vytisknout velikost písma Hybrid aj s manuálnou prevodovkou? Vďaka novej spojke to bude možné

Nová spojka umožní vypínať motor aj so zaradenou rýchlosťou. Spolu s kompaktným elektromotorom zníži spotrebu až o 20%. Systém je výrazne lacnejšie ako zložité hybridy. Sériová výroba značne ešte tento rok.
Hybrid aj s manuálnou prevodovkou? Vďaka novej spojke to bude možné

Ešte než začnete písať do komentárov, že hybrid s manuálom bola predsa Honda CRZ, zadržte. Toto je úplne iný systém a má slúžiť v nových mild-hybridoch. Spojku vyvinula nemecká spoločnosť Schaeffler a jej výroba sa ešte tento rok rozbehne na plné obrátky v Číne. Záujem už majú niektoré veľké automobilky, ale výrobca zatiaľ nechce hovoriť, ktoré.

V princípe ide o modul, ktorý sa "vsunie" medzi motor a prevodovku, ako je tomu pri bežnej spojke. Schaeffler prvok označuje ako P2 Module. Obsahuje 12kW elektromotor a dve spojky, ktoré slúžia na prenos momentu medzi oboma motormi a prevodovkou. Novinka je priamo prispôsobená pre vozidlá s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies. Ale bude aj verzia pre zadnokolesovky, respektíve pre konštrukcie s motorom pozdĺžne.

Najväčším prínosom nového systému je, že dokáže za jazdy odpájať spaľovací motor, bez toho aby musel vodič vyraďovať na neutrál. Motor sa pri jazde zotrvačnosťou vypne a vozidlo začne samo regenerovať energiu. Prípadne môže tzv. plachtiť "na neutrál" aj so zaradenou rýchlosťou, kým vodič nešliapne na plyn.

Výrobcovia áut ale budú musieť prerobiť elektrické systémy vozidiel. Táto hybridná spojka potrebuje 48V systém. Na druhú stranu, prínos v spotrebe a emisiách má byť značný. Nemecký výrobca sľubuje úsporu až 20% paliva v závislosti na vozidle. Systém hybridnej spojky nepotrebuje dodatočné chladenie alebo zmenu konštrukcie prevodovky a motora.

Modul s elektromotorom môže slúžiť aj ako elektrická asistencia motora spaľovaciemu a pri ľahších a menších autách dokáže napríklad v kolóne alebo pri parkovaní hýbať autom len na elektrinu. Teoreticky môže na elektrinu auto rozbehnúť do nejakých 50 km/h. Schaeffler už teraz pracuje na výkonnejších systémoch s výkonom 26 kW a krútiacim momentom 100 Nm a dokonca aj na hybridnej spojke s výkonom 47 kW a krútiacim momentom 160 Nm. To už by samo o sebe stačilo na pohon auta veľkosti Fabie.

Ako vidíte, moderné autá sa s príchodom nových emisných noriem a noriem merania spotreby (od septembra začne platiť pre novo homologované autá norma WLTP) zmení. Napriek tomu by vodiči, ktorí nedajú dopustiť na klasické ručné radenie, nemali byť ochudobnení. Pretože hybridná spojka ale vie fungovať aj ako asistencie motora, vlastne teoreticky dokáže zastúpiť zložité preplňovanie. Elektromotor totiž poskytne v nízkych otáčkach potrebný krútiaci moment.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY