vytisknout velikost písma Hyundai i30 N: Krátka jazda s ďalším dieťaťom Alberta Biermanna

Hyundai i30 N začnú predávať krátko po autosalóne vo Frankfurte. K dispozícii budú dve verzie. Ostrejšia ponúka elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál. Do konca tohto roka spoločnosť Hyundai rozšíri ponuku aj na i30 Fastback.
Hyundai i30 N: Krátka jazda s ďalším dieťaťom Alberta Biermanna

Už je to niekoľko rokov od momentu, kedy Hyundai svetu oficiálne predstavil športovú divíziu N. Ako to už pri tejto značke býva, sebavedomé vyhlásenia naznačovali príchod niečoho naozaj zaujímavého. Že to Hyundai myslí vážne, o tom svedčil návrat do seriálu WRC a hlavne príchod Alberta Biermanna. Muž, ktorý niekoľko rokov pracoval pre BMW (konkrétne v riadení Mníchovskej športovej divízie M). U kórejského koncernu má na starosti vývoj športových vozidiel, respektíve testovanie a ladenie všetkých modelov.

Hyundai i30 N je vôbec prvým produktom kórejskej športové divízie N. Na konkurenta pre viac ako tristokoňový Golf R s pohonom všetkých kolies nakoniec nedošlo, ale základné parametre nevyzerajú vôbec zle. Výkon až 202 kW (275 koní), elektronicky riadený predný diferenciál, výfuk s aktívnou klapkou, poriadne brzdy...

DSC0494.jpg

Než si budete môcť túto novinku objednať, ešte si zhruba mesiac počkáte. Hyundai oficiálne začne predávať "enko" 1. októbra. Mali sme možnosť vyskúšať, čo je prvý ostrý kórejský hatchback. Neočakávajte podrobné zobrazenie jazdy, pretože sme mohli jazdiť len na sedadle spolujazdca.

Technika nie je neatraktívna

Hyundai i30 N logicky vychádza z civilnej varianty. Telo prešlo úpravou tuhosti. Zosilnené je uloženie tlmičov, predná náprava dostala pomocné rámy, ďalšie výstuhy nájdeme na stredovom tuneli alebo na podlahe za zadnými sedačkami. V opačnom prípade je podvozok prirodzene naladený, brzdy sú zosilnené a pod.

DSC0479.jpgDSC0489.jpg

Pod kapotou nájdete preplňovaný dvojliter rady Theta. Jeho blok a hlavica sú vyrobené z ľahkej hliníkovej zliatiny. Preplňovacia sústava používa jedno twin-scroll turbodúchadlo, priamym vstrekovaním paliva a premenlivým časovaním ventilov alebo medzichladičným stlačeným vzduchom. Podobne ako Subaru BRZ alebo Toyota GT86 je motor takzvane štvorcový. Vŕtanie a zdvih majú rovnakú veľkosť 86 mm.

Základné parametre závisia od toho, čo si vyberiete. Hyundai ponúkne zákazníkom dva varianty. Štandardné i30 N má výkon 184 kW (250 k) a 353 Nm. Výkonnosť je 202 kW (275 koní), špičkový krútiaci moment je rovnaký. Keď sa použije overboost, krútiaci moment sa zvýši na 378 Nm maximálne na 18 sekúnd. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Performance ponúkne aj samosvor

Výkon motora však nie je jediný rozdiel medzi štandardným i30 N a športovojším výkonným variantom. Základná verzia obsahuje 18-palcové kolesá v pneumatikách Michelin, ostrejšia verzia používa disky s väčším palcom a pneumatiky Pirelli. Pridajte elektronicky riadený predný diferenciál podobný skupine VAQ a aktívny odvod výfuku.

Spoločné pre obe varianty je podvozok s adaptívnymi tlmičmi, generátorom vnútorného zvuku, systémom Launch Control alebo automatickým radením, aby sa zabránilo poškodeniu motora, keď nie sú zmeny rýchlosti úspešné. Samozrejme sú tu športové prvky volantu, športové sedadlá, multimediálny systém s rôznymi zrýchleniami, aktuálnym výkonom alebo údajmi o čase kolies. Zaujímavosťou je otáčkomer, kde sa mení červené pole otáčok podľa toho, ako je motor zahriaty.

DSC0482.jpg

Ak ide o vonkajší dizajn, v záujme čo najlepšej aerodynamiky a posilneného chladenia dostal Hyundai i30 N úplne nový nárazník, vzadu výrazný difúzor, pomerne veľké krídlo a dve koncovky výfuku. V porovnaní s inými verziami sa maska ​​chladiča líši a červená čiara sa nachádza v spodnej časti nárazníka (ak dosiahnete červenú farbu karosérie, linka bude strieborná). Celkovo "enko" vyzerá veľmi dobre. Je to hot-poklop z Leona Cupra alebo GTI Golf. Určite to nie je taký vizuálny cirkus ako občiansky typ-R.

Jazdí sľubné

Hyundai ešte neuvoľnil sériu i30 N, stane sa tak v septembri. Autá, ktoré prišli na tlačovú konferenciu, boli predsériové a nemohli sme ich tak šoférovať. Navyše jazda na sedadle samotného vozidla nebola nekonečne dlhá, takže musíme počkať na počiatočné dojmy (pravdepodobne do októbra). Je však potrebné povedať, že aj z sedadla pre cestujúcich bol prvý kórejský hot-hatch sympatický.

DSC0467.jpg

Zaťah je minimálne solídny, zvuk je veľmi príjemný a podľa skúšobného jazdca by sme sa mali tešiť na vynikajúcu manipuláciu alebo nadpriemernú trakciu prednej nápravy. Pozastavenie na nerovných častiach hradeckého polygonu Hrade vyzeralo pohodlne. Udierajúci podvozok tu pravdepodobne nehrozí. Úprimne sa tešíme na chvíľu, keď sadneme za volant.

Fastback príde na konci roka

Okrem niekoľkých prvých stoviek metrov v modeli i30 N sme mohli jazdiť i30 Fastback. Zatiaľ čo športová verzia kórejského hatchbacku bola dosť blízko sériovej výroby, fastbacky boli prvými kusmi, ktoré sa mali montovať v Nošoviciach, takže niekedy nešlo otvoriť dvere. Hodnotenie tohto modelu ponecháme na iný čas. Na tlačovej konferencii sa malo ukázať, že vozidlo Fastback má ďalšie varianty.

DSC0498.jpgDSC0500.jpg

Hyundai i30 Fastback má za úlohu vyplniť medzeru medzi kombi a hatchbackom. Aj keď to nemusí tak vyzerať na fotografii, nie je to naozaj veľké auto. V porovnaní s hatchbackom je len o pätnásť milimetrov dlhšie a stráca 30 milimetrov. Vozidlo predstavuje túto verziu ako luxusnejšiu verziu, nie ako bežnú karosériu. To je dôvod, prečo spoločnosť Fastback získala upravený nárazník, ďalšiu masku chladiča a hliníkové kolesá s priemerom 8 palcov.

Ponuka motorov i30 Fastback je rovnaká ako hatchback a kombi, ale Hyundai zmeškal základné motorizovanie. V prípade benzínových jednotiek začneme s výkonom 88 kW (120 koní), dieselový motor je založený na motore s výkonom 81 kW (110 k). Uchádzači budú môcť zakúpiť automatickú prevodovku. V porovnaní s hatchbackom a kombinovaným vozidlom má tento variant aj o pätnásť percent tuhšiu suspenziu a päť milimetrov nižšiu vzdialenosť.

Na autosalóne vo Frankfurte sa predstaví i i30 N i i30 Fastback. Cena Hyundai pre športový hatchback bude uvoľnená 1. októbra, Fastback bude k dispozícii k predaju na konci roka.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY