vytisknout velikost písma Ibiza 2015: Seat „zleonizoval“ sesternicu Fabie [prvé jazdné dojmy]

Sedem rokov po uvedení na trh a tri roky po facelifte prekonal Seat Ibiza čiastkovú modernizáciu. Vzhľad sa tentoraz vôbec nezmenil, ale zmeny sa odohrali na motoroch, konektivite, podvozku aj interiéri.
Ibiza 2015: Seat „zleonizoval“ sesternicu Fabie [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Seat Ibiza 2015
  2. Kompletná fotogaléria

Seat Ibiza aktuálnej generácie sa predáva už sedem rokov. Preto je trochu prekvapujúce, že verzia modelového roku 2015, ktorú Seat označuje za "novú" Ibizu, je od tej doterajšej na nerozoznanie. Doslova. Jedinými zmenami sú nové LED svetlá vpredu a nové LED zadné svetlá vzadu. Zmien napriek tomu nie je málo, odohrali sa však v interiéri a pod kapotou. Automobilka dokonca hovorí o "leonizácii" Ibizy.

Seat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 1.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 3.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 11.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 2.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 6.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 12.jpgNevidíte nič nové? V tom prípade (ne)vidíte správne. Zvonku sa modernizovaná Ibiza líši len novým diódovým denným svietením a zadnými svetlami

Trojvalce na všetky spôsoby

Hlavnou technickou zmenou je zavedenie novej generácie motorov. Základ predstavuje trojvalec 1,0 l, ktorý poznáme z produkcie mladoboleslavskej značky. Atmosférický variant ponúka výkon 55 kW, k dispozicii sú aj verzie 70 a 81 kW - tie už preplňované turbodúchadlom. Zberné potrubie je integrované do hlavy valcov, zatiaľ čo v sacom potrubí je zakomponovaný medzichladič stlačeného vzduchu. Ako je u moderných maloobjemových preplňovaných zážihových motorov obvyklé, jednotka má tri chladiace okruhy a systém riadenia teploty.

Seat Ibiza 2015-57.jpgSeat Ibiza 2015-58.jpgSeat Ibiza 2015-59.jpgPaleta motorov začína atmosférickým trojvalcom s objemom 1,0 l, ale obsahuje aj stopäťdesiatkoňovä tisícštyristovku; trojvalcový diesel poznáme z Pola a Fabie

Pre priaznivcov dynamickejšej jazdy má Seat pripravený motor 1.4 TSI, naladený na 110 kW a osadený vypínaním valcov pri nízkom zaťažení. Nie, to ešte nie je športová verzia, tá dostane dokonca preplňovanú tisícosemstovku! Poslednou zážihovou motorizáciou je 1.2 TSI, tu v prevedení 66 kW.

Seat Ibiza 2015: Technické údaje benzínových motorov
Motorizácia   1.0 MPI 75 k 1.2 TSI 90 k 1.0 Eco TSI 95 k 1.0 Eco TSI 110 k 1.0 Eco TSI 110 k 1.4 Eco TSI 150 k
Prevodovka   5st. manuálna 5st. manuálna 5st. manuálna 6st. manuálna 7st. DSG 6st. manuálna
Zdvihový objem cm3 999 1197 999 999 999 1395
Max. výkon kW/k 55/75 66/90 70/95 81/110 81/110 110/150
  min-1 6200 4400-5400 5000-5500 5000-5500 5000-5500 5000-6000
Max. krútiaci moment Nm 95 160 160 200 200 250
  min-1 3000-4300 1400-3500 1500-3500 2000-3500 2000-3500 1500-3500
0-100 km/h s 14,3 10,7 10,4 9,2 9,3 7,6
Max. rýchlosť km/h 172 184 187 197 197 220
Komb. spotreba l/100 km 4,8 4,9 4,2 4,3 4,4 4,8
Prevádzková hmotnosť kg 1049 1089 1095 1109 1140 1143

Ak máte pocit, že sa vám aj v malom aute oplatí diesel, ponúknu vám predajcovia španielskej značky trojvalec 1.4 TDI s hliníkovým blokom, vyvažovacou hriadeľou a vodou chladeným medzichladičom. Vyberať môžete z variantov 55, 66 a 77 kW, pričom tá najslabšia sa chváli kombinovanou spotrebou 3,4 l/100 km. Prostredný diesel a najvýkonnejšie TSI je možné kombinovať s dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Seat Ibiza 2015: Technické údaje naftových motorov
Motorizace   1.4 TDI 75 k 1.4 TDI 90 k 1.4 TDI 90 k DSG 1.4 TDI 105 k
Prevodovka   5st. manuálna 5st. manuálna 7st. DSG 5st. manuálna
Zdvihový objem cm3 1422 1422 1422 1422
Max. výkon kW/k 55/75 66/90 66/90 77/105
  min-1 3500 3500 3500 3500
Max. krútiaci moment Nm 210 230 230 230
  min-1 1750-2000 1750-2500 1750-2500 1750-2500
0-100 km/h s 13 10,9 10,9 9,9
Max. rýchlosť km/h 173 182 182 192
Komb. spotreba l/100 km 3,4 3,6 3,7 3,6
Prevádzková hmotnosť kg 1155 1155 1165 1161

Znalci škodoviek si možno všimli, že ponuka motorizácií pre novú Ibizu sa nekryje s paletou novej Fabie. Škoda ponúka trojvalec 1,0 l len v atmosférickej verzii s výkonom 44 alebo 55 kW, preplňované zážihové jednotky sú zastúpené motorom 1.2 TSI 66 a 81 kW. V dieseli naopak chýba najslabší 55kW variant.

Ale späť k Ibize. Ak sa exteriér nezmenil prakticky vôbec, v interiéri je tých noviniek predsa len viac. Základné tvary palubnej dosky a volantu zostávajú rovnaké, Seat ale upravil detaily a modernizoval ponuku audio systémov. Ibiza teraz "pozná" MirrorLink čiže zrkadlenie obrazovky telefónov s Androidom na stredovom displeji; rozšírené hlasové ovládanie vrátane odpovedania na správy; a tiež ovládanie telefónov s OS Android aj iOS prostredníctvom rozhrania, ktorému Seat hovorí Full Link.

Seat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 16.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 10.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 9.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 13.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 14.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 15.jpgPalubná doska má mäkčený povrch; nový infotainment s 6,5 "dotykovou obrazovkou umožňuje pristupovať k aplikáciám v smartfónoch so systémami Android aj iOS

Teoreticky tak môžete hlasom alebo cez dotykovú obrazovku ovládať veľa aplikácií, ktoré vo svojom šikovnom mobile máte a bežne ich používate. Slovenskí zákazníci však musia počítať s obmedzenou funkčnosťou, údajne kvôli obmedzeniam na strane Apple, resp. Google. Môj iPhone (s nastavenou angličtinou) sa k palubnému systému každopádne pripojil a na dotykovej obrazovke ponúkol kontakty a hudbu, ale aj Mapy alebo Spotify. K využívaniu aplikácií pracujúcich s dátami v cloude je samozrejme potrebné dátové pripojenie.

Na silnejúci trend individualizácie, ktorý sa od príchodu súčasnej Ibizy medzi malými autami rozmohol, reaguje španielska značka ponukou farebných paketov. Ich podstatou je zvýraznenie vonkajších i vnútorných detailov nápadnými farebnými odtieňmi. Najlepšiu predstavu si urobíte podľa fotiek v galérii.

Seat Ibiza 2015-26.jpgSeat Ibiza 2015-31.jpgSeat Ibiza 2015-41.jpgSeat Ibiza 2015-28.jpgSeat Ibiza 2015-33.jpgSeat Ibiza 2015-46.jpgSeat Ibiza 2015-29.jpgSeat Ibiza 2015-34.jpgSeat Ibiza 2015-49.jpgFarebné pakety obsahujú farebne zladené detaily exteriéru aj interiéru; niektoré položky majú byť k dispozícii aj jednotlivo, počet možných kombinácií je podľa Seatu štvormiestny

Krok s bezpečnostnou výbavou konkurencie Ibiza aspoň čiastočne porovnáva novými systémami. Sledovanie bdelosti vodiča vyhodnocuje mieru vašej únavy podľa toho, ako narábate s volantom, zatiaľ čo multikolízna brzda zastaví Ibizu pohybovú nárazom iného vozidla.

Hoci konštrukcia podvozku sa nezmenila (naďalej je tvorený v segmente obvyklou kombináciou predných vzpier a zadných vlečených ramien), Seat sľubuje veľký posun v jazdných vlastnostiach vďaka novým pružinám, tlmičom, stabilizátorom a kalibráciu elektrického posilňovača riadenia. A pozor! Ibiza po facelifte môže mať aj nastaviteľné tlmiče pruženia, čo je medzi malými autami naozaj vzácnosť.

V aute, s ktorým sme sa mohli odviesť niekoľko kilometrov v okolí Barcelony, tieto tlmiče bohužiaľ neboli. Seat ale zapracoval aj na naladení štandardného podvozka a hoci Ibiza už svojím správaním na ceste nevyčnieva nad konkurenciou ako v roku 2008, touto modernizáciou prinajmenšom vyrovnala krok s generačne mladšími súpermi. Celkom sa mi pozdávalo aj riadenie.

Hlavne v nízkych rýchlostiach je síce až príliš ľahké, v ostrejšom tempe ale veľmi prirodzene stuhne a ani trošku v ňom nie je zrejmá hysterézia, ktorá sa prejavuje v mnohých autách s elektrickým posilňovačom umiestneným na stĺpiku riadenia.

Motoru sa nebojte

Veľmi príjemne sa počas krátkej testovacej jazdy prejavoval aj litrový trojvalec v najsilnejšom prevedení. Zákazníci doteraz pozerajú na túto koncepciu s nedôverou, ale naozaj na to nie je dôvod - teda z hľadiska prevádzkových vlastností, spoľahlivosť ukáže až čas.

Seat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 19.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 8.jpgSeat Ibiza 2015 první jízdní dojmy 17.jpgTichý a pružný trojvalec sa nestratí ani na diaľnici, najlepšie mu však pochopiteľne svedčí prímestská prevádzka; okrem varianty 81 kW je v ponuke aj slabšie 70kW prevedenie

Kvôli malým zotrvačným hmotám sú trochu ťažšie rozjazdy, rovnako ako napríklad v EcoBooste od Fordu, výmenou za to sa ale motor ženie do otáčok ďaleko dychtivejšie než rovnako výkonná 1.2 TSI. V Ibize je navyše príkladne odhlučnený. Iba v stúpaniach alebo napríklad pri predbiehaní sa ozve charakteristickým trojvalcovým rytmom, ale na diaľnici len ticho pradie a pri státí na semafóroch sa naozaj musíte pozrieť na otáčkomer, aby ste sa presvedčili, že motor beží.

Pri dynamickejšej jazde v kopcovitom teréne sa samozrejme nevyhnete častému radeniu, ale vďaka ľahkej spojke, príjemne mechanicky cvakavej prevodovke a rýchlym reakciám motora je to celkom príjemná "drina". Počítajte s tým, že budete jazdiť na nižšie rýchlostné stupne - napríklad dvojka pokryje rozsah rýchlostí cca od 30 do 100 km/h a na kľukaté cesty s ostrými zákrutami je ako stvorená.

Použiteľná už v základe

Seat Ibiza modelového roku 2015 má už slovenské ceny. Dovozca ponúka tri stupne výbavy: Reference, Style a FR. Základ obsahuje okrem iného bočné airbagy, diaľkový centrál, klimatizáciu, rádio s USB, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a delené zadné sedadlá. Style pridáva systém XDS, kľučky a zrkadlá vo farbe karosérie, Bluetooth a farebný dotykový displej. V FR dostanete zliatinové kolesá, zadné LED svetlá, LED denné svietenie, kožený športový volant, športový podvozok a tempomat.

Seat Ibiza 2015-1.jpgSeat Ibiza 2015-2.jpgSeat Ibiza 2015-12.jpgIbiza bude aj na ďalej v ponuke nielen ako päťdverový hatchback, ale aj v prevedení kombi (ST), a s trojdverovou karosériou (SC)

Ceny začínajú sumou 9 725 eur za Ibizu SC (trojdverové prevedenie) 1.0 MPI 55 kW Reference. Príplatok za päťdverovou karosériu činí 400 eur navyše, kombi ST je o ďalších tisíc eur drahšie. Najdrahším ponúkaným prevedením je Ibiza ST 1.4 TDI TDI DSG za 17 287 eur.

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila spoločnosť Porsche Česká republika, divízia Seat. Ceny a výbavy sa týkajú výhradne len českého trhu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY