vytisknout velikost písma Holden Commodore sa lúči ostrou verziou HSV GTSR W1

Holden Commodore je tradičný austrálsky model. V súčasnej podobe so zadným pohonom ale končí. Klasický Commodore sa lúči limitovanou edíciou HSV GTSR. Motor z Corvette ZR1 má výkon až 474 kW (645 k). S vývozom mimo Austrálii sa oficiálne nepočíta. V októbri tohto roku sa prestanú Holdeny v Austrálii vyrábať úplne.
Holden Commodore sa lúči ostrou verziou HSV GTSR W1

Austrálsky Holden Commodore počíta posledné dni. Koncern General Motors tento rok zastaví výrobu a Holden už bude do Austrálie len dovážať. Hovoríte si, no a čo? Z nášho pohľadu vlastne nič. Pre Austrálčanov však boli Holden Commodore aj konkurenčný Ford Falcon (ten tiež končí) akúsi národnou ikonou.

Koncern General Motors prestane používať pomerne zastaranú platformu Zeta s pohonom zadných kolies a model Commodore prejde na rovnaký technický základ, aký bude používať napríklad nová generácia modelu Opel Insignia. To bude znamenať pohon predných kolies, úspornejšie motory a zrejme aj lepšie výsledky v bariérových testoch. Samozrejme ide aj o peniaze. Vývoj sa značne zlacnie a zrýchli.

Austrálska automobilka Holden sa tak lúči limitovanými edíciami tradičného modelu Commodore, ktoré pripravila divízia HSV (Holden Special Vehicles). Jedná sa o ostrý model HSV GTSR W1 a jeho trochu umiernenú verziu GTSR so "zníženým" výkonom. Verzia GTSR bude dokonca dostupná ako pick-up Holden GTSR Maloo. Áno, aj s tradičným pick-upom "Ute" bude koniec.

Zaujímavosťou je určite použitý motor. Vpredu totiž tróni kompresorom preplňovaný osemvalec LS9 6,2 l z Chevroletu Corvette ZR1, ktorý má vo vrcholnom prevedení W1 výkon 474 kW (645 k). To je dokonca o 24 kW viac, než koľko ponúka nový Mercedes-AMG E63 S. Krútiaci moment osemvalca v Holden má hodnotu 815 Nm.

Holden musel upraviť prevodovku Tremec TR6060, čo je to najodolnejšie, čo koncern General Motors v osobných autách používa. Úplne nová je dvojkotúčová spojka, motor sa musí zaobísť bez dvojhmotového zotrvačníka. Holden plánuje obmedziť produkciu vrcholnej verzie GTSR W1 len na asi tri stovky kusov. Každý bude stáť okolo 170 000 austrálskych dolárov.

Vznikne aj trochu civilnejšie prevedenie GTSR, ktoré bude mať osemvalec LS9 z Corvetty s výkonom redukovaným na 435 kW (592 k). Rovnaký motor môže mať aj pick-up Holden GTSR Maloo. Výkon je znížený predovšetkým preto, aby bolo možné vozidlá objednávať aj s príplatkovým automatom. Pick-up Maloo stojí pod 100 000 dolárov. Bohužiaľ sa jedná len o autá určené výhradne pre domáci austrálsky trh.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY