vytisknout velikost písma Honda Prelude (1978): začiatok úspešnej histórie (prospekt)

Tentoraz si prelistujeme propagačné materiály k vôbec prvej generácii športového modelu Honda Prelude. Hoci sa už trinásť rokov nevyrába, do sŕdc radu priaznivcov športových automobilov sa zapísala zlatým písmom...
Zoznam kapitol
  1. Ukončená éra, Honda Prelude prvýkrát, Dobové videá
  2. Honda Prelude v dobovom prospekte, Atypický interiér, Technické údaje
  3. Honda Prelude - prospekt z roku 1978
  4. Fotogaléria (41x foto)

Posledné prospekty:

Škoda 105/120/130 v katalogu pro modelový rok 1987
Ford Cortina (1964) na unikátnom prospekte v češtine
Renault 16 (1965): reformátor v českom prospekte


Ukončená éra

Prvá generácia dvojdverového športového vozidla Honda Prelude bola predstavená s jeseňou roka 1978. Na domácom trhu sa predávala iba v špeciálnej, čerstvo založenej sieti dílerstva Honda Verna, ale vzápätí sa pustila do boja aj na rade exportných trhov. Prvý Prelude bol jasnou japonskou interpretáciou americkej kategórie "pony cars", zriadenej v roku 1964 v prvej generácii Fordu Mustang.

1978 Prelude (10).jpg1978 Prelude (11).jpg1978 Prelude (12).jpgHonda Prelude prvýkrát

Išlo teda o dvojdverový automobil so športovým nádychom postavený na velkoprodukčnom mechanickom základe, ktorý bol evidentný reakciou na úspech konkurenčnej Toyoty Celica. Druhá generácia nasledovala v roku 1982, vznikla na úplne novej podlahovej plošine, ale zachovávala si spočiatku motory s karburátormi. Výsostným prvkom sa stali výklopné hlavné svetlomety.

Generácia tretia prišla do predaja už v roku 1987, no tentoraz išlo skôr o evolúciu predchodcu. Vôbec prvýkrát v dejinách veľkosériovej produkcie však ponúkala možnosť v podobe riaditeľnej zadnej nápravy, navyše dizajnom tento Prelude predznamenal superkupé Honda NSX z roku 1989.

1978 Prelude (20).jpga02.jpg1978 Prelude (9).jpgVycibrená konštrukcia s nezávislým zavesením všetkých kolies, ale karburátorovými motormi s ručným ovládaním sýtiča

Štvrtá generácia Hondy Prelude v roku 1991 prišla o svoje typické výklopné svetlomety a vo svojich drahších verziách vsadila na nové motory VTEC. Aj piata a zatiaľ posledná generácia, vyrábaná v rokoch 1996 až 2001, bola vo svojej dobe známa ako jedno z technicky najpokrokovejších vozidiel svojej kategórie. Posledný Prelude sa dostal do výberu "Áut snov za babku" magazínu Popular Mechanics a naši českí kolegovia ho ako jazdenku testovali už pred ôsmimi rokmi.

Honda Prelude prvýkrát

Základ modernej podlahovej plošiny bol vrátane súčastí závesov kolies a bŕzd prevzatý z vtedajšieho cestovného modelu Honda Accord (drobná analógia Falcon x Mustang), rázvor náprav bol ale skrátený o 60 mm. Celkovo bola však konštrukcia pripravená tímom šéfkonštruktéra Hiroshia Kizawy prakticky úplne nová, presne podľa požiadaviek na nové stanovenie modelu Prelude.

1978 Prelude (18).jpg1978 Prelude (19).jpg1978 Prelude (15).jpg
Prvý Prelude vzdialene vychádzal z Accordu, mal ale kratší rázvor

Spolu s Accordom bola nová Honda Prelude prvým sériovým automobilom s objemom do dvoch litrov štandardne dodávaným s riadením s posilňovačom, Prelude navyše vo všetkých verziách ponúkal aj elektricky ovládanú strechu. Základom bol radový štvorvalec EL s osemventilovým rozvodom SOHC, objemom 1,6 l, výkonom 80 koní (59 kW) a krútiacim momentom 127 Nm. Disponoval manuálnym trojpolohovým sytičom a dvojitým karburátorom.

a09.jpg1978 Prelude (26).jpga08.jpga07.jpga03.jpga04.jpg
Interiér ponúkal komfortné cestovanie štvorčlennej posádke a jej batožine

Na domácom a severoamerickom trhu sa už od sklonku roku 1978 dodával aj väčší, dvanásťventilový štvorvalec EK s objemom 1,8 l a výkonom 90 koní (66 kW). Prevodovky boli päťstupňové manuálne, prípadne trojstupňové samočinné, za zmienku stoja tiež poloautomatické dvojstupňové ústrojenstvá Hondamatic. Facelift nasledoval v roku 1981, zákazníci sa dočkali aj elektronického riadenia motora CVCC-II, prípadne špičkového prevedenia Executive s čalúnením jemnou kožou Connolly.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY