vytisknout velikost písma Jaguar XKSS z roku 1957 je úplne nové auto: edícia deväť kusov, cena milión libier

Jaguar XKSS bol vlastne prvý superšport na svete. XKSS je cestná verzia závodného špeciálu D-Type pre Le Mans. Vznikne deväť kusov, ktoré boli zničené pri požiari v roku 1957. Každý vyjde cirka na milión libier.
Jaguar XKSS z roku 1957 je úplne nové auto: edícia deväť kusov, cena milión libier

Na autosalóne v Los Angeles bolo možné vidieť jednu zaujímavosť. Jaguar XKSS z roku 1957, ktorý mieri do výroby. Že sme sa niekde na šesťdesiat rokov zasekli? Nie tak celkom. Jaguar Classic, divízia venujúca sa práci na historických modeloch, vyrobí v budúcom roku deväť nových kusov ikonického Jaguaru. Každý príde majiteľa na viac ako jeden milión libier.

Jaguar XKSS vznikol v rokoch 1954 až 1956 len v šestnástich exemplároch ako cestná verzia závodného špeciálu Jaguar D-Type pre Le Mans. Bol to vlastne prvý superšport na svete. Malo ich byť viac, avšak deväť áut určených pre americký trh zhorelo v roku 1957 pri požiari továrne Browns Lane.

Jaguar-XKSS-1.jpgJaguar-XKSS-9.jpg

Jaguar tak zvyšných deväť exemplárov vyrobí teraz. Každé auto dostane zodpovedajúce poradové číslo. Keďže sa dávno stratili pôvodné plány a predovšetkým drevené formy, na ktorých sa ručne tvarovala horčíková karoséria, musí Jaguar vyrobiť nové. Výroba Jaguaru XKSS tak bude kombinovať tradičné postupy s modernými nástrojmi.

A čo vlastne zákazník dostane? Pod kapotou je radový šesťvalec 3,4 l pôvodom v Jaguari D-Type. Aj blok a hlava motora musí byť vyrobená nanovo. Palivovú zmes potom pripravujú tri karburátory Weber DC03. Emisné predpisy sa totiž na tento automobil nevzťahujú. Ešte že tak!

Jedinou zmenou oproti pôvodnému Jaguaru XKSS je modernizovaný palivový systém. Má byť spoľahlivejší a hlavne bezpečnejší. Iné sú aj bezpečnostné pásy pre vodiča a spolujazdca. A dobe nezodpovedajú ani pneumatiky a brzdy. Dizajnom síce áno, ale účinnosťou sú predsa len niekde inde ako v roku 1957. Inak všetko zodpovedá tomu, ako vozidlá XKSS opúšťali montážnu halu pred šesťdesiatimi rokmi. Teraz už len zistiť, kde sa dá toto auto zohnať na redakčný test.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY