vytisknout velikost písma Jaguar vyrobí deväť kusov modelu XKSS, prvého superšportu na svete

V roku 1957 bolo deväť modelov XKSS zničených požiarom továrne. Teraz ich Jaguar vyrobí znova.
Jaguar vyrobí deväť kusov modelu XKSS, prvého superšportu na svete

Neskoro, ale predsa. Britská automobilka doplní stavy a pod taktovkou divízie Jaguar Classics ručne vyrobí deväť chýbajúcich modelov Jaguar XKSS, ktoré boli zničené pri požiari továrne v roku 1957. Pôvodne malo vzniknúť 25 kusov modelu XKSS, nakoniec sa ich ale na cesty práve kvôli požiaru dostalo len 16.

Original XKSS 1.jpgOriginal XKSS 2.jpgXKSS Side Render Preview (1).jpg
Jaguar XKSS vznikol na základoch závodného modelu D-Type. Dostal ale dvojmiestny interiér, skladaciu strechu, nárazníky a ďalšie nutnosti pre cestnú prevádzku

Jaguar XKSS bola cestná verzia pretekárskeho Jaguar D-Type. Vlastne by sme ho mohli považovať za vôbec prvý naozajstný superšport na svete, ktorý priniesol závodnú techniku ​​"bežnému" spotrebiteľovi. No, bežnému... Model XKSS stál vo svojej dobe zhruba rovnako ako dom.

Ako vlastne Jaguar XKSS vznikol? Po závodnej sezóne roku 1956 mala automobilka v továrni Browns Lane niekoľko čiastočne skompletovaných závodných D-Typov, ale nevedela, čo s nimi. V USA sa objavil dopyt po exkluzívnych európskych športových modeloch a bolo rozhodnuté, že D-Type bude prerobený na cestnú verziu a vyvezený do USA.

Na pretekárskom D-Typu sa toho veľa po technickej stránke nezmenilo, avšak auto muselo dostať sedačku spolujazdca, druhé dvere a plnohodnotné čelné okno, rovnako tak čalúnenie do interiéru a ďalšie základné luxusné prvky výbavy. Zmizla aj "plutva" za vodičom a zosilňujúce prepážky v interiéri. Pribudli aj chrómované nárazníky.

photos_jaguar_d-type_1955_1.jpgimages_jaguar_d-type_1955_1.jpgwallpapers_jaguar_d-type_1955_2.jpgZávodný D-Type mal jednomiestny kokpit a charakteristickú plutvu za vodičom. Nepotreboval nárazníky a podobné zbytočnosti. Nakoniec bolo vyrobených viac závodných D-Typov ako cestných XKSS

Jaguar XKSS používal rovnaký radový šesťvalec 3,4 litra ako závodný D-Type, výkon bol okolo 250 koní. S ním sa dostal Jaguar na 100 km/h za päť sekúnd a rozbehol sa na viac ako 240 km/h. Jaguar XKSS vlastnil napríklad Steve McQueen, ktorý ho používal k dennej potrebe.

Jaguar očakáva, že sa každý z ručne vyrobených modelov XKSS predá za zhruba 1,5 milióna dolárov. Prvé kusy by mali doraziť k zákazníkom na jar 2017.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY