vytisknout velikost písma Jaguar XJR 575 nám ukázal, že starnúť sa dá s gráciou

XJR 575 je novou vlajkovou loďou radu XJ. Výkon preplňovaného osemvalca narástol o 25 koní, zrýchlenie 0-100 km/h sa skrátilo o 0,2 sekundy. Jaguar aktualizoval tiež infotainment a ponuku asistenčných systémov.
Jaguar XJR 575 nám ukázal, že starnúť sa dá s gráciou

Pamätáte si ešte, aký rozruch spôsobila pri svojom príchode na trh súčasná generácia Jaguaru XJ? Nepamätáte, pretože je to veľmi dávno. Škoda vtedy uvádzala na trh facelift dvojkovej Octavie, Barack Obama sa stal prezidentom USA, Václav Klaus podpísal Lisabonskú zmluvu a Európa si ešte len začínala uvedomovať, že finančná kríza nie je len problém Američanov a ich zlých hypoték. Áno, Jaguar XJ sa predáva bez väčších zmien už od roku 2009. Kedysi radikálny odklon od konzervatívneho štýlu značky Jaguar a svieži vietor v segmente usadených luxusných limuzín, dnes morálne, technicky i dizajnovo zastaraná exotika v segmente ovládanom o jednu až dve generácie modernejšími vlajkovými loďami od Audi, BMW aj Mercedesu.

Jaguar-XJR575_SWB_Velocity-Blue_043.jpgJaguar-XJR575_SWB_Velocity-Blue_056.jpg

Predajné čísla tomu zodpovedajú. Takže bolo trochu nečakané pripomenúť si, že čisto z pohľadu vodičského zážitku je najluxusnejší Jaguar aj po tých rokoch v službe stále veľmi dobré auto. Prinajmenšom v novej vrcholnej variante XJR 575. Krátko sme sa s ňou odviezli v rámci medzinárodnej prezentácie nového kombi Jaguar XF Sportbrake.

Jaguar XJR 575 je novou vlajkovou loďou radu XJ, ktorá pre modelový rok 2018 prešla ďalšou drobnou modernizáciou. Novinkami spoločnými všetkým verziám sú modernejší infotainment Touch Pro s 10" obrazovkou a Wi-Fi alebo nálož asistenčných systémov od detekcie únavy vodiča cez automatické brzdenie pred chodcom až po adaptívny tempomat s asistentom pre jazdu v kolóne. XJR 575 pridáva výraznejší športový styling s prieduchmi na kapote a 20" čiernymi kolesami, LED svetlomety so svetelným podpisom"J-Blade" alebo dve nové farby vrátane modrého odtieňu Velocity Blue, ktorý vidíte na fotkách. Najdôležitejšia zmena sa však odohrala pod kapotou. Kompresorom preplňovaný vidlicový osemvalec 5,0 l posilnil z 550 na 575 koní. Zrýchlenie 0-100 km sa vďaka tomu skrátilo o dve desatiny, na 4,4 sekundy. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 300 km/h. Zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom osmistupňového automatu ZF.

Jaguar-XJR575_SWB_Velocity-Blue_073.jpg

V slovenskom cenníku figuruje Jaguar XJR 575 iba v prevedení SWB so štandardným rázvorom náprav, ale my sme v Portugalsku jazdili v predĺženej verzii LWB. V sýto modrej farbe, s "fajkami" denného svietenia a originálne splývajúcou strechou je to stále atraktívne auto, ktoré sa vymyká bežnej predstave o sedane vyššej triedy. Vôbec nevyzerá zastaralo, aspoň zvonku. Vnútri je to trochu iný príbeh. Interiér s oblou palubnou doskou, kruhovými výduchy ventilácie a veľkou plochou plastu pred spolujazdcom nepôsobil zvlášť vycibrený ani v roku 2009, nieto šte dnes. Celkovo to pripomína skôr Insigniu ako auto, ktoré by malo konkurovať napríklad novej Panamere. Verzia XJR 575 aspoň dostala atraktívne športové sedadlá s kosoštvorcovým prešívaním, z ktorého sa v posledných rokoch stalo tak trochu klišé luxusných áut.

Jaguar-XJR575_SWB_Velocity-Blue_010.jpgJaguar-XJR575_SWB_Velocity-Blue_027.jpg

Preplňovaný osemvalec neznie v kabíne nijako výrazne, ale keď stojíte za autom, počujete v tichom voľnobehu zlovestnú basovú linku, ktorá naznačuje potenciál motora. V bežnom tempe na bežných cestách sa XJR 575 nesnaží o nijak športový dojem. Pérujú komfortne, nevydáva hluk a nemá napríklad ani tlačidlo, ktorým by bolo možné otvoriť klapku vo výfuku a dopriať si sýty zvuk osemvalca, ako to vedia mnohé konkurenčné modely. Preto je vlastne celkom ľahké prehliadnuť, s akou bezpracnou samozrejmosťou vie tento koč nabrať a udržať rýchlosť. Portugalské vnútrozemie je pre také autá jednou z posledných oáz, ktoré umožňujú využívať ich potenciál dlhšie ako na kratučké sekundy.

Jaguar-XJR575_SWB_Velocity-Blue_042.jpgJaguar-XJR575_SWB_Velocity-Blue_043.jpgJaguar-XJR575_SWB_Velocity-Blue_084.jpg

Jaguar-XJR575_SWB_Velocity-Blue_088.jpg

Prázdné diaľnice postavené na estakádách preklenujúcich nespočetné údolia, naddimenzované cesty prvej triedy s nulovou prevádzkou, ktoré sa vinú krajom v sérii nekonečne dlhých miernych oblúkov, to je pre päťmetrový, bezmála šesťstokoňový sedan prirodzené teritórium. Na rovinkách sa za tlmeného hrmenia ľahko a opakovane rozbieha vysoko nad 250 km/h, v tiahlych zákrutách ľahko a prirodzene udržuje cestovnú rýchlosť okolo dvestovky, to všetko so solídne stabilitou a dobre vyváženým riadením.

Prekvapením je, že XJR 575 netrápi seba ani svojho vodiča ani na kľukatých cestičkách. Jasne, široké a dlhé auto potrebuje čas a priestor, než sa poskladá do oblúku. Nemôžete s ním len tak pohadzovať ako s malým ostrým hatchbackom. Predné kolesá sa ale nehrnú po dotyčnici v potupnej nedotáčavosti, auto zatáča neutrálne ako správna zadný náhon a podobne ako väčšina Porsche (a len veľmi málo ďalších áut) má ten druh odozvy riadenia, ktorá vám umožňuje ísť s úplnou istotou veľmi rýchlo aj na úplne neznámej a veľmi kľukatej ceste. Brzdy majú čitateľný nástup aj autoritatívny účinok a pérovanie pracuje s noblesou, ktorá zdobí toľko britských áut a je tak nedosiahnuteľná pre väčšinu tých nemeckých. V tomto segmente by ste určite našli rýchlejšie, schopnejšie a celkovo vyspelejšie modely, ale pokiaľ ide čisto o pocit z jazdy, tú nehmatateľnú, nevyčísliteľnú emóciu harmónie medzi vodičom, strojom a cestou, XJR 575 sa pred nikým a za nič hanbiť nemusí. Teda nie že by sme takto jazdili, počuli sme to od kolegov...

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY