vytisknout velikost písma Hľadáte ojazdený športiak vhodný na okruhy do 5 tisíc eur? Tieto sú najlepšie

Vyvádzanie na okruhu a prípadná účasť na amatérskych pretekoch je samozrejme zábava. Ale k tomu je potrebné vhodné auto. Čo si vybrať ked máte obmedzený rozpočet?
Hľadáte ojazdený športiak vhodný na okruhy do 5 tisíc eur? Tieto sú najlepšie

Atraktívne auto, ktoré vám poskytne zaujímavé vodičské zážitky, nemusí stáť balík peňazí. Pozreli sme sa na ojazdené autá, na ktoré bohato stačí rozpočet 4 až 5 tisíc eur aj s tým, že vám zostane napríklad na pneumatiky a servis. Vybrali sme ale tiež vozidlá, s ktorými sa pekne odveziete na okruhu a ktoré môžu poslúžiť ako základ pre amatérske preteky.

Alfa Romeo GTV

Hovorí sa, že kto nikdy nemal Alfu, nie je pravý nadšenec. Síce by sa tiež dalo povedať, že kto nemal nikdy Alfu Romeo, má rozum, ale to teraz nechajme bokom. Model GTV s motorom 2.0 TS kúpite za približne 2 500 eur a môže byť v peknom stave. Zohnať ale môžete aj šesťvalec. Alfa Romeo GTV sa navyše dá brať ako investícia do budúcnosti, pretože ich veľa nie je, respektíve ich už pomerne málo prežíva.

alfa romeo (2).jpgalfa romeo (1).jpgalfa romeo (3).jpgAlfa GTV nielen pekne vyzerá, ale tiež veľmi dobre jazdí. Interiér býva po rokoch zastaralý a elektronika občas štrajkuje. Šesťvalec je zaujímavý, ale jeho servis nie je úplne jednoduchý

Pozor si dajte na koróziu, predovšetkým v zadnej časti auta a okolo zadných lemov a okolo zadných okien. Vzadu odchádza aj zavesenie a vytlačené uloženie je potrebné pravidelne meniť. Vyhnite sa vozidlám s poškodeným interiérom, ak ich nechcete vypitvať a vyrámovať na okruhu. Postrážte si aj servis motorov, dôležité sú včasné výmeny oleja a predovšetkým rozvodov, pretože motory 2.0 TwinSpark nie sú práve vzorom spoľahlivosti. Myslite ale na to, že servis bude náročný, drahý a predovšetkým nutný. Na prevádzke Alfy sa ušetriť nedá.

BMW 318is E36

Nájsť dnes BMW radu 3 E36, ktoré nie je prelezené koróziou, dá celkom dosť práce. Ak si ale dáte prácu, objavíte na predaj zachovalý kus, ktorý vás v prípade modelu 318is môže stáť nejakých 1 500 až 2 000 eur. Šesťvalec 328i je potom často drahší, ale štvorvalec 318is na peknú jazdu stačí.

bmw 3 (1).jpgbmw 3 (2).jpgbmw 3 (3).jpgBMW radu 3 E36 jazdí veľmi dobre, ak je teda mechanicky v poriadku. Problém je, že plno áut už dosluhuje v rukách nezodpovedných majiteľov a pekný kus sa hľadá ťažko

"Hľadajte auto, ktoré nemá prehnité prahy, zmierte sa ale s drobnými kozmetickými chybami," radí Vladimír Pospíšil manažér Auto ESA. Pomerne častým problémom štvorvalcových E36 je kolísavý voľnobeh, vôľa v hardy spojke a búchanie od zadnej nápravy. Objavuje sa tiež prevesené čalúnenie stropu. Avšak model E36 poskytuje solídny základ, ak chcete auto prerobiť na okruhy. Ako posledné sériové BMW sa predávalo aj za príplatok so samosvorom, ktorý rozhodne odporúčame. Samostatný diel totiž sotva kúpite za menej ako 400 eur.

Citroën Saxo VTS

Za pár eur kúpite aj Saxo VTS. S atmosférickým motorom 1,6 l s výkonom 120 koní vie pekne upaľovať a hravý podvozok poskytuje celkom zaujímavé zážitky. Navyše auto slúži ako solídny základ pre ďalšiu prestavbu a zoženiete veľa dielov pre rally alebo okruhy.

saxo (1).jpgsaxo (2).jpgsaxo (3).jpgVeľká časť vozidiel Saxo VTS už za sebou mala menšiu alebo väčšiu nehodu. Pokiaľ má ale tento Citroën pravidelne aspoň základný servis, je celkom spoľahlivý

Opäť pozor na koróziu a či je auto pôvodné. Niektoré pochybné autá vznikli zvarením niekoľkých búračiek. "Najspoľahlivejšie sú vozidlá vyrobené po roku 2000 a aj keď toho Saxo vydrží dosť, trpí na zanedbávaný servis," hovorí Pospíšil z Auto ESA. Ľudia zabúdajú na výmenu prevádzkových náplní a jazdia na vymlátenom podvozku a opotrebovaných brzdách. Pozor tiež na neodborný tuning, aby vám na technickej prehliadke hneď neukázali, kde nechal tesár dieru.

Ford Fiesta ST

Pod 4 tisíc eur kúpite skôr viac ojazdené vozidlá, ktoré navyše prešli tuningom, ale ako základ pre ďalšiu prestavbu je Fiesta ST skvelá. Výborne jazdí a atmosférický dvojliter nemusí končiť na výkone 150 koní. Servis je dostupný, auto všeobecne spoľahlivé a navyše na ňho zoženiete skoro všetko od pretekárskych sedačiek po rám a kit na úpravu motora.

fiesta (1).jpgfiesta (2).jpgfiesta (3).jpgNiektoré Fiesty ST toho majú za sebou už veľa a majitelia sa ich zbavujú, aby nemuseli riešiť veľký a cenovo náročný servis. Pozor teda na to, čo kupujete

Pozor si dajte na autá, ktoré prešli nehodou. Fiesty by tiež nemali toľko hrdzavieť. Očakávajte opotrebovaný podvozok, skrútené brzdy a predovšetkým trochu drsné radenie. Všetko sa dá riešiť, ale samozrejme to chce čas a peniaze, takže si pripravte priestor na rokovania o cene. Dôležité je, aby Fieste ST dobre fungoval motor. Nesmie čmudiť a jeho chod musí byť vyrovnaný a pokojný. Občas hnevá zapaľovanie a štartér.

Honda Civic 1.6 VTI

Nájsť trojdverový Civic s motorom B16A2 dá trochu práce (pravdepodobne pre neho budete musieť za hranice), ale cena by mala byť rozumná a naviac auto sľubuje skutočne dobrú dynamiku. Motor má 160 koní v 7600 ot./min. a pomocou kitov z USA alebo Japonska sa dá ešte ďalej ladiť. Podvozok má isté medzery, ale stačí objednať nastaviteľný kit a Civic bude fungovať aj na okruhu.

civic (1).jpgcivic (2).jpgcivic (3).jpgCivic VTi sa na okruhu nestratí, musí mať ale dobrý podvozok. Väčšinou je toto auto už napadnuté koróziou a ani interiér nie je najtrvanlivejší. Nájsť zachovalé auto vám dá asi dosť práce

Problémom Hondy Civic šiestej generácie je korózia a horšia dostupnosť dielov a ich ceny. V zásade sa ale jedná o spoľahlivé auto. Motor so systémom V-TEC je odolný, ale potrebuje starostlivý servis, pravidelné výmeny oleja a kontrolu všetkých životne dôležitých častí. Preto kupujte len od toho, kto sa o auto evidentne staral a dal mu, čo potrebovalo.

Mazda MX-5

Klasickú "žmurkajúcu" Mazdu MX-5 NA alebo druhú generáciu NB už tiež kúpite za 4-5 tisíc, ale budete musieť chvíľu vyberať. "Je to spoľahlivé auto a veľkým plusom je komunita majiteľov, ktorá ochotne poradí s obvyklými problémami," pripomína k Mazde Vladimír Pospíšil z Auto ESA. Mazda MX-5 úžasne jazdí a vďaka pohonu zadných kolies sa s ňou dajú robiť aj neslušné veci.

mazda mx-5 (1).jpgmazda mx-5 (2).jpgmazda mx-5 (3).jpgMazda MX-5 má výborné jazdné vlastnosti, je pomerne kvalitná a spoľahlivá a je to zadný náhon, takže s ňou bude aj sranda. Na okruhy ale nekupujte základný motor 1,6 l

Veľa áut je upravených, takže preskúmajte, či sú modifikácie vykonané poriadne. Problémom MX-5 býva pozícia za volantom nastavená na európskeho človeka, takže si veľa ľudí upravuje sedačku a volant podľa seba. Vám to nemusí vyhovovať. Pozor si dajte na koróziu, preverte funkciu sťahovacej strechy a či funguje vyhrievanie zadného okna. Verzia so samosvorom je žiaduca, ale na MX-5 zoženiete veľa tuningových dielov, ako na motor, tak aj podvozok a prevodový mechanizmus.

Peugeot 306 S16 a GTi6

S našim rozpočtom by ste sa mohli vojsť aj do zachovalého Peugeotu 306 S16 alebo do silnejšej verzie GTi6. Toto auto sa pomaly stáva klasikou a ceny udržiavaných áut už príliš neklesajú. Tento Peugeot skvele jazdí a jeho zákerné správanie prekvapilo už veľa neskúsených vodičov. Na mokrom povrchu sa v zákrute po ubraní plynu pretočí ako staré Porsche...

306 (1).jpg306 (2).jpg306 (3).jpgAj obyčajný model 306 s dieselom dokázal nepozorného vodiča vydesiť, predovšetkým po ubraní plynu v uťahujúcej sa zákrute. Verzia S16 a GTi6 sľubujú veľmi zaujímavé zážitky

A z toho plynie základná poučka, že máte auto poriadne prezrieť, či nie je zvárané po totálnej búračke z niekoľkých kusov. Pri zachovalých autách nie je korózia taký problém a pokiaľ sa jedná o opatrované auto, problémy s elektronikou a spoľahlivosťou nie sú tak časté. Najčastejšie sa chybná elektronika prejavuje iba chybnými konektormi. Pri testovacej jazde sa zamerajte na prácu motora a prevodovky. Preventívne vymeňte rozvody a všetky prevádzkové náplne.

Renault Clio Sport

Rýchle Clio zaujímavo jazdí, aj keď nie je na limite tak zákerné (a hravé) ako Peugeot 306. Pohon je spoľahlivý a navyše sa dá motor pomerne ľahko upraviť. Základných 169 koní ale stačí (silnejšia 180k verzia od roku 2004 už býva drahšia), pretože toto je ľahučké auto. Ak chcete jazdiť okruhy alebo rally, je toto dobrá voľba, ako začať.

clio sport (1).jpgclio sport (2).jpgclio sport (3).jpgStarostlivého majiteľa a pravidelný servis, nič viac Clio Sport nepotrebuje. Napriek tomu pozor na stav prevodovky a podvozku. Niektoré autá už toho majú za sebou naozaj veľa

Najslabším miestom Clia sú brzdy, podvozok a problémová elektroinštalácia. "Príliš odolné nie sú ani prevodovky, čo je práve pri silnom modeli Sport cítiť najviac," dodáva Pospíšil z Auto ESA. Pokiaľ je ale o Clio Sport dobre postarané, býva spoľahlivé a prakticky bezproblémové. Zanedbávané a utrápené autá vám však už veľa radosti neprinesú.

Subaru Impreza

Do nášho rozpočtu sa vojdete nielen s atmosférickou verziou Imprezy, ale dá sa zohnať aj preplňovaný motor. Z hľadiska nákladov je nepreplňovaná verzia samozrejme rozumnejšia, napriek tomu neprídete o zaujímavý jazdný prejav. Skôr vám ale bude časom chýbať výkon, ak to myslíte napríklad s amatérskymi závodmi vážne.

impreza (1).jpgimpreza (2).jpgimpreza (3).jpgNajčastejší je atmosférický dvojliter s výkonom 85 kW. Verziu s turbom kúpite skôr ako kombi. Na rally začiatky je to fajn, ale časom vám asi začne chýbať výkon

Veľa záleží na údržbe auta, takže ak niekto svoju Imprezu pravidelne servisoval a staral sa o ňu, nemáte sa moc čoho báť. Snáď len pozor na autá opravované po nehode, ktoré môžu mať poškodený pohon všetkých kolies. Podvozok dostáva dosť zabrať, rovnako tak brzdy. Preverte poriadne systém pohonu všetkých kolies, či nikde netečie olej alebo v ňom nie sú veľké vôle. Prevodovky bývajú niekedy dosť opotrebované a pripravte sa na častú výmenu spojky.

Toyota Celica

Z tejto Toyoty sa pomaly stáva klasika, napriek tomu ju stále kúpite za pekné peniaze. So správnym motorom a dobrým podvozkom jazdí pekne, navyše je to spoľahlivé auto a ak chcete, dá sa aj ladiť. Skôr by ale mohlo slúžiť ako štýlovka pre občasné okruhové vyvádzanie. Najlepšou voľbou je dvojliter 3S-GE, preplňovanú verziu pod 4-5 tisíc eur kúpite len horko ťažko.

celica (1).jpgcelica (2).jpgcelica (3).jpgCelica je spoľahlivá, ale začína hrdzavieť. Tiež sa pripravte na to, že autá na predaj budú mať opotrebovaný podvozok. Hlavne z auta nesmie nikde nič tiecť

Staršie modely Toyoty Celica trpia na koróziu predovšetkým v zadnej časti a plno áut má silne opotrebovaný podvozok. Motor potrebuje pravidelné výmeny oleja a kontroly, tak nahliadnite do servisnej histórie. Pozor na úniky prevádzkových náplní a tiež na tesnosť palivovej nádrže a vedenia.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY