vytisknout velikost písma Jaguar vyrobí deväť kusov modelu XKSS, prvého superšportu na svete

V roku 1957 bolo deväť modelov XKSS zničených požiarom továrne. Teraz ich Jaguar vyrobí znova.
Jaguar vyrobí deväť kusov modelu XKSS, prvého superšportu na svete

Neskoro, ale predsa. Britská automobilka doplní stavy a pod taktovkou divízie Jaguar Classics ručne vyrobí deväť chýbajúcich modelov Jaguar XKSS, ktoré boli zničené pri požiari továrne v roku 1957. Pôvodne malo vzniknúť 25 kusov modelu XKSS, nakoniec sa ich ale na cesty práve kvôli požiaru dostalo len 16.

Original XKSS 1.jpgOriginal XKSS 2.jpgXKSS Side Render Preview (1).jpg
Jaguar XKSS vznikol na základoch závodného modelu D-Type. Dostal ale dvojmiestny interiér, skladaciu strechu, nárazníky a ďalšie nutnosti pre cestnú prevádzku

Jaguar XKSS bola cestná verzia pretekárskeho Jaguar D-Type. Vlastne by sme ho mohli považovať za vôbec prvý naozajstný superšport na svete, ktorý priniesol závodnú techniku ​​"bežnému" spotrebiteľovi. No, bežnému... Model XKSS stál vo svojej dobe zhruba rovnako ako dom.

Ako vlastne Jaguar XKSS vznikol? Po závodnej sezóne roku 1956 mala automobilka v továrni Browns Lane niekoľko čiastočne skompletovaných závodných D-Typov, ale nevedela, čo s nimi. V USA sa objavil dopyt po exkluzívnych európskych športových modeloch a bolo rozhodnuté, že D-Type bude prerobený na cestnú verziu a vyvezený do USA.

Na pretekárskom D-Typu sa toho veľa po technickej stránke nezmenilo, avšak auto muselo dostať sedačku spolujazdca, druhé dvere a plnohodnotné čelné okno, rovnako tak čalúnenie do interiéru a ďalšie základné luxusné prvky výbavy. Zmizla aj "plutva" za vodičom a zosilňujúce prepážky v interiéri. Pribudli aj chrómované nárazníky.

photos_jaguar_d-type_1955_1.jpgimages_jaguar_d-type_1955_1.jpgwallpapers_jaguar_d-type_1955_2.jpgZávodný D-Type mal jednomiestny kokpit a charakteristickú plutvu za vodičom. Nepotreboval nárazníky a podobné zbytočnosti. Nakoniec bolo vyrobených viac závodných D-Typov ako cestných XKSS

Jaguar XKSS používal rovnaký radový šesťvalec 3,4 litra ako závodný D-Type, výkon bol okolo 250 koní. S ním sa dostal Jaguar na 100 km/h za päť sekúnd a rozbehol sa na viac ako 240 km/h. Jaguar XKSS vlastnil napríklad Steve McQueen, ktorý ho používal k dennej potrebe.

Jaguar očakáva, že sa každý z ručne vyrobených modelov XKSS predá za zhruba 1,5 milióna dolárov. Prvé kusy by mali doraziť k zákazníkom na jar 2017.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY