vytisknout velikost písma Kalifornia dovolila testovanie áut bez ľudskej posádky v prevádzke

Autá bez akejkoľvek posádky chcú skúšať Google, Apple a Uber.
Kalifornia dovolila testovanie áut bez ľudskej posádky v prevádzke

Vývoj systémov autonómnej jazdy teraz môže nabrať nový smer, pretože úrady v Kalifornii povolili testovanie samočinných áut bez ľudskej posádky. Doteraz musel v aute vždy sedieť človek-vodič. To už je ale minulosť a teraz môžu autá vyraziť do prevádzky sami, bez toho aby ktokoľvek sedel na palube.

Nejedná sa o plošné povolenie na testovanie kdekoľvek na cestách v Kalifornii. Úrady vymedzili oblasti, kde sa smie testovať, respektíve spoločnosti musia vždy požiadať o konkrétny úsek verejných komunikácií. Často sa ale jedná o dlhšie úseky v bežnej prevádzke. Kalifornia tiež obmedzuje najvyššiu rýchlosť áut bez posádky na 35 míľ za hodinu, teda 56,3 km/h.

Príležitosti využijú spoločnosti Google a Apple na testovanie vlastných systémov a aj Uber, ktorý pracuje na autonómnom ťahači. Google pripravuje dva autonómne projekty. Jedným je klasické auto s možnosťou autonómnej jazdy, druhým plne samočinný automobil, ktorý nemá volant ani pedále.

Google sa pred časom dohodol s koncernom FCA Fiat-Chrysler na spoločnom vývoji autonómneho vozidla. Google totiž podľa všetkého svoju technológiu predá niektorým veľkým automobilkám. Samostatnou cestou ide napríklad Volvo, ktoré chce čiastočne autonómne vozidlá s vlastným systémom samočinnej jazdy dostať do prevádzky do roku 2020.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

dnes | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY