vytisknout velikost písma Honda Prelude (1978): začiatok úspešnej histórie (prospekt)

Tentoraz si prelistujeme propagačné materiály k vôbec prvej generácii športového modelu Honda Prelude. Hoci sa už trinásť rokov nevyrába, do sŕdc radu priaznivcov športových automobilov sa zapísala zlatým písmom...
Zoznam kapitol
  1. Ukončená éra, Honda Prelude prvýkrát, Dobové videá
  2. Honda Prelude v dobovom prospekte, Atypický interiér, Technické údaje
  3. Honda Prelude - prospekt z roku 1978
  4. Fotogaléria (41x foto)

Posledné prospekty:

Škoda 105/120/130 v katalogu pro modelový rok 1987
Ford Cortina (1964) na unikátnom prospekte v češtine
Renault 16 (1965): reformátor v českom prospekte


Ukončená éra

Prvá generácia dvojdverového športového vozidla Honda Prelude bola predstavená s jeseňou roka 1978. Na domácom trhu sa predávala iba v špeciálnej, čerstvo založenej sieti dílerstva Honda Verna, ale vzápätí sa pustila do boja aj na rade exportných trhov. Prvý Prelude bol jasnou japonskou interpretáciou americkej kategórie "pony cars", zriadenej v roku 1964 v prvej generácii Fordu Mustang.

1978 Prelude (10).jpg1978 Prelude (11).jpg1978 Prelude (12).jpgHonda Prelude prvýkrát

Išlo teda o dvojdverový automobil so športovým nádychom postavený na velkoprodukčnom mechanickom základe, ktorý bol evidentný reakciou na úspech konkurenčnej Toyoty Celica. Druhá generácia nasledovala v roku 1982, vznikla na úplne novej podlahovej plošine, ale zachovávala si spočiatku motory s karburátormi. Výsostným prvkom sa stali výklopné hlavné svetlomety.

Generácia tretia prišla do predaja už v roku 1987, no tentoraz išlo skôr o evolúciu predchodcu. Vôbec prvýkrát v dejinách veľkosériovej produkcie však ponúkala možnosť v podobe riaditeľnej zadnej nápravy, navyše dizajnom tento Prelude predznamenal superkupé Honda NSX z roku 1989.

1978 Prelude (20).jpga02.jpg1978 Prelude (9).jpgVycibrená konštrukcia s nezávislým zavesením všetkých kolies, ale karburátorovými motormi s ručným ovládaním sýtiča

Štvrtá generácia Hondy Prelude v roku 1991 prišla o svoje typické výklopné svetlomety a vo svojich drahších verziách vsadila na nové motory VTEC. Aj piata a zatiaľ posledná generácia, vyrábaná v rokoch 1996 až 2001, bola vo svojej dobe známa ako jedno z technicky najpokrokovejších vozidiel svojej kategórie. Posledný Prelude sa dostal do výberu "Áut snov za babku" magazínu Popular Mechanics a naši českí kolegovia ho ako jazdenku testovali už pred ôsmimi rokmi.

Honda Prelude prvýkrát

Základ modernej podlahovej plošiny bol vrátane súčastí závesov kolies a bŕzd prevzatý z vtedajšieho cestovného modelu Honda Accord (drobná analógia Falcon x Mustang), rázvor náprav bol ale skrátený o 60 mm. Celkovo bola však konštrukcia pripravená tímom šéfkonštruktéra Hiroshia Kizawy prakticky úplne nová, presne podľa požiadaviek na nové stanovenie modelu Prelude.

1978 Prelude (18).jpg1978 Prelude (19).jpg1978 Prelude (15).jpg
Prvý Prelude vzdialene vychádzal z Accordu, mal ale kratší rázvor

Spolu s Accordom bola nová Honda Prelude prvým sériovým automobilom s objemom do dvoch litrov štandardne dodávaným s riadením s posilňovačom, Prelude navyše vo všetkých verziách ponúkal aj elektricky ovládanú strechu. Základom bol radový štvorvalec EL s osemventilovým rozvodom SOHC, objemom 1,6 l, výkonom 80 koní (59 kW) a krútiacim momentom 127 Nm. Disponoval manuálnym trojpolohovým sytičom a dvojitým karburátorom.

a09.jpg1978 Prelude (26).jpga08.jpga07.jpga03.jpga04.jpg
Interiér ponúkal komfortné cestovanie štvorčlennej posádke a jej batožine

Na domácom a severoamerickom trhu sa už od sklonku roku 1978 dodával aj väčší, dvanásťventilový štvorvalec EK s objemom 1,8 l a výkonom 90 koní (66 kW). Prevodovky boli päťstupňové manuálne, prípadne trojstupňové samočinné, za zmienku stoja tiež poloautomatické dvojstupňové ústrojenstvá Hondamatic. Facelift nasledoval v roku 1981, zákazníci sa dočkali aj elektronického riadenia motora CVCC-II, prípadne špičkového prevedenia Executive s čalúnením jemnou kožou Connolly.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY