vytisknout velikost písma Kauza Takata: Ako zistiť, či máte v aute nebezpečný airbag

Najväčšia zvolávacia akcia v dejinách sa týka aj niekoľkých tisíc áut na našom trhu. Viete ale, ako máte postupovať?
Kauza Takata: Ako zistiť, či máte v aute nebezpečný airbag

Len v Spojených štátoch zvolávajú automobilky kvôli chybným airbagom Takata asi 34 miliónov áut, čím sa z airbagov Takata stáva najväčšia zvolávacia akcia v dejinách. Ďalšie milióny postihnutých áut ale jazdia inde po svete a samozrejme aj u nás. Ako teda postupovať a ako vlastne zistiť, či vaše auto spadá do zvolávacej akcie?

Základné fakty o zvolávacej akcii airbagov Takata

  • Pri aktivácii airbagu dôjde k explózii hnacieho plynu
  • Explózia roztrhne kovový rezervoár hnacieho plynu
  • Kovové úlomky môžu vážne zraniť alebo aj zabiť cestujúcich
  • Problematické sú čelné, ale aj bočné airbagy
  • Najviac postihnutým výrobcom je Honda
  • U nás ide hlavne o vozidlá BMW, Honda, Mazda, Toyota a Nissan
  • Airbagy sú citlivé na vysokú vlhkosť a prudké zmeny teplôt
  • Takata zatiaľ nevie o žiadnej nehode so zranením v Európe

Ako teda postupovať?

Samozrejme je najlepšie zistiť si VIN kód vášho auta (nájdete ho v malom alebo veľkom technickom preukaze), zavolať do autorizovaného servisu a opýtať sa, či sa akcia týka aj vášho auta. Ak áno, automobilka vás vyzve na návštevu servisu. Celý servisný úkon je zadarmo, vy nič platiť nebudete.

Na slovenskom trhu je niekoľko tisíc áut s chybnými airbagmi Takata, medzi nimi hlavne BMW radu 3 generácie E46, vozidlá Toyota a Nissan. Nájdu sa ale aj v niektorých Hondách, v modeloch Mitsubishi Lancer alebo napríklad vo vozidlách Subaru. Airbagy Takata mali aj niektoré Mazdy 6 a RX-8.

Toyota kontaktuje približne 6000 majiteľov vozidiel Yaris, Camry, Avensis, Verso, Corolla a RAV4, ktoré boli vyrobené v rokoch 2003 až 2007. Honda sa zase obrátila na ministerstvo dopravy, aby poskytlo údaje o majiteľoch automobilov Honda Civic, Jazz, Accord a CR-V, ktorých sa zvolávacia akcia týka.

Značka Subaru aktuálne situáciu na európskom trhu skúma a vyjadrí sa k nej ešte tento týždeň. Nissan vie o počte vozidiel na našom trhu a majitelia budú kontaktovaní v priebehu júna.

"Zvolávacia akcia airbagov Takata sa v Mazde týka striktne iba prvej generácie vozidiel Mazda6 a niektorých vozidiel Mazda RX-8," hovorí Markéta Kuklová, PR manažérka spoločnosti Mazda. "Majitelia dotknutých vozidiel budú vyzvaní, aby sa dostavili k autorizovanému servisu Mazda," dodáva Kuklová a pripomína, že spoločnosť Takata bude výrobcov v najbližšej dobe informovať o ďalších chybných šaržách airbagov. Príslušní majitelia vozidiel budú následne aj predvolaní výzvou.

Kúpil som si auto ako nové na Slovensku

V takom prípade vám s najvyššou pravdepodobnosťou príde list od predajcu alebo od autorizovaného servisu, kde budú presne všetky pokyny, ako máte postupovať.

Kúpil som si ojazdené auto boh vie kde. Čo teraz?

Tu sa to trochu komplikuje, pretože automobilky logicky nemôžu mať prehľad o všetkých majiteľoch, ktorí sa za volantom jazdenky vystriedali. Ak jazdíte do autorizovaného servisu na predpísané prehliadky, mali by vás mať v databáze, ale nedá sa na to u všetkých značiek spoliehať.

V takom prípade kontaktujte servis svojej značky, pripravte si VIN kód auta a položte im otázku, či sa zvolávacia akcia týka aj vášho vozidla. Servis vám určite ochotne oznámi potrebné informácie.

Napríklad značka Toyota o niekoľko dní spustí na svojich oficiálnych stránkach aplikáciu pre kontrolu VIN čísla, takže si majiteľ bude môcť ihneď skontrolovať, či sa práve jeho autá zvolávacia akcia týka. Očakáva sa, že podobnú rýchlu kontrolu online umožnia aj ďalší výrobcovia.

Nejazdíte s jazdenkou do autorizovaného servisu? Nevadí

Jedná sa o pomerne nový problém a prakticky všetci výrobcovia ešte len zisťujú, ktorých áut presne sa potenciálny problém s airbagmi Takata týka. Zatiaľ čo majitelia áut zakúpených a servisovaných v oficiálnej sieti budú predvolaní priamo výrobcom, tí, ktorí prevádzkujú ojazdené auto zakúpené mimo oficiálnu sieť výrobcu, môžu očakávať list od ministerstva dopravy.

Automobilky vo všetkých krajinách spolupracujú s kompetentnými úradmi, ktoré majú prehľad o aktuálnom majiteľovi predmetného vozidla. Vďaka previazanosti registrov medzi krajinami EÚ by celý proces mal byť spoľahlivý a pomerne rýchly, a tak by nemalo vadiť, že ste si priviezli napríklad ojazdené auto z Nemecka.

Odporúčame si z prípadnej servisnej akcie schovať potrebné dokumenty. Mohli by sa vám hodiť pre prípad ďalšieho predaja vášho auta.

Zoznam vozidiel s pravdepodobne vadnými airbagmi Takata

  • Acura TL, CL a MDX z rokov 2002 až 2006
  • BMW radu 3 E46 sedan, Touring, Coupé i Carbio z rokov 1999 až 2006, celkovo asi 765 000 áut
  • Chrysler 300 z rokov 2003 až 2008 a Dodge Ram z rokov 2002 až 2008, celkovo v koncerne Chrysler cez 2 880 000 áut
  • Ford Ranger (2003 - 2005), Ford GT (2005 - 2006) a Ford Mustang (2004 - 2008), celkom 538 977 vozidiel
  • Honda a Acura, predovšetkým modely Accord (2001 - 2007), Civic (2001 - 2005), CR-V (2002 - 2006), Odyssey (2002 - 2004), Element (2003 - 2011) a Pilot (2003 - 2007), celkovo cez 5,4 milióna vozidiel
  • Infiniti I30, I35, QX4, FX35, FX45, M35 a M45 z rokov 2001 až 2006
  • Lexus SC430 z rokov 2002 až 2005
  • Mazda 6, Mazda RX-8, Mazda MPV a Mazda radu B z rokov 2004 až 2008, celkom asi 330 000 áut
  • Mitsubishi Lancer a Rider z rokov 2004 až 2007, takmer 12 000 áut
  • Nissan Maxima, Pathfinder a Sentra z rokov 2001 až 2006, celkom 717 364 áut
  • Pontiac Vibe z roku 2003 až 2005
  • Saab 9-2X z roku 2005
  • Subaru Baja, Legacy a Outback z rokov 2003 až 2005 a Impreza, WRX a WRX STI z rokov 2004 až 2005, celkom 17 516 áut
  • Toyota Corolla a Sequoia z rokov 2002 až 2005 a Matrix a Tundra z rokov 2003 až 2005, celkom asi 877 000 áut.
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY