vytisknout velikost písma Honda Accord plug-in hybrid sa zaobíde bez prevodovky

Novému prevedenie amerického Accordu v hybridnej verzii prvýkrát chýba prevodovka.
Honda Accord plug-in hybrid sa zaobíde bez prevodovky

Prevodovka je v podstate rudimentom, tiahnucim sa s vývojom automobilu od jeho počiatkov v hĺbke 19. storočia po súčasnosť, ktorý eliminuje problémy s obmedzeným spektrom využiteľných otáčok motorov. Alternatívou klasickej, manuálne radenej prevodové skrine je dnes celá škála moderného ústrojenstva od klasických automatických prevodoviek s kvapalinovým meničom cez dvojspojkovú skrinu a variátory CVT až po pokusy na spôsob CRS.

Vo všetkých prípadoch ide ale len o akési "nutné zlo", ktoré svojou povahou ovplyvňuje úžitkové vlastnosti automobilu a je zdrojom väčších či menších energetických strát. Americké prevedenie modelu Honda Accord Hybrid sa vo svojej novej generácii bez prevodovky zaobíde. Jeho pohonné ústrojenstvo nesie hrdé označenie Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) a pozostáva zo zážihového motora, páru elektromotorov a sady elektronicky riadených spojok.

Jadrom systému je zážihový, atmosféricky plnený štvorvalec s objemom 2,0 l, rozvody i - VTEC, výkonom 141 koní (104 kW) a krútiacim momentom 165 Nm pracujúci (ako je pri mnohých hybridoch súčasnosti zvykom) v Atkinsonovom cykle (obdoba preplňovaného "Millera" napríklad v niekdajších Mazdách Xedos 9 so sacími ventilmi pootvorenými aj v prvej fáze kompresného zdvihu piestu).

Jeden elektromotor je určený na pohon kolies, druhý je potom pevne spojený s motorom a slúži predovšetkým ako generátor. Vo väčšine prevádzkových podmienok tak motor s vnútorným spaľovaním slúži na produkciu elektrickej energie pre hnací elektromotor bez priamej väzby s kolesami. Až pri stabilizovaných podmienkach vo vyšších rýchlostiach spojí spaľovací motor s hnacími kolesami viaclamelovú mokrú spojka. Elektronika stráži, že sa motor s kolesami spojí len v oblasti jeho "ideálnych" prevádzkových podmienok, prevod nemožno meniť, je len jeden.

Hnací elektromotor využíva tiež energiu z li-iónových akumulátorov 1,3 kWh umiestnených pod zadnými sedadlami. Vyššie popísané prevedenie modelu Honda Accord Hybrid sa začne v USA predávať už v priebehu tohto mesiaca, ceny majú začínať tesne pod hranicou 30 000 dolárov.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY