vytisknout velikost písma Jaguar XE: fakty, fotky, videá a prvé dojmy

Minulý týždeň sme si v predpremiére prezreli nový Jaguar XE. Akú techniku ​​najmenší britský sedan ponúka a aký je pri stretnutí tvárou v tvár?
Jaguar XE: fakty, fotky, videá a prvé dojmy
Zoznam kapitol
  1. Hliník základom, Nové motory, nový posilňovač
  2. All Surface Progress Control, Interiér s novým multimediálnym systémom, Prvé dojmy?
  3. Fotogaléria

Jaguar XE prichádza ako veľmi dôležitý model, ktorý svojou premiérou previedol do praxe rad noviniek. Reč je o úplne novej platforme, nových motoroch, novom multimediálnom systéme, laserovom head-up displeji alebo o elektronickom asistentovi pre rozjazd na klzkom povrchu, ktorý nie náhodou pripomína systém Terrain Response z modelov značky Land Rover. Verejnosť si bude môcť túto novinku pozrieť prvýkrát na autosalóne v Paríži, predaj odštartuje budúci rok.

Hliník základom

Jaguar XE je automobil dlhý 4672 mm, široký 1850 mm (bez zrkadiel) a vysoký 1416 mm. Rázvor náprav činí 2835 mm. Ako základ poslúžila nová modulárna platforma, ktorú Jaguar predstavil už minulý rok vo Frankfurte spolu s konceptom C-X17. XE je vôbec prvým sériovo vyrábaným modelom postaveným na tomto základe. Nové Discovery Sport ešte vychádza zo staršej platformy, na ktorej stojí napríklad Evoque.

IMG_2894.jpgIMG_3191.jpg
Hliníkové zliatiny sú základom, v XE dosahuje ich pomer takmer tri štvrtiny. Mimochodom do tej hranatej vane pod batožinovým priestorom patrí akumulátor. S klasickou rezervou sa nepočíta, maximum je dojazdová rezerva.

Základom sú hliníkové zliatiny. Ich celkový podiel činí 75%, zvyšok zaobstará oceľ. Tú nájdeme napríklad vo výstuhách dverí alebo v stĺpcoch. Inžinieri nakoniec použili aj horčíkové zliatiny (napríklad pre základný rám, na ktorom je usadená palubná doska).

Výsledkom má byť najľahšia karoséria vo svojej triede. Bez laku váži kompletná karoséria 342 kilogramov. Automobilka potom zdôrazňuje tiež vysokú tuhosť. Nové XE je tuhšia než existujúce XF. Okrem karosérie boli hliníkové zliatiny použité aj na nápravy. Opäť hrala úlohu snaha o zníženie hmotnosti.

Nová platforma by mala byť tiež základným kameňom pre maximálnu bezpečnosť. Jaguar si dal logicky za cieľ dosiahnutie maximálneho hodnotenia vo všetkých nárazových testoch. Počas vývoja podnikla automobilka cez sedemdesiat vlastných nárazových testov.

Pretože je platforma modulárna, nie sú bez zaujímavosti ani ďalšie možnosti. Základ ako taký je pripravený pre inštaláciu pohonu všetkých kolies aj hybridného ústrojenstva. O hybride predstavitelia automobilky zatiaľ mlčia, veď štvorkolka je údajne v pláne na rok 2016, a to aj v kombinácii s naftovou jednotkou. Rovnako tak nebude problém stvoriť prevedenie kombi. O ňom ešte údajne nebolo definitívne rozhodnuté.

Veľkú starostlivosť Jaguar venoval aerodynamike. Cez 1200 simulácií má za výsledok súčiniteľ odporu vzduchu 0,26. XE dostalo kompletne zakrytý podvozok, otvory v prednom nárazníku posielajú vzduch mimo kolesa (časť ide samozrejme priamo na brzdy) a nechýba ani maska ​​s aktívnymi klapkami. Inžinieri tiež riešili prúdenia vzduchu s ohľadom na odvod vody z čelného skla.

A konečne sa pri stavbe Jaguaru XE myslelo na ostatných účastníkov cestnej premávky. Britská novinka tak dostala vystreľovaciu kapotu. Tá má zmierniť následky pri zrážke s chodcom. A ak dôjde na nejaké bežné kolízie, sľubuje Jaguar možnosť relatívne jednoduchých opráv. Na toto sa automobilka zamerala kvôli plánovanému záujmu zo strany fleetových zákazníkov.

IMG_2695.jpgIMG_2686.jpg
Nové štvorvalce dorazia v naftovom aj benzínovom prevedení. Medzi sebou zdieľajú 40% dielov. Pre diesel bude k dispozícii aj šesťstupňový manuál od spoločnosti ZF.

Nové motory, nový posilňovač

Jaguar XE dorazí s úplne novými motormi radu Ingenium, vrchol zaobstará kompresorom preplňovaný šesťvalec už použitý v F-Type, XF alebo XJ. Pri motoroch Ingenium hovoríme o dvojlitrových jednotkách, pričom XE je opäť prvý model, ktorý sa s týmito motormi predstaví. Ani dieselovú verziu, ani tú benzínovú zatiaľ žiadny z modelov Jaguar Land Rover nepoužíva.

Podobne ako tomu je pri Volve a rade Drive-E, aj tu je použitých mnoho zhodných častí. Presne povedané naftový a benzínový dvojliter sa zhodujú zhruba zo štyridsiatich percent. Vstrekovače dodala spoločnosť Bosch, obe novinky používajú rozvodový reťaz. Ten je umiestnený na zadnej strane motora, údajne kvôli ochrane chodcov. Inžinieri počas prezentácie tvrdili, že reťaz vydrží počas celej životnosti motora. Rad Ingenium má vo veľkej miere znížené trecie straty, motor bude používať vstrekovanie močoviny.

Vôbec prvýkrát od roku 2009 sa v modeli značky Jaguar opäť objavuje manuálna prevodovka. Tá je šesťstupňová a jej dodávateľom je spoločnosť ZF. Zaobstarať si ju budú môcť záujemcovia o naftový dvojliter a aj vďaka nej by mala byť táto verzia veľmi úsporná. V kombinovanej prevádzke si vystačí s prídelom 3,8 l / 100 km. Kto bude chcieť automat, ten dostane k dispozícii klasickú osemstupňovú prevodovkou ZF. Tá je u benzínového dvojlitra GTDi naladenom na 147 kW (200 k) štandardom.

Vrcholom pre Jaguar XE bude známy šesťvalec disponujúci výkonom 250 kW (340 k) a maximom krútiaceho momentu 450 Nm. Stovku zvládne za 5,1 s, najviac sa rozbehne na 250 km/h a v kombinovanom cykle si má vystačiť so spotrebou 8,3 l/100 km.

Nové motory Ingenium sa začnú vyrábať začiatkom budúceho roka, pričom na prezentáciu hovorili ľudia od Jaguaru prevažne o dieselovom dvojlitri. Preplňovaná benzínová verzia údajne dorazí do predaja až neskôr.

Ďalšou novinkou súvisiacou s príchodom Jaguaru XE je elektromechanický posilňovač riadenia. Za jeho inštaláciou môžeme opäť hľadať snahu o zníženie produkcie emisií, zároveň je ale tiež integrovaný do ďalších systémov typu aktívneho stráženie jazdných pruhov, parkovacieho asistenta alebo asistenta, ktorý vám naopak z parkovacieho miesta vyjde.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY