vytisknout velikost písma Jaguar vyrobí deväť kusov modelu XKSS, prvého superšportu na svete

V roku 1957 bolo deväť modelov XKSS zničených požiarom továrne. Teraz ich Jaguar vyrobí znova.
Jaguar vyrobí deväť kusov modelu XKSS, prvého superšportu na svete

Neskoro, ale predsa. Britská automobilka doplní stavy a pod taktovkou divízie Jaguar Classics ručne vyrobí deväť chýbajúcich modelov Jaguar XKSS, ktoré boli zničené pri požiari továrne v roku 1957. Pôvodne malo vzniknúť 25 kusov modelu XKSS, nakoniec sa ich ale na cesty práve kvôli požiaru dostalo len 16.

Original XKSS 1.jpgOriginal XKSS 2.jpgXKSS Side Render Preview (1).jpg
Jaguar XKSS vznikol na základoch závodného modelu D-Type. Dostal ale dvojmiestny interiér, skladaciu strechu, nárazníky a ďalšie nutnosti pre cestnú prevádzku

Jaguar XKSS bola cestná verzia pretekárskeho Jaguar D-Type. Vlastne by sme ho mohli považovať za vôbec prvý naozajstný superšport na svete, ktorý priniesol závodnú techniku ​​"bežnému" spotrebiteľovi. No, bežnému... Model XKSS stál vo svojej dobe zhruba rovnako ako dom.

Ako vlastne Jaguar XKSS vznikol? Po závodnej sezóne roku 1956 mala automobilka v továrni Browns Lane niekoľko čiastočne skompletovaných závodných D-Typov, ale nevedela, čo s nimi. V USA sa objavil dopyt po exkluzívnych európskych športových modeloch a bolo rozhodnuté, že D-Type bude prerobený na cestnú verziu a vyvezený do USA.

Na pretekárskom D-Typu sa toho veľa po technickej stránke nezmenilo, avšak auto muselo dostať sedačku spolujazdca, druhé dvere a plnohodnotné čelné okno, rovnako tak čalúnenie do interiéru a ďalšie základné luxusné prvky výbavy. Zmizla aj "plutva" za vodičom a zosilňujúce prepážky v interiéri. Pribudli aj chrómované nárazníky.

photos_jaguar_d-type_1955_1.jpgimages_jaguar_d-type_1955_1.jpgwallpapers_jaguar_d-type_1955_2.jpgZávodný D-Type mal jednomiestny kokpit a charakteristickú plutvu za vodičom. Nepotreboval nárazníky a podobné zbytočnosti. Nakoniec bolo vyrobených viac závodných D-Typov ako cestných XKSS

Jaguar XKSS používal rovnaký radový šesťvalec 3,4 litra ako závodný D-Type, výkon bol okolo 250 koní. S ním sa dostal Jaguar na 100 km/h za päť sekúnd a rozbehol sa na viac ako 240 km/h. Jaguar XKSS vlastnil napríklad Steve McQueen, ktorý ho používal k dennej potrebe.

Jaguar očakáva, že sa každý z ručne vyrobených modelov XKSS predá za zhruba 1,5 milióna dolárov. Prvé kusy by mali doraziť k zákazníkom na jar 2017.

Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY