vytisknout velikost písma Iso Rivolta: od chladničiek a skútrov cez autá až k lodiam

Legendárne talianske športové vozidlá, to nie sú len Ferrari či Lamborghini. To je aj rad dnes už prakticky zabudnutých firiem a firmičiek. Pripomeňme si kedysi slávnu značku Iso Rivolta.
Iso Rivolta: od chladničiek a skútrov cez autá až k lodiam
Zoznam kapitol
  1. Na začiatku bola chladnička, Slávna Isetta, Medzi dospelými
  2. Grifo a tí ďalší, Supersedan Fidia, Technické údaje
  3. Fotogaléria

Na začiatku bola chladnička

Zlatým vekom značky Iso Rivolta boli šesťdesiate roky a pôsobivé modely GT s americkými ôsmimi valcami pod kapotami. Počiatky firmy ale siahajú až do medzivojnového obdobia. Tesne pred vypuknutím druhej svetovej vojny kúpil priemyselník Renzo Rivolta továreň na výrobu chladničiek značky Isothermos, a to vrátane niekoľkých desiatok jej zamestnancov. Firmu pôvodom z Janova Rivolta presťahoval ešte v priebehu vojny do Bresse pri Miláne.

Po skončení vojny sa Renzo Rivolta rozhodol využiť potreby rýchlej motorizácie konfliktom zdecimovaného Talianska. Jeho prvým produktom sa stal skúter Furetto s objemom 65 ccm (predávali sa ešte pod značkou Isothermos), no jeho nespoľahlivosť viedla k rýchlemu ukončeniu výroby už v roku 1949. Rivolta sa ale nevzdal, a tak vzápätí predstavil väčší skúter s dvojpiestnym dvojtaktným jednovalcom s objemom 125 ccm.

Isetta.jpgBMW Isetta 1.jpgBMW Isetta.jpg
Slávu značke Iso Rivolta vydobyla Isetta. Vľavo taliansky originál, vpravo licenčné BMW

Spočiatku ho predával ako Iso 125, neskôr Iso Scooter alebo Isoscooter, pričom išlo o prvé použitie mena Iso, jednoducho odvodeného skrátením názvu Isothermos. Scooter dosahoval výkon 5,7 koní, teda necelých 5 kW, a jazdil až 75 km/h. Motor sa osvedčil, a tak čoskoro poslúžil celej rade ďalších jednostopových strojov. V roku 1953 Rivolta svoju továreň premenoval na autoveicoli SpA, čím bolo smerovanie firmy jasne dané.

Slávna Isetta

Vo výrobe motocyklov (ale tiež odvodených trojkoliek) pokračoval Renzo Rivolta až do roku 1963, pričom v päťdesiatych rokoch sa jeho skútre zaradili v predajných počtoch dokonca na tretie miesto za značkami Vespa a Lambretta. Medzi posledné Rivoltova jednostopové vozidlá patrili jednovalec 175 ccm s rozvodmi OHC a pollitrový boxer, ktorý ale neprekročil štádium prototypu.

To ale už bola doba, kedy Renzo Rivolta úspešne predával svoje luxusné, rýchle a elegantné automobily kategórie GT. No ešte pred ich nástupom sa Rivolta postaral o ďalšiu konštrukciu, ktorú ale nakoniec preslávila úplne iná značka. Išlo o mini vozíky Isocarro / Autocarro s tromi, neskôr potom štyrmi kolesami a nastupovaním výklopnou prednou časťou. Už tušíte...? Áno! Bola to Isetta. Licenciu na tento stroj Renzo Rivolta vzápätí predal šiestim firmám.

1962 Iso Rivolta GT 1.jpg1962 Iso Rivolta GT 2.jpg1962 Iso Rivolta GT 3.jpg
Prvý sériový model značky Iso Rivolta mieri ku svojim zákazníkom

V Brazílii ju vyrábala spoločnosť Remi Isetta, vo Veľkej Británii Isetta GB, vo Francúzsku VELAM, v Belgicku Pilette a v Španielsku Iso Espaňa, no najväčšieho ohlasu dosiahla v Nemecku v BMW. Pre značku BMW sa Isetta stala spásou a pomohla jej prežiť, možno povedať, že nebyť Isetty, nebolo by dnes ani BMW. Zatiaľ čo v Bresse vzniklo necelých 1 500 vozidiel tohto typu, v BMW ich vyrobili cez 160 000 kusov. Zatiaľ čo taliansky originál poháňal motocyklový dvojtakt s objemom 236 ccm, v BMW použili štvortakt vlastnej konštrukcie.

Medzi dospelými

Na začiatku šesťdesiatych rokov sa už vo vedení spoločnosti významným spôsobom angažoval Renzov syn Piero. A bol to vraj práve on, kto svojho otca presvedčil, aby sa pustili do výroby luxusných športových vozidiel. Prvým plodom ich snahy sa stal v roku 1962 predstavený podvozok s americkým osemvalcom Chevrolet 5,4 l z Corvette uloženým za prednou nápravou. Išlo o masívny priehradový rám zostavený z oceľových panelov, poháňané boli samozrejme zadné kolesá.

1965 Iso Grifo GL350 1.jpg1965 Iso Grifo GL350 2.jpg1965 Iso Grifo GL350 3.jpg
Aj Iso Grifo bolo po štylistickej stránke dielom štúdia Bertone

Tento podvozok si Rivoltovci neurobili za jazdy na kolene, ale objednali si ho u slávneho konštruktéra Giotta Bizzarriniho. Jeho meno sa ako červená niť vinie dejinami väčšiny talianskych automobiliek, Giotto staval aj autá pod vlastným menom, ale najslávnejšia bola jeho anabáza v službách Enza Ferrariho pri konštrukcii jeho športových modelov. Predné kolesá boli nezávisle zavesené, zadné spočívali na závesoch DeDion, zrejme najdokonalejšej verzii tuhej nápravy. Výkonný brzdový systém s kotúčmi na všetkých kolesách v princípe pochádzal z vtedajších sedanov Jaguar.

Lennon Grifo London.jpg
John Lennon za volantom vozidla Iso Grifo na londýnskom autosalóne. Zrejme ho tento model zaujal, objednal si vraj hneď tri vozidlá...

Na turínskom autosalóne v roku 1962 oslávilo premiéru štvormiestne kupé Iso Rivolta GT s kabátom strihaným u Bertoneho, ktoré vynikalo precízne vyváženými vlastnosťami a mimoriadnymi jazdnými výkonmi. Voz bol neskôr predávaný vo verziách IR 300, IR 340 a IR 350 s číselným údajom vyjadrujúcim najvyšší výkon v koňoch. Na začiatku sedemdesiatych rokov boli osemvalec Small Block od GM nahrádzaný jednotkami Ford Cleveland V8 351 (5,8 l).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY