 232
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 11,8/6,1/8,2
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4855
Šírka (mm): 1860
Výška (mm): 1460
Rázvor náprav (mm): 2805
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1597/1608
Polomer otáčania (m): 5,45
Prevádzková hmotnosť (kg): 1605
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2190
Objem batožinového priestoru (l): 552/1686
Objem palivovej nádrže (l): 70
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: Nezávislé zavesenie kolies, vzpery McPherson uložené v pomocnom ráme, vinuté pružiny a plynové tlmiče, stabilizátory
Zavesenie vzadu: Nezávislé zavesenie kolies, dvojité lichobežníkové vzpery uložené v pomocnom ráme, vinuté pružiny a plynové tlmiče, stabilizátory
Riadenie: Hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom, prevod 14,34:1
Pneumatiky vpredu: 235/45 R18
Pneumatiky vzadu: 235/45 R18
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY