vytisknout velikost písma Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Ponuka elektromobilov sa postupne rozrastá a výnimkou nie je ani slovenský trh. Volkswagen už ponúka dokonca dva čisto elektrické modely. Kia má elektrický Soul. Nissan predáva Leaf, BMW vás bude lákať na i3, Mercedes na elektrickú triedu B. Zabúdať by sme nemali ani na Teslu, ktorá u nás síce priamo nepôsobí, ale jej modely sú na slovenských cestách vidieť pomerne často. Horúcou elektrickou novinkou na trhu je Hyundai Ioniq Electric.

Zatiaľ čo niektoré automobilky uvádzajú úplne nové modely, iné ďalej vylepšujú tie existujúce. Týka sa to napríklad Nissanu Leaf. Pred časom dostal 30 kWh batérie. To isté platí o BMW i3 (po novom sa ponúka s 33 kWh batériami). V rámci nášho ďalšieho porovnávacieho testu sme si vzali do redakcie práve vylepšený Nissan aj BMW a vedľa nich sme postavili najnovšieho elektrického súpera na trhu - Hyundai Ioniq Electric.

DSC0498.jpg

Než sa dostaneme na podrobné porovnávaciemu testu, pozrieme sa bližšie na vec absolútne najdôležitejšiu. Na dojazd. Všetci určite tušia, že s oficiálne udávanými hodnotami to nebude jednoduché. Koľko najazdia testované elektromobily v nepriaznivých podmienkach?

Teória

Oficiálne hodnoty dojazdu vyzerajú veľmi sľubne. Zdá sa, že doby, kedy elektromobil prešiel s biedou 100 km a ešte ste sa museli snažiť, sú definitívne preč. Nissan udáva pri vylepšenej verzii modelu Leaf až 250 km. Hyundai sľubuje "viac ako 280 km". BMW i3 by malo zvládnuť dokonca až 300 km.

Hyundai Ioniq Electric BMW i3 94 Ah Nissan Leaf 30 kWh
Akumulátory Lithium-ion polymerové Lithium-iontové Lithium-iontové
Kapacita akumulátorov 28 kWh 33 kWh 30 kWh
Výkon elektromotorov 88 kW 125 kW 80 kW
Udávaný dojazd viac než 280 km až 300 km až 250 km

Čísla to sú bezpochyby krásne, ale v praxi len ťažko dosiahnuteľné. Nie, nechceme tvrdiť, že automobilky klamú. To ani náhodou. Keď sa budete veľmi snažiť, určite nebudete musieť nabíjať každú chvíľu a možno sa s BMW alebo Hyundai naozaj dostanete k hranici 300 km. Lenže to by ste museli nasadiť štýl jazdy, s ktorým v prípade klasického auta dosiahnete spotreby menej ako štyroch litrov. Potom sa ponúka otázka, ako veľký zmysel vlastne používanie elektromobilov má.

DSC0640.jpgDSC0642-1.jpg

Každopádne to na prvý pohľad vyzerá, že by ste mohli teoreticky vziať ktorékoľvek z testovaných áut, nasadnúť v Bratislave a bezstarostne sa vydať napríklad do Žiliny. Elektromobily sa chcú zbaviť nálepky vozidiel len do mesta. Nastala už doba, kedy môžete elektrický automobil používať ako jediný automobil v rodine?

Odpoveď určite tušíte. Nie, taká doba nenastala. Nakoniec aj automobilky samotné to na svojich stránkach pripúšťajú. Hyundai dojazd elektrickej verzie modelu Ioniq nijako ďalej nerozoberá, Nissan i BMW na to idú podrobnejšie. Nemecká automobilka sľubuje v mestskej prevádzke (priemerná rýchlosť 30 km/h) až 200 km za teplôt 20-25°C. Ak mrzne, udávaný dojazd klesne pod hranicu 150 km. Pri priemernej rýchlosti 80 km/h by ste sa mali za teplého počasia aj v zime dostať ľahko cez 150 km. Oproti údajom typu "až 300 km" ide o značný rozdiel, ale je sympatické, že BMW realitu aspoň prizná.

DSC0596.jpg

Nissan pre zmenu sľubuje 250 km za predpokladu, že pôjdete priemernou rýchlosťou 60 km/h, bude zhruba 20°C a navyše sa vzdáte služieb klimatizácie. Pri jazde po meste sa za pekného počasia dostanete údajne na 230 km. Akonáhle začne mrznúť, klesne dojazd na 154 km. Pri jazde po diaľnici za veľmi vysokých teplôt sa dočkáte opäť približne 150 km.

Z informácií Nissanu a BMW (o elektromobilu značky Hyundai to platí tiež) možno medzi riadkami vyčítať skutočnosť, že napriek vylepšeným batériám môžeme pri relatívne bežnom používaní očakávať dojazd okolo 150 km.

Počasie a testovacia trasa

Pretože sme test realizovali zhruba v polovici novembra, asi nie je potrebné zdôrazňovať, že k ideálnym podmienkam bolo ďaleko. Vonkajšia teplota sa celý deň pohybovala okolo piatich stupňov. Prakticky stále pršalo alebo bola aspoň hmla. Nič z toho nemajú elektrické autá radi, pretože to znamená konštantne zapnuté takmer všetky elektrické spotrebiče, ktoré doslova vyžierajú zásobu elektrickej energie v akumulátoroch.

Trasa sa navyše z podstatnej časti (nie však výhradne) skladala z jazdy po diaľnici. Nemyslite si ale, že sa to automaticky rovná konštantnej rýchlosti 130 km/h. Po diaľnici sme sa pohybovali okolo 110 - 115 km/h. Časť trasy viedla po okresných komunikáciách a po meste.

Celková dĺžka ľahko presiahla 120 km. Nič, čo by vylepšené elektromobily nemali zvládnuť. Ani pre nový Ioniq Electric by to zaručene nemal byť problém.

Nissan Leaf sklamal

Nebudeme vás napínať, ako prvý sa zastavil Nissan Leaf. Keď sme tento model vytiahli na pražských Stodůlkach z dobíjacej stanice (autá sme testovali v ČR), na prístrojovom štíte svietilo sľubných 180 km. Zapnuté kúrenie ale rovno odpočítalo 2 km a po dvoch kilometroch jazdy dojazd rýchlo spadol pod 170 km. Neďaleko Příbrami, presne po prejdení vzdialenosti 61 km, už Leaf sľuboval dojazd len 77 km. Bolo jasné, že budeme radi, keď sa vrátime späť do Prahy.

DSC0617-1.jpgDSC0630.jpg

Po ceste späť na Stodůlky sa ešte v Radotíne zdalo, že všetko zvládneme s rezervou. V tej chvíli sme mali dojazd 20 km (pri 22 km prišlo prvé upozornenie na nízky stav batérie). Lenže stúpanie rýchlosťou 80 km/h cez Lochkovský tunel s Nissanom riadne zamávalo. Netrvalo dlho a prišlo ďalšie upozornenie. To už začalo varovne blikať posledných 13 km. Krátko na to zmizol údaj dojazdu definitívne. Toto je chvíľa, kedy začína ísť do tuhého. K dispozícii máte posledných pár kilometrov (my sme prešli presne 7 km), takže ak nie je dobíjacia stanica za rohom, je najlepšie nasadiť vysoko ekologické tempo.

Akonáhle sa objaví hlásenie "Výkon motora obmedzený" a symbol korytnačky, môžete si byť istí, že zostáva posledných niekoľko stoviek metrov. Nissan Leaf nakoniec "zomrel" po prejdení vzdialenosti 122,1 km. 1100 m potom, čo spadol do núdzového režimu. Našťastie je vozidlo aj po úplnom vybití ešte schopné krokom zájsť aspoň na kraj cesty. Teda pokiaľ to nebude do kopca.

Následne nastúpila naša dlhodobo testovaná Mazda, ktorá odtiahla vybitý Leaf k dobíjacej stanici.

DSC0605.jpg

Výsledok nás popravde sklamal. Hoci podmienky neboli vôbec priaznivé a ani profil trasy nehral do kariet elektrickému Nissanu, čakali sme, že vylepšená verzia prejde viac. Pokoriť hranicu 200 km s Leafom bude vyžadovať veľa snahy aj za priaznivého počasia.

BMW i3 zvládlo 150 km

BMW i3 vo verzii označenej 94 Ah bolo na štarte z našej trojice najviac optimistické. Pri plne nabitom akumulátore sľubovalo v režime Comfort dojazdu 205 km. Po prepnutí do režimu Eco Pre to bolo 211 km a režim Eco Pro + (maximálna rýchlosť je obmedzená na 90 km/h) ukazoval dokonca 220 km. Lenže rovnako ako v Nissane stačilo pár kilometrov a razom sme boli s dojazdom pod hranicou 200 km. Niet pochýb o tom, že sľubovaných 300 km je čistokrvná teória, určená pre naozajstných fanúšikov úspornej jazdy.

BMW i3 je elektromobil z úplne iného cesta ako Nissan Leaf. Za vyššiu obstarávaciu cenu dostanete nielen vzhľad, ktorý ešte stále púta neuveriteľnú pozornosť, hoci je tento model na trhu už tri roky, ale najmä podstatne lepšiu dynamiku. Nemecký model akceleruje s oveľa väčšou ľahkosťou a samozrejmosťou (ak nemáte aktivovaný režim Eco Pro). Nie je teda problém prehliadnuť, že po diaľnici idete trochu rýchlejšie.

DSC0646-1.jpgDSC0653-1.jpg

Zrejme to je dôvod, prečo nakoniec BMW i3 prešlo prvú časť trasy o niečo rýchlejšie. Po prejdení 61 km bola priemerná rýchlosť 80 km/h, zatiaľ čo v prípade Nissanu sme zaznamenali 72 km/h. Napriek tomu BMW sľubovalo ešte ďalších 96 km. Jeho spotreba elektrickej energie bola navyše nižšia ako u Nissanu (20,4 vs. 22,3 kWh/100 km).

BMW zvládlo cestu späť s prehľadom. V mieste, kde Leaf skončil, teda po prejdení 122,1 km, ukazoval palubný počítač ešte ďalších 28 km. To nakoniec zodpovedalo realite, pretože BMW sa zastavilo takmer presne po najazdení 150 km (149,1 km). Prvé upozornenie na nízky stav batérie prichádza potom, čo dojazd klesne pod 20 km. Ďalšie nasleduje pri poklese na 10 km.

Na rozdiel od Nissanu ukazuje BMW dojazd veľmi presne. Posledné, čo sme na displeji videli, bol údaj 1 km. Následne sme prešli ešte 2,2 km. Potom už nastúpi režim s obmedzeným výkonom motora. V tej chvíli by ste mali urgentne vyhľadať najbližšie možné miesto na odstavenie vozidla, pretože i3 po ďalších zhruba 100 m definitívne znehybnela.

DSC0268.jpgDSC0280.jpg

Lenže v BMW na vás čaká jedna zrada. Na rozdiel od Nissanu a Hyundai sa nepočíta s tým, že by k maximálnemu vybitiu akumulátorov mohlo dôjsť. Výrobca neodporúča voz ťahať a my sme veľmi rýchlo prišli na to, prečo. Hoci má i3 uzučké pneumatiky, odtlačiť vozidlo pár metrov k nabíjacej stanici bol veľký problém. Batérie sa totiž vybijú tak veľmi, že systém následne nemá energiu ani na zaradenie neutrálu. Vy teda pri tlačení otáčate elektromotorom. Keď dôjde k tomu, že sa i3 definitívne zastaví, správny postup je zavolať asistenciu, ktorá vozidlo naloží a odvezie k nabíjacej stanici.

Najďalej došiel Hyundai

Hyundai Ioniq pre nás bol veľkou neznámou, ale v praxi prekvapil. Po prvé tým, že to je v podstate úplne normálne auto. Po druhé svojím praktickým dojazdom. Viac ako 200 km sme po plnom nabití počas testu nevideli nikdy, ale jeho dojazd padal v porovnaní s Nissanom a BMW najpomalšie.

Na začiatku testovacej trasy (s plne nabitými akumulátormi) sľubovalo vozidlo 179 km. Pri Příbrami po najazdení 61 km sme stále videli dojazd väčší ako 100 km (presne 114 km). Pravda, kvôli okolitej prevádzke sme prvú časť trasy absolvovali trochu pomalšie ako s BMW (priemerná rýchlosť 79 km/h vs. 80 km/h), ale stále to je veľmi slušný výkon. Hyundai navyše v priebehu celého testu vykazoval najnižšiu spotrebu.

Na mieste, kde skončil Nissan, sľuboval Ioniq ďalších 48 km. Tam, kde sa zastavilo BMW, bolo k dispozícii ešte 20 km. Aj tu sa zobrazí prvé upozornenie vo chvíli, keď dojazd klesne pod 20 km.

DSC0591-1.jpgDSC0665-1.jpg

Ioniq spadol do režimu s obmedzeným výkonom po prejdení vzdialenosti 163 km. V ňom prešiel ešte ďalšie 2 kilometre, než aj on musel využiť služby Mazdy6 so spaľovacím motorom. Vzhľadom na podmienky je celkových 165 km veľmi zaujímavých. Ioniq sa právom stal víťazom tejto časti testu.

Záver

Je zrejmé, že elektrické autá urobili za posledné roky krok vpred, ale doba, kedy by ste si mohli elektromobil kúpiť ako plnohodnotnú náhradu za normálne vozidlo so spaľovacím motorom, ešte nenastala. Naše výsledky môžete brať ako isté minimum. Je pravda, že sme možno na pomery elektromobilov išli relatívne svižne, avšak v porovnaní s klasickými automobilmi to bola stále jazda zameraná na spotrebu.

DSC0315-1.jpg

Každá prudká akcelerácia, zbytočné brzdenie, prílišné zapínanie kúrenia, to všetko vás v bežnom aute asi veľmi nezaujíma, ale v elektromobile to riešite, pretože si tým znižujete dojazd. My sme sa síce nechceli príliš obmedzovať, ale na rekuperáciu sme stále mysleli. V modeli Ioniq preto často prichádzali do hry tlačidla pod volantom nastavujúce intenzitu rekuperácie, v Nissane Leaf sme často používali režim B.

Celkovo teda Nissan Leaf prešiel 122,1 km, BMW i3 149,1 km a Hyundai Ioniq 165 km. Víťazom testu dojazdu sa tak stáva práve Ioniq.

Hyundai Ioniq Electric BMW i3 94 Ah Nissan Leaf 30 kWh
Dojazd po prejdení 61 km (po prvej časti trasy) 114 km 96 km 77 km
Priemerná rýchlosť 1. časti trasy 79 km/h 80 km/h 72 km/h
Priemerná spotreba po 1. časti trasy 17,1 kWh/100 km 20,4 kWh/100 km 22,3 kWh/100 km
Dojazd po prejdení 122 km 48 km 28 km ---
Priemerná rýchlosť 2. časti trasy 77 km/h 81,3 km/h 81,5 km/h
Priemerná spotreb po 2. časti trasy 17,0 kWh/100 km 19,6 kWh/100 km 20,7 kWh/100 km
Celkový počet km najazdených do zastavenia 165 km 149,1 km 122,1 km
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY