vytisknout velikost písma Jeep Compass prichádza na slovenský trh. Má sa Karoq čoho báť?

Jeep Compass novej generácie vstupuje na slovenský trh. Veľkostne sa radí presne medzi modely Renegade a Cherokee, platformu má spoločnú s Fiatom 500X. V ponuke bude aj terénna verzia Trailhawk so zvýšenou svetlosťou a redukčnou prevodovkou.
Jeep Compass prichádza na slovenský trh. Má sa Karoq čoho báť?

Ak sa vás v poslednej dobe zmocňuje pocit, že osem z desiatich automobilových noviniek patrí do segmentu kompaktných SUV (C-SUV), nie ste ďaleko od pravdy. Popularita crossoverov nižšej strednej triedy nezadržateľne rastie a žiadny z významných výrobcov nechce prísť o svoj kúsok koláča. Ani značka Jeep.

Jeep-Compass_.jpgJeep-Compass_-4.jpg

Zatiaľ čo prvý Jeep Compass pred desiatimi rokmi príliš početnej konkurencii čeliť nemusel, druhá generácia, ktorá práve vstupuje na slovenský trh, už sa bude musieť sakramentsky snažiť, aby sa vôbec dostala do hľadáčika potenciálnych zákazníkov. Kategória doslova preteká ponukou modelov, od celoeurópskeho hitu Nissan Qashqai až po novú Škodu Karoq, ktorá sa takmer určite čoskoro stane najpredávanejším kompaktným SUV na slovenskom trhu.

V súlade s tradíciou a imidžom značky sa nový Jeep Compass chce zapáčiť najmä tým zákazníkom, ktorí aj v dnešnej dobe očakávajú od kompaktného crossoveru aj nejaké tie terénne gény. Alebo aspoň terénny vzhľad. Kým svojrázne štylizovaný pôvodný Compass vyzeral takmer ako karikatúra, nový model je zmenšenou kópiou modelu Grand Cherokee. Pripomína ho nielen charakteristickou maskou s nenahraditeľnými siedmimi otvormi či tvarom svetlometov, ale aj profilom blatníkov a celkovými proporciami. Veľkosťou sa Jeep Compass radí presne medzi malý Renegade a väčší Cherokee. Platformu má novinka spoločnú s Fiatom 500X, ktorý háji farby koncernu FCA v segmente malých crossoverov už nejakú dobu.

Jeep-Compass_-7.jpg

Bez ohľadu na pôvod techniky pod kapotou je interiér silne platný americkému vkusu a zvyklostiam. Sedempalcový displej v prístrojovom štíte aj 8,4" stredová obrazovka systému Uconnect hýria farbami, animáciami a grafikou, čo pôsobí efektne, ale k prehľadnosti za jazdy to úplne neprispieva. Ergonomicky osobitným rozhodnutím je tiež negatívny sklon spodnej časti stredového panelu s tlačidlami audio systému a klimatizácie. V dnešnej dobe ale môžeme byť radi, že tieto tlačidla v kabíne vôbec sú a že dizajnéri nenacpali všetko ovládanie na dotykový displej.

Jeep-Compass_-5.jpgJeep-Compass_-6.jpg

Ponuku motorov na slovenskom trhu tvorí zážihový 1.4 MultiAir s výkonom 103 alebo 125 kW, vznetový 1.6 Multijet 88 kW a 2.0 Multijet opäť vo variantoch 103 a 125 kW. Základné verzie majú pohon predných kolies a manuálnu prevodovku, ale výkonné varianty sa kombinujú s pohonom všetkých kolies a deväťstupňovým automatom. Na jeho vývoji sa podieľala svetoznáma nemecká spoločnosť ZF, ale výrobu zabezpečuje továreň FCA v Indiane. Benzínový MultiAir s elektrohydraulickým ovládaním ventilov i oba diesely MultiJet samozrejme pochádzajú z produkcie Fiatu.

Jeep-Compass_-2.jpgJeep-Compass_-3.jpg

Pred tlačovou konferenciou v rámci formálneho uvedenia nového Jeepu Compass na slovenský trh sme sa mohli v okolí Prahy krátko odviesť najvýkonnejšou zážihovou aj vznetovou motorizáciou. Na cestách pokrytých opadaným lístím a zmáčaných silným dažďom bolo okamžite jasné, že systém pohonu všetkých kolies sa s pripájaním zadnej nápravy nijako neponáhľa. Aspoň v režime Auto. Štvorkolka však umožňuje aktivovať režim "4WD Lock", prípadne zvoliť niektorý z troch módov pre jazdu mimo asfalt (sneh, piesok, blato).

Naladením podvozku, odozvou riadenia ani pociťovanou dynamikou nemá Jeep Compass ambície konkurovať ostrejším európskym SUV. Spôsob, akým spracováva nerovnosti, však svedčí o relatívne sofistikovanej konštrukcii a starostlivom naladení tlmičov pruženia. Ak môžeme súdiť z kratučkej skúsenosti, nebude Compass žiadny kostitras. Prevodovka jasne uprednostňuje plynulú jazdu, náhlymi zmenami zaťaženia sa nechá zaskočiť. Nepôsobí ale už zďaleka tak zmätene ako pri svojom debute v Jeepe Cherokee.

Ponuku na slovenskom trhu tvoria tri stupne výbavy: Sport, Longitude a Limited. Základný variant má síce nelakované detaily exteriéru z čierneho plastu a plechové disky, nechýba mu však multifunkčný volant, Bluetooth alebo klimatizácia. Prostredný Longitude pridáva navyše liate ráfiky či volič jazdných režimov Selec-Terrain. Dvojzónovú automatickú klimatizáciu, dažďový senzor alebo delené operadlá zadných sedadiel ale dostanete až v najvyššej výbave Limited. Adaptívny tempomat, samočinné parkovanie alebo LED svetlomety v ponuke nie sú vôbec.

Jeep-Compass_-9.jpg

Najdostupnejším variantom nového Jeepu Compass je prevedenie 1.4 MultiAir 103 kW Sport za 22 990 eur. Na opačnom konci ponuky stojí Compass 2.0 MultiJet 125 kW AWD Limited za 37 990 eur.

Pokiaľ si z cenníka nevyberiete, vedzte, že v roku 2018 rozšíri ponuku ešte variant Trailhawk so svetlou výškou 215 mm (+25), zakrytovaným podvozkom a vyspelejším pohonom, ktorý navyše ponúka redukovaný prevod, režim Rock pre jazdu na štrku, terénny "tempomat" pre pomalú jazdu a asistent pre zjazd svahov.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY