vytisknout velikost písma Jaguar Future-Type auto ukazuje budúcnosť britskej značky

Jaguar tiež myslí na budúcnosť. Koncept Future-Type ukazuje, čo príde po roku 2040. Základom vozidla je odnímateľný inteligentný volant Sayer. Spoločnosť Jaguar počíta s tým, že auto nebude potrebné vlastniť. Future-Type je trojmiestne autonómne elektrické auto.
Jaguar Future-Type auto ukazuje budúcnosť britskej značky

Tiež Jaguar sa pozerá do vzdialenej budúcnosti, kde bude prevládať elektromobilita, autonómne riadenie a kde si ľudia bez pripojenia na internet ani ne..., ehm, neuvaria kávu. Ako by mohli vyzerať modely tejto značky po roku 2040, to naznačuje nový koncept Future-Type.

Základná myšlienka je taká, že nemalá časť populácie nebude automobil vlastniť. Automobily sa budú túlať po uliciach automaticky a ak sa chcete niekam dostať, môžete jednoducho volať na svoje auto. Preto Jaguar stvoril volant označený ako Sayer (tak sa volal dizajnér E-Type) .V podstate ide o zariadenie s umelou inteligenciou v tvare volantu, s ktorým môžete hlasovo komunikovať. Stačí vlastniť tento volant, nie celý Future-Type. Potom len vyslovíte požiadavku, že by ste potrebovali byť o ôsmej ráno na nejakom mieste, Sayer vás včas prebudí, obstará nabitie, Future-Type, po ceste sprostredkuje pracovné informácie alebo hovor so zvyškom rodiny (proste to, čo budete chcieť) a prípadne odporučí, na ktoré časti cesty by ste mali prevziať jazdu, pretože vyhodnotí cestu ako vodičsky atraktívnu. Určitá cesta bude prirodzene zvolená nielen pre čas, ale aj pre množstvo spotrebovanej energie. Samozrejme, kto sa nebude chcieť podeliť o jeho Future-Type, môže si ho kúpiť sám.

Jaguar Future-Type sám o sebe je elektrický automobil a presné technické informácie týkajúce sa napríklad dostupnosti nie sú k dispozícii. Vozidlo sľubuje kompaktnú veľkosť ideálnu pre mestskú dopravu a koncept 2+1 sedadla. V prípade potreby budete môcť sedadlá otočiť proti sebe, aby ste mohli počas autonómnej jazdy komunikovať s ostatnými.

Ak ovládač prevezme kontrolu, systém autonómnej kontroly de facto pracuje na pozadí a vodič bude sledovať. V praxi si preto nevyberiete medzi autonómnym a manuálnym riadením, ale medzi autonómnym a asistovaným manažmentom. Dôvodom je zvýšenie bezpečnosti. Jaguar tiež predpokladá komunikáciu medzi vozidlami, takže Future-Type bude presne vedieť, kto je pred ním. Zároveň bude možné znížiť vzdialenosť medzi autami a tým zvýšiť kapacitu ciest.

Jaguar sľubuje v tlačovej správe, že jeho autá budúcnosti budú ponúkať zábavu. Po roku 2040 by sme ale toto mohli chápať tak, že tou zábavou bude prostá prítomnosť volantu v aute a vôbec možnosť "manuálne" riadiť. Niektorí výrobcovia nepočítajú so zapojením vodičov do ďalekej budúcnosti.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY