vytisknout velikost písma Honda Accord plug-in hybrid sa zaobíde bez prevodovky

Novému prevedenie amerického Accordu v hybridnej verzii prvýkrát chýba prevodovka.
Honda Accord plug-in hybrid sa zaobíde bez prevodovky

Prevodovka je v podstate rudimentom, tiahnucim sa s vývojom automobilu od jeho počiatkov v hĺbke 19. storočia po súčasnosť, ktorý eliminuje problémy s obmedzeným spektrom využiteľných otáčok motorov. Alternatívou klasickej, manuálne radenej prevodové skrine je dnes celá škála moderného ústrojenstva od klasických automatických prevodoviek s kvapalinovým meničom cez dvojspojkovú skrinu a variátory CVT až po pokusy na spôsob CRS.

Vo všetkých prípadoch ide ale len o akési "nutné zlo", ktoré svojou povahou ovplyvňuje úžitkové vlastnosti automobilu a je zdrojom väčších či menších energetických strát. Americké prevedenie modelu Honda Accord Hybrid sa vo svojej novej generácii bez prevodovky zaobíde. Jeho pohonné ústrojenstvo nesie hrdé označenie Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) a pozostáva zo zážihového motora, páru elektromotorov a sady elektronicky riadených spojok.

Jadrom systému je zážihový, atmosféricky plnený štvorvalec s objemom 2,0 l, rozvody i - VTEC, výkonom 141 koní (104 kW) a krútiacim momentom 165 Nm pracujúci (ako je pri mnohých hybridoch súčasnosti zvykom) v Atkinsonovom cykle (obdoba preplňovaného "Millera" napríklad v niekdajších Mazdách Xedos 9 so sacími ventilmi pootvorenými aj v prvej fáze kompresného zdvihu piestu).

Jeden elektromotor je určený na pohon kolies, druhý je potom pevne spojený s motorom a slúži predovšetkým ako generátor. Vo väčšine prevádzkových podmienok tak motor s vnútorným spaľovaním slúži na produkciu elektrickej energie pre hnací elektromotor bez priamej väzby s kolesami. Až pri stabilizovaných podmienkach vo vyšších rýchlostiach spojí spaľovací motor s hnacími kolesami viaclamelovú mokrú spojka. Elektronika stráži, že sa motor s kolesami spojí len v oblasti jeho "ideálnych" prevádzkových podmienok, prevod nemožno meniť, je len jeden.

Hnací elektromotor využíva tiež energiu z li-iónových akumulátorov 1,3 kWh umiestnených pod zadnými sedadlami. Vyššie popísané prevedenie modelu Honda Accord Hybrid sa začne v USA predávať už v priebehu tohto mesiaca, ceny majú začínať tesne pod hranicou 30 000 dolárov.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY