vytisknout velikost písma Hmlovky vpredu: sú bezpečné, alebo nebezpečné?

Niektorí výrobcovia od predných hmlových svetiel ustupujú. Sú hmlovky vpredu prežitkom, alebo stále ponúkajú úžitok?
Hmlovky vpredu: sú bezpečné, alebo nebezpečné?

Pomocník, ale taktiež zbraň

Pamätám si, že keď som deväťdesiatych rokoch začal jazdiť v bežnej prevádzke, tak predné hmlovky na autách svietili častejšie než dnes. Že by bolo vtedy u nás viac hmly? To snáď ani nie, avšak bola doba, kedy predné hmlovky patrili k prevažne drahým alebo špičkovo vybaveným vozom. A kto ich mal na aute, ten nimi svietil, aj keď to nebolo – len aby bolo vidieť „poriadne auto“.

Ale v tomto ohľade sa situácia dodnes príliš nezmenila a i za slnečného počasia sa stále stretávame s automobilmi svietiacimi ako vianočný stromček. Nehovoriac o tom, že niektorí motoristi používajú predné hmlovky v kombinácii s parkovačkami ako denné svietenie (pri vozidlách s xenónovými hlavnými svetlometmi by to člověk možno ešte trošku pochopil, ale svietiť v aute s konvenčnými žiarovkami je docela zvláštne). Mať za slnečného svitu zapnuté hmlovky tak býva často sčasti dielom frajeriny, ignorácie a bezohľadnosti.

P1090407.JPGP1090527.JPGP1010078.JPG
Nasvetlovanie zákrut: natáčaním hlavných svetlometov (Volvo), samostatnými zdrojmii v hlavních svetlách (Honda) a hmlovkami (Fiat)

V prípade zadných hmloviek je prínos k bezpečnosti premávky jasný, pretože za zníženej viditeľnosti tieto svetlá citelne zlepšujú viditeľnosť vozidla, na druhú stranu pri neuváženom používaní dokážu ostatných účastníkov premávky obťažovať, a dokonca i ohrozovať. Pri predných hmlovkách otázka viditeľnosti vozidla už tak presvedčivá nie je a v praxi ich šofér využije iba veľmi výnimočne. Ide najmä o pomalú jazdu v hustom zasnežení alebo daždi či náročnejšom teréne, kedy je potrebné čo najlepšie osvetliť priestor tesne pred vozidlom.

Hmlovky a paragrafy

A kedy je teda možné podľa zákona hmlovky používať? U nás je táto možnosť špecifikovaná len veľmi vágne. Svetlá do hmly smie vodič použiť iba počas hmly, sneženia alebo hustého dažďa. Zadné svetlá do hmly musí šofér za hmly, sneženia alebo hustého dažďa použiť vždy. Napríklad vo Veľkej Británii nesmiete hmlovky používať pri viditeľnosti dlhšej než 100 m, inak vám teoreticky hrozí pokuta 30 libier. Vo všetkých prípadoch však predpisy iba naznačujú, zbytok samozrejme počítá s intelektom vodiča a jeho schopností reagovať na aktuálne podmienky premávky.

Podoba predných hmlových svietidiel, ktoré sa používajú už od polovice minulého storočia, sa mení najmä v posledných rokoch. Najprv išlo prakticky výhradne o samostatné svietidlá, ktoré sa postupne integrovali do predných nárazníkov. Napríklad automobily Mercedes-Benz mali hmlovky dosť vysoko v úrovni hlavných svetlometov, iné modely používali pre svietenie v hmle spoločné paraboly s pomocnými dialkovými parabolami.

V niektorých, najmä alpských krajinách legislatíva umožňovala žlté sfarbenie hmloviek s ohľadom na údajne lepšiu priepustnosť paprskov hmlou a snežením. I niektoré vozidla Mercedes-Benz používajú štandardne dodávané predné hmlovky v kombinácii s parkovacími svetlami pre osvetlenie okolia vozu pri otvorení a opustení auta za zníženej viditeľnosti (väčšina nových mercedesov však už hmlovky vpredu nemá). Napríklad Volkswagen Passat Passat poslednej generácie má hmlovky dodávané výhradne za príplatok.

Trendy v konštrukcii

V posledných rokoch sa razantne rozšírila móda nasvetlovania zákrut (často s diskutabilným praktickým efektom). Zatiaľ čo niektorí výrobcovia pre tento účel používajú natáčacie hlavné svetlomety (Volvo) alebo vstavané paraboly v ich telesách (Honda), iní nasvecujú zákruty priamo hmlovkami (Fiat), prípadne hmlovkami v jednom celku s dennými svetlami (VW Group)

P5160066.JPGP1070199.JPGP1080447.JPG
Predné hmlovky miznú napríklad pri športových verziách vozidiel BMW, takisto v prípade značky Mercedes-Benz sa stávajú doménou starších modelov. Vpravo statické nasvetlovanie zákrut hmlovkami v jednom celku s dennými svetlami pri Škode Superb.

V poslednej době sme však svedkami toho, že niektorí výrobcovia predné hmlovky vypúšťajú zo svojich modelov. Zatiaľ čo u BMW hmlovky spravidla padnú za obeť agresívnemu tvarovaniu nárazníkov vozov M, pri Volve dnes predné hmlovky v radách V40 ani S60/V60/XC60 nekúpite ani za príplatok v žiadnej verzii. Miesto, kde doposiaľ hmlovky bývali, často obsadzujú zdroje LED pre denné svietenie, čo prostej požiadavke frajeriny postačí. Takže ako je to s hmlovými svetlami vpredu? Sú skutočne žiadané zákazníkmi a prispievajú k bezpečnosti premávky?

Napríklad Michael J. Flannagan z michiganskej univerzity je vo svojej práci The Safety Potential of Current and Improved Front Fog Lamps (Bezpečnostný potenciál predných hmlových svetiel) z roku 2001 s využitím v danej dobe dostupných výskumov k príspevku predných hmloviek pre bezpečnosť skeptický. Flannagan, ktorý sa hmlovým svetlometom venuje už od polovice deväťdesiatych rokov, dokonca pripomína, že za určitých podmienok lepšiu viditeľnosť zabezpečujú stretávacie či diaľkové svetlá, pričom hmlovky môžu byť prínosom do vzdialenosti zhruba 10 m pred vozidlom.

Hmlovky a bezpečnosť

Pri rýchlejšej jazde za zníženej viditeľnosti môžu predné hmlovky zlepšovať orientáciu vodiča a uľahčiť mu pozíciu v jazdnom pruhu, ale to podľa Flannagana stále nie je dôkazom o zvýšenej bezpečnosti. Šofér vraj potom môže z dôvodu väčšieho pocitu sebavedomia ísť rýchlejšie, než by išiel bez hmloviek, čo môže viesť k ďalším nehodám. Autor tejto práce nakoniec dodáva (ako to v podobných typoch štúdii býva zvykom), že by bolo vhodné v tejto téme ďalej bádať a v budúcnosti prakticky odskúšať vzťah medzi šoférom, hmlou a hmlovkami na jednej strane a reakciami a rýchlosťou jazdy na druhej strane.

Zaujímavú štúdiu zverejnila pred rokom britská poisťovacia spoločnosť Swiftcover. Podľa jej výsledkov v priebehu roka 2011 spôsobilo nevhodné používanie hmloviek vo Veľkej Británii 300-tisíc dopravných nehôd. V správe chýba presnejší popis metodiky tohoto výskumu i počet respondentov, no i tak sú niektoré údaje zaujímavé. Napríklad pretože to proste „dobre vyzerá“, najviac „nehôd kvôli hmlovkám“ vzniklo na počudovanie priamo v Londýne…

Áno, nesprávne používané hmlovky, predné i zadné oslňujú, rozptylujú a obťažujú okolitých vodičov. A čo na používanie hmloviek hovoríte vy? Dajte nám vedieť svoj názor pod článkom.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY