vytisknout velikost písma Jaguar F-Type Coupé: Vo vodnom kúpeli [prvé jazdné dojmy]

V rakúskom Salzburgu sme prvýkrát vyskúšali nové nabrúsené kupé od Jaguaru. Na máloktorú tohtoročnú premiéru sme sa tešili toľko ako na F-Type, ale počasie bolo proti nám.
Jaguar F-Type Coupé: Vo vodnom kúpeli [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Jaguar F-Type Coupé: Prvé jazdné dojmy
  2. Jaguar F-Type Coupé: Fotogaléria

Raindrops keep fallin' on my head / But that doesn't mean my eyes will soon be turnin' red / Cryin's not for me / 'Cause I'm never gonna stop the rain by complainin'

Dnes, keď sa teploty blížia k letnej tridsiatke, je ťažké si to len predstaviť. Ale v sobotu sa Salzburg topil v intenzívnom, nepretržitom, studenom a otravnom daždi. Na rozdiel od BJ Buchanana, ktorý vo filme Butch Cassidy a Sundance Kid spieval o tom, že nejaký dážď ho nerozhádže, mne do plaču veľa nechýbalo. Na víkend totiž rakúsky importér značiek Jaguar a Land Rover naplánoval pre českých a slovenských novinárov jazdu na jednom z najsľubnejších športových áut posledných rokov - Jaguarom F-Type Coupé.

Jaguar F-Type Coupé na Salzburgringu-12.jpgJaguar F-Type Coupé na Salzburgringu-13.jpgJaguar F-Type Coupé na Salzburgringu-14.jpg
Pretekársky okruh je ideálne prostredie na vyskúšanie športového auta - ak práve neleje ako z krhly

Ale čo si počať s premotorovanou, až 550-koňovou zadokolesovkou v situácii, keď všetky cesty aj pretekársky okruh bičujú povrazy ľadovej vody? Ako automobilový publicista máte v takej nešťastnej situácii dve možnosti. Buď si trochu vymýšľať, vedený úprimnou snahou sprostredkovať čitateľom netrpezlivo očakávané emócie, alebo priznať farbu a riskovať nezáživný text. V mladších rokoch som sa neraz dopustil toho prvého, dnes považujem za správne to druhé. Berte teda prosím nasledujúce rozprávanie ako také podrobnejšie statické predstavenie F-Type s tým, že na jazdu sa poriadne zameriame v redakčnom teste. Ten máme mimochodom už naplánovaný.

Najšportovejší z Jaguarov

Jaguar T-Type Coupé je najšportovejší, najdravší a najriskantnejší model Jaguaru za mnoho rokov. Jeho kombinácia výkonu (až 550 koní) a ceny ho priamo predurčuje na porovnanie s tými najtalentovanejšími, najschopnejšími a najvšestrannejšími športovými kupé na trhu. Isteže, namiesto toľkých slov som mohol jednoducho napísať "s 911". A na rozdiel od roadsteru nebude mať k ruke príhodnú výhovorku v podobe skladacej strechy, na ktorú je možné v prípade potreby zviesť všeličo. Hmotnosťou počínajúc a jazdnými vlastnosťami končiac.

Jaguar F-Type Coupé na Salzburgringu-3.jpgJaguar F-Type Coupé na Salzburgringu-2.jpgJaguar F-Type Coupé na Salzburgringu-17.jpg
Jeden z mnoha pôvabných detailov F-Type – zapustené kľučky

Nie snáď, že by F-Type nejaké výhovorky potreboval. Keď ho vidíte, chcete doň naskočiť a ísť. Berie za srdce, čo je snáď jediná vec, ktorá deväťstojedenástke nikdy poriadne nešla. Naozaj skvele vyzerá zozadu - a nielen vo vrcholnej verzii R, ktorá mieri na práve predbehnuté obete štvoricou burácajúcich výfukov. Zužujúca sa výklopná zadná stena dáva naplno vyniknúť šírke zadných blatníkov, ktorú zdôrazňuje aj prísne horizontálna horná linka štíhlych svietidiel. Už dlho žiadny Jaguar nevyzeral tak dramaticky!

Žiadna mušia váha

Hliníková konštrukcia pochopiteľne vychádza z F-Type Roadster, pre kupé však doznala niekoľkých dôležitých zmien. Pri torznej tuhosti 33 000 Nm na stupeň je karoséria najpevnejšia zo všetkých modelov, ktorý Jaguar kedy vyrábal. Bočné panely sú vylisované z jedného kusu vysokopevnostného, vysoko tvárneho hliníka - čo mimochodom neveští nič dobrého pre prípadné opravy.

Napriek tomu F-Type nepôsobí na ceste úplne ľahkonohým dojmom. Prinajmenšom teda v rýchlostiach a tempe, akými nám počasie dovoľovalo jazdiť. Príčiny sú subjektívneho i objektívneho rázu. Vnímaná ťažkosť auta čiastočne pramení zo zámerne tuhého chodu riadenia v rejde a z pozície za volantom. Za masívnymi A-stĺpikmi a hlbokou palubnou doskou si nízko usadený vodič pripadá tak trochu ako v tanku.

Jaguar F-Type R Coupé-23.jpgJaguar F-Type R Coupé-24.jpgJaguar F-Type R Coupé-25.jpg
F-Type R má rovnaký osemstupňový automat, ale lepšie športové sedadlá ako slabšie varianty

Nie je to ale len ilúzia, keď sa vám zdá, že F-Type nemá pri zmenách smeru mrštnosť motokáry. Pohľad do tabuľky technických údajov prezrádza, že základná F-Type Coupé s motorom 3.0 V6 (340 k, 450 Nm) váži 1577 kg. Silnejšie F-Type S Coupé s výkonnejšou verziou toho istého motora (380 k, 460 Nm) by na váhe ukázal 1594 kg a hmotnosť vrcholného F-Type R Coupé (5.0 V8, 550 k, 680 Nm) dosahuje dokonca 1,665 tony. Aj Porsche 911 Turbo S je ľahšie, a to so sebou vozí dve sedačky navyše a zložitý systém pohonu všetkých kolies.

Dynamike však nemalá hmotnosť F-Type príliš neubližuje. Ak teda môžeme veriť oficiálnym údajom. Vzhľadom na podmienky nebolo možné pridať prudší plyn alebo sa pozrieť ďaleko za štyritisíc otáčok, pretože zadné kolesá jednoducho nemohli silu motora preniesť. Jaguar ale uvádza nasledovné parametre:

Jaguar F-Type Coupé: Prehľad verzií

  F-Type Coupé F-Type S Coupé F-Type R Coupé
Motor V6 V6 V8
Zdvihový objem (cm3) 2995 2995 5000

Max. výkon
(kW/k v ot./min.)

250/340 v 6500 280/380 v 6500 405/550 v 6500
Max. krútiaci moment
(Nm v ot./min.)
450 v 3500-5000 460 v 3500-5000 380 v 2500-5500
0-100 km/h (s) 5,3 4,9 4,2
80-120 km/h (s) 3,3 3,1 2,4
Max. rýchlosť (km/h) 260 275 300
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,8 9,1 11,1

Líšia sa nielen motory, ale aj hardvér podvozku. Základné F-Type Coupé má pasívne tlmiče pruženia, brzdy s priemerom 354 mm vpredu a 325 mm vzadu a otvorený diferenciál. Obe silnejšie verzie sa chvália adaptívnymi tlmičmi a väčšími brzdami - 380/325 mm pre S, 380/376 mm pre R. Za príplatok dostanete ešte väčšie kotúče (398/380 mm) z karbonkeramického kompozitu. Jaguar pre nich zvolil žltú farbu strmeňov, čo je tradíciou u Porsche. Či to považujete za sympaticky drzé alebo trápne neoriginálne, bude najskôr závisieť na tom, aké sympatie pociťujete ku každej z oboch značiek.

Bez samosvoru len základný model

Ešte nedávno Jaguar osadzoval aj športové verzie svojich modelov bežnými otvorenými diferenciálmi. F-Type S Coupé má však medzi zadnými kolesami mechanický samosvorný diferenciál, zatiaľ čo F-Type R dostal "Sperm" aktívne, s elektronickým rozdeľovaním krútiaceho momentu. Ale nemyslite si, že sebakritickejšia elektronika dokáže zázraky. S vypnutým ESP urobíte na mokrom hodiny takmer určite.

Rozpisovať sa širšie o jazdných vlastnostiach by bolo úplne nevhodné, pretože ani na okruhu jednoducho nebola šanca vystaviť podvozok priečnemu zrýchleniu, ktoré by stálo za reč, pár nesamozrejmých postrehov sme ale nazbierali.

V náročných podmienkach, ktoré neumožňovali vyniknúť motoru, riadeniu ani podvozku, na seba pozitívne upozorňovala prevodovka. Ide o známy osemstupňový automat ZF, avšak v tomto ladení pripomína svojimi reakciami dvojspojkovú skriňu. Rýchlosti mení veľmi rýchlo, pri brzdení neváha s podradením a na stlačenie jednej z páčok pod volantom reaguje príjemne pohotovo.

Mimochodom, pre F - Type sa Jaguar vzdal svojho otočného voliča a zvolil pištoľový, podobne ako v Range Roveru Sport.

Zapnite si dážď

Na odozvu prevodovky má značný vplyv volič jazdných režimov, ktorý nájdete po svojej pravej ruke na stredovej konzole. V dynamickom režime sa automat chová naozaj športovo, aj pri malom zaťažení drží vysoké otáčky a podraďuje pri každej príležitosti. Opakom je špeciálny režim pre dážď a sneh, ktorý umožňuje bezproblémové cestovanie aj na mokrom asfalte pri teplotách len ľahko nad nulou.

Samozrejmosť? Dnes snáď. Nie je to ale tak dlho, čo jazda štyristokoňovým športovým autom na vode bola skúškou sebaovládania a občas bojom o holý život.

Jaguar F-Type S Coupé-15.jpgJaguar F-Type S Coupé-16.jpgJaguar F-Type S Coupé-17.jpg
Verzia S sa zdá byť ideálnym kompromisom medzi dynamikou a „zvládnuteľnosťou“

Aby ste sa o tom presvedčili, nie je ani potrebné vypínať ESP. Stačí mať aktívny dynamický režim, v ktorom je prah intervencie posunutý, a na výjazde z dvojkovej zákruty sa po ľahkom podnietení plynom vysunie zadok do strany rýchlejšie, než poviete "šmyk". Na bežnej ceste a na mokrom by sa o driftovanie s vypnutým ESP pokúšal len šialenec. Alebo Chris Harris.

F-Type R potom v rovnakej situácii pôsobí vyslovene ako premotorovaná beštia. Viem, že robiť akékoľvek závery z krátkej jazdy je extrémne zradné, ale z toho, čo som za volantom F-Type zatiaľ zažil, sa zdá, že aj šesťvalcová verzia S je silná a podmanivá až až.

Človek by čakal, že na osemvalec bude strácať vo zvukomalebnosti, ale buráca naozaj nádherne. Rovnako ako R má totiž aj S špeciálnu príveru vo výfuku, ktorú možno otvoriť tlačidlom, prípadne automaticky spolu s aktiváciou dynamického režimu. Sympatické je, že to nie sú žiadne pikle z reproduktorov, žiadna hadica od sania, ale poctivé hromobitie výfukových plynov, ktoré rozoznie steny alpských tunelov veľkolepou symfóniou.

Milion až tři. Nebo i víc

Jaguar F-Type sa na slovenskom trhu už oficiálne predáva. Základný model za 68 500 eur ponúka 18-palcové kolesá Vela, športové sedadlá čalúnené kombináciou kože a semišu, 8" dotykový displej alebo audiosystém so šiestimi reproduktormi a USB vstupom. Ak môžete minúť najmenej 80 tisíc eur, dostanete nielen silnejšiu motorizáciu S, ale aj aktívny športový výfuk, adaptívne tlmiče, samosvorný diferenciál, nastaviteľnú farbu vnútorného osvetlenia a 19-palcové kolesá Propeller.

Jaguar F-Type Coupé na Salzburgringu-4.jpgJaguar F-Type Coupé na Salzburgringu-5.jpg
Pruhy na autorovej mikine farebne ladia so strmeňmi keramických bŕzd

Na vrchole stojí osemvalcový F-Type R Coupé za takmer 106 tisíc eur. Hlavnými rozdielmi vo výbave sú 20-palcové kolesá Gyrodyne, výrazne viac anatomicky tvarované sedadlá s koženým čalúnením, elektronicky riadený samosvor, ale napríklad aj vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou.

Priplácať môžete za exkluzívne laky, najrôznejšie kombinácie dekorov a materiálov v interiéri, výkonnejšie audio sústavy atď. Mňa z ponuky zaujal napríklad karbónový kryt motora alebo nosič lyží na zadný nárazník.

Vidíte. Nakoniec sa z toho vykľulo celkom dlhé, hoci nijako strhujúce rozprávanie. Dúfajme, že až v polovici júna dorazí F-Type Coupé na redakčné parkovisko, bude počasie podobne vľúdne ako v týchto dňoch...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY