vytisknout velikost písma História Škody na vlastnej koži: Od Voiturette cez 1101 až po RS230

Škoda tento rok oslavuje 120 rokov od svojho založenia. Počas jedného dňa sme si vyskúšali, ako sa autá v podstate za celú túto dobu zmenili.
História Škody na vlastnej koži: Od Voiturette cez 1101 až po RS230
Zoznam kapitol
  1. Začalo to v roku 1905, Laurin & Klement 110 (1926), Video
  2. Škoda Popular Monte Carlo (1937), Škoda 1101 Cabrio (1948)
  3. Škoda 1000 MB Rallye (1967), Škoda Octavia Combi (1968)
  4. Škoda 130 RS (1976), Škoda Octavia RS230, alebo späť do roku 2015
  5. Fotogaléria

Mladoboleslavská automobilka vznikla v roku 1895, čo znamená, že tento rok oslavuje 120 rokov od svojho založenia. Na prvý pohľad to vyzerá ako veľmi dlhá doba, ale v kontexte obrovského posunu, aký automobily nielen tejto značky urobili, to zas tak veľa nie je.

V rámci akcie Škoda Classic Experience sme si mohli vyskúšať, ako sa autá postupne menila. Akcia to síce bola relatívne krátka, napriek tomu veľmi zaujímavá.

_DSC0465.jpg_DSC0534.jpg_DSC0423.jpg_DSC0551.jpg_DSC0505.jpg_DSC0566.jpgTak napríklad takto vyzerá vývoj v praxi. Voiturette nemala žiadny rýchlomer, prvý obrázok ukazuje rýchlomer z roku 1926, nasleduje rok 1937, 1948, 1967, 1968 a 2015

Začalo to v roku 1905

Určite viete, že prvým automobilom, ktorý Škoda začala vyrábať, bola Voiturette A. Stalo sa tak v roku 1905, kedy sa mladoboleslavská značka volala ešte Laurin & Klement. Do tejto chvíle produkovala bicykle a motocykle.

Voiturette A je v podstate koč s motorom. Konkrétne je tu umiestnený štvordobý vidlicový dvojvalec s objemom 1005 cm3. Jeho výkon dosahoval na 5,5 kW (7 koní) a najvyššia rýchlosť bola 40 km/h. Len si to predstavte, vezmete sedemkoňový motorček (s podobným výkonom dnes napríklad jazdíte na motokárach) a dáte ho do relatívne veľkého auta. Škoda svoj prvý automobil vyrábala do roku 1907, pričom vzniklo 44 exemplárov.

_DSC0515.jpg_DSC0517.jpg_DSC0518.jpg_DSC0520.jpg_DSC0523.jpg_DSC0525.jpg
Takto to všetko začalo. Výkon sedem koní, ovládanie úplne iné, než na čo sme zvyknutí dnes, maximálna rýchlosť iba 40 km/h...

Stroj, ktorý vidíte na fotkách, nie je originál. Ten je umiestnený v mladoboleslavskom múzeu a rozhodne nie je vzhľadom k svojej hodnote určený na to, aby sa na ňom vozili novinári. V roku 2010 Škoda postavila repliku, ktorá plní rôzne predvádzacie úlohy. Bohužiaľ kvôli chladnému počasiu sa s ňou na letisku v českých Hoškovicích odviezol snáď len jeden novinár a potom Voiturette z roku 2010 vypovedala službu.

Napriek tomu je veľmi zaujímavé si toto vozidlo aspoň zblízka prezrieť. Volant na druhej strane, symbolické sedadlo, symbolické svetlá, iba dva pedále, rôzne páky a tak ďalej. Z dnešného pohľadu je snáď až trochu komické, že tomuto stroju niekto niekedy hovoril automobil a majitelia s ním tiež niekam cestovali. Avšak vývoj išiel veľmi rýchlo dopredu.

Laurin & Klement 110 (1926)

Najstarším automobilom, s ktorým sme mohli vyraziť do bežnej prevádzky (Voiturette mala jazdiť len na letisku), bol Laurin & Klement 110 z roku 1926. Iba dvadsať rokov stačilo Škode k tomu, aby stvorila stroj, ktorý už z dnešného pohľadu pripomína auto oveľa viac a ktorý už dostal tiež niekoľko moderných prvkov. Aj celkový počet vyrobených kusov sa výrazne zdvihol.

_DSC0461.jpg_DSC0464.jpg_DSC0482.jpg_DSC0463.jpg_DSC0465.jpg_DSC0481.jpgUž skok do roku 1926 je dosť výrazný. Namiesto kočiara Škoda vyrábala pohodlný automobil, ktorý má napríklad elektromagnetickú šípku nahrádzajúcu smerovku alebo ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny. Ten je umiestnený priamo nad chladičom

Laurin & Klement 110 je automobil pracujúci s radovým štvorvalcom s objemom 1791 cm3. Výkon motora narástol na 18,4 kW (25 koní) a voz bol schopný maximálnej rýchlosti 80 km/h. Na rozdiel od Voiturette, ktorá má trojstupňovú prevodovku, je tu štvorstupňová manuálna prevodovka. Okrem verzie s plátenou strechou, ktorá sa dostavila na škodovácku akciu, sa vyrábalo aj ďalšie prevedenie. Napríklad limuzína, coupé, valník, sanitka alebo pohrebný voz.

Keď v roku 1929 výroba tohto modelu končila, nebolo ďaleko k dosiahnutiu troch tisíc vyrobených exemplárov a hlavne sa na kapote už objavil okrídlený šíp, ktorý poznáme z automobilov Škoda dnes. Naše vozidlo z roku 1926 je posledným typom vyrábaným čisto ako Laurin & Klement.

Laurin & Klement 110 je luxusný automobil, ktorý síce nejazdí veľmi rýchlo, ale jazda s ním je naozajstný zážitok. Pretože ale tento voz nebolo možné priamo riadiť, musel som sa odsťahovať do druhého radu na mäkkú pohovku bez akéhokoľvek bočného vedenia. Miesta všade okolo je toľko, že aj najnovší Superb môže ticho závidieť, len absencia bočných okien nie je pri okolitej teplote 8°C úplne ideálna.

Zaujímavejšie ale je, že tento automobil už má niektoré moderné prvky. Napríklad ručný plyn, povedzme taký prehistorický tempomat, spínaciu skrinku s kľúčom, ktorý svojou veľkosťou pripomína kľúč od nejakej katedrály, a je tu napríklad aj smerovka. Elektromagneticky sa má otáčať oranžová šípka. Počas našej jazdy na nej ale bola veľmi veľká zima, takže sa otáčala len veľmi tuho. Keď má šípka ukazovať vľavo, musíte páčku, ktorá je mimochodom úplne na druhej strane palubnej dosky, pritiahnuť k sebe, takže doprava. A je tu ešte jedna zaujímavá vec. Vodič môže sledovať aj teplotu chladiacej kvapaliny. Ukazovateľ však nie je na palubnej doske, ale úplne vpredu priamo nad chladičom.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY