vytisknout velikost písma Jaguar vyrobí deväť kusov modelu XKSS, prvého superšportu na svete

V roku 1957 bolo deväť modelov XKSS zničených požiarom továrne. Teraz ich Jaguar vyrobí znova.
Jaguar vyrobí deväť kusov modelu XKSS, prvého superšportu na svete

Neskoro, ale predsa. Britská automobilka doplní stavy a pod taktovkou divízie Jaguar Classics ručne vyrobí deväť chýbajúcich modelov Jaguar XKSS, ktoré boli zničené pri požiari továrne v roku 1957. Pôvodne malo vzniknúť 25 kusov modelu XKSS, nakoniec sa ich ale na cesty práve kvôli požiaru dostalo len 16.

Original XKSS 1.jpgOriginal XKSS 2.jpgXKSS Side Render Preview (1).jpg
Jaguar XKSS vznikol na základoch závodného modelu D-Type. Dostal ale dvojmiestny interiér, skladaciu strechu, nárazníky a ďalšie nutnosti pre cestnú prevádzku

Jaguar XKSS bola cestná verzia pretekárskeho Jaguar D-Type. Vlastne by sme ho mohli považovať za vôbec prvý naozajstný superšport na svete, ktorý priniesol závodnú techniku ​​"bežnému" spotrebiteľovi. No, bežnému... Model XKSS stál vo svojej dobe zhruba rovnako ako dom.

Ako vlastne Jaguar XKSS vznikol? Po závodnej sezóne roku 1956 mala automobilka v továrni Browns Lane niekoľko čiastočne skompletovaných závodných D-Typov, ale nevedela, čo s nimi. V USA sa objavil dopyt po exkluzívnych európskych športových modeloch a bolo rozhodnuté, že D-Type bude prerobený na cestnú verziu a vyvezený do USA.

Na pretekárskom D-Typu sa toho veľa po technickej stránke nezmenilo, avšak auto muselo dostať sedačku spolujazdca, druhé dvere a plnohodnotné čelné okno, rovnako tak čalúnenie do interiéru a ďalšie základné luxusné prvky výbavy. Zmizla aj "plutva" za vodičom a zosilňujúce prepážky v interiéri. Pribudli aj chrómované nárazníky.

photos_jaguar_d-type_1955_1.jpgimages_jaguar_d-type_1955_1.jpgwallpapers_jaguar_d-type_1955_2.jpgZávodný D-Type mal jednomiestny kokpit a charakteristickú plutvu za vodičom. Nepotreboval nárazníky a podobné zbytočnosti. Nakoniec bolo vyrobených viac závodných D-Typov ako cestných XKSS

Jaguar XKSS používal rovnaký radový šesťvalec 3,4 litra ako závodný D-Type, výkon bol okolo 250 koní. S ním sa dostal Jaguar na 100 km/h za päť sekúnd a rozbehol sa na viac ako 240 km/h. Jaguar XKSS vlastnil napríklad Steve McQueen, ktorý ho používal k dennej potrebe.

Jaguar očakáva, že sa každý z ručne vyrobených modelov XKSS predá za zhruba 1,5 milióna dolárov. Prvé kusy by mali doraziť k zákazníkom na jar 2017.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY