vytisknout velikost písma História Škody na vlastnej koži: Od Voiturette cez 1101 až po RS230

Škoda tento rok oslavuje 120 rokov od svojho založenia. Počas jedného dňa sme si vyskúšali, ako sa autá v podstate za celú túto dobu zmenili.
História Škody na vlastnej koži: Od Voiturette cez 1101 až po RS230
Zoznam kapitol
  1. Začalo to v roku 1905, Laurin & Klement 110 (1926), Video
  2. Škoda Popular Monte Carlo (1937), Škoda 1101 Cabrio (1948)
  3. Škoda 1000 MB Rallye (1967), Škoda Octavia Combi (1968)
  4. Škoda 130 RS (1976), Škoda Octavia RS230, alebo späť do roku 2015
  5. Fotogaléria

Mladoboleslavská automobilka vznikla v roku 1895, čo znamená, že tento rok oslavuje 120 rokov od svojho založenia. Na prvý pohľad to vyzerá ako veľmi dlhá doba, ale v kontexte obrovského posunu, aký automobily nielen tejto značky urobili, to zas tak veľa nie je.

V rámci akcie Škoda Classic Experience sme si mohli vyskúšať, ako sa autá postupne menila. Akcia to síce bola relatívne krátka, napriek tomu veľmi zaujímavá.

_DSC0465.jpg_DSC0534.jpg_DSC0423.jpg_DSC0551.jpg_DSC0505.jpg_DSC0566.jpgTak napríklad takto vyzerá vývoj v praxi. Voiturette nemala žiadny rýchlomer, prvý obrázok ukazuje rýchlomer z roku 1926, nasleduje rok 1937, 1948, 1967, 1968 a 2015

Začalo to v roku 1905

Určite viete, že prvým automobilom, ktorý Škoda začala vyrábať, bola Voiturette A. Stalo sa tak v roku 1905, kedy sa mladoboleslavská značka volala ešte Laurin & Klement. Do tejto chvíle produkovala bicykle a motocykle.

Voiturette A je v podstate koč s motorom. Konkrétne je tu umiestnený štvordobý vidlicový dvojvalec s objemom 1005 cm3. Jeho výkon dosahoval na 5,5 kW (7 koní) a najvyššia rýchlosť bola 40 km/h. Len si to predstavte, vezmete sedemkoňový motorček (s podobným výkonom dnes napríklad jazdíte na motokárach) a dáte ho do relatívne veľkého auta. Škoda svoj prvý automobil vyrábala do roku 1907, pričom vzniklo 44 exemplárov.

_DSC0515.jpg_DSC0517.jpg_DSC0518.jpg_DSC0520.jpg_DSC0523.jpg_DSC0525.jpg
Takto to všetko začalo. Výkon sedem koní, ovládanie úplne iné, než na čo sme zvyknutí dnes, maximálna rýchlosť iba 40 km/h...

Stroj, ktorý vidíte na fotkách, nie je originál. Ten je umiestnený v mladoboleslavskom múzeu a rozhodne nie je vzhľadom k svojej hodnote určený na to, aby sa na ňom vozili novinári. V roku 2010 Škoda postavila repliku, ktorá plní rôzne predvádzacie úlohy. Bohužiaľ kvôli chladnému počasiu sa s ňou na letisku v českých Hoškovicích odviezol snáď len jeden novinár a potom Voiturette z roku 2010 vypovedala službu.

Napriek tomu je veľmi zaujímavé si toto vozidlo aspoň zblízka prezrieť. Volant na druhej strane, symbolické sedadlo, symbolické svetlá, iba dva pedále, rôzne páky a tak ďalej. Z dnešného pohľadu je snáď až trochu komické, že tomuto stroju niekto niekedy hovoril automobil a majitelia s ním tiež niekam cestovali. Avšak vývoj išiel veľmi rýchlo dopredu.

Laurin & Klement 110 (1926)

Najstarším automobilom, s ktorým sme mohli vyraziť do bežnej prevádzky (Voiturette mala jazdiť len na letisku), bol Laurin & Klement 110 z roku 1926. Iba dvadsať rokov stačilo Škode k tomu, aby stvorila stroj, ktorý už z dnešného pohľadu pripomína auto oveľa viac a ktorý už dostal tiež niekoľko moderných prvkov. Aj celkový počet vyrobených kusov sa výrazne zdvihol.

_DSC0461.jpg_DSC0464.jpg_DSC0482.jpg_DSC0463.jpg_DSC0465.jpg_DSC0481.jpgUž skok do roku 1926 je dosť výrazný. Namiesto kočiara Škoda vyrábala pohodlný automobil, ktorý má napríklad elektromagnetickú šípku nahrádzajúcu smerovku alebo ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny. Ten je umiestnený priamo nad chladičom

Laurin & Klement 110 je automobil pracujúci s radovým štvorvalcom s objemom 1791 cm3. Výkon motora narástol na 18,4 kW (25 koní) a voz bol schopný maximálnej rýchlosti 80 km/h. Na rozdiel od Voiturette, ktorá má trojstupňovú prevodovku, je tu štvorstupňová manuálna prevodovka. Okrem verzie s plátenou strechou, ktorá sa dostavila na škodovácku akciu, sa vyrábalo aj ďalšie prevedenie. Napríklad limuzína, coupé, valník, sanitka alebo pohrebný voz.

Keď v roku 1929 výroba tohto modelu končila, nebolo ďaleko k dosiahnutiu troch tisíc vyrobených exemplárov a hlavne sa na kapote už objavil okrídlený šíp, ktorý poznáme z automobilov Škoda dnes. Naše vozidlo z roku 1926 je posledným typom vyrábaným čisto ako Laurin & Klement.

Laurin & Klement 110 je luxusný automobil, ktorý síce nejazdí veľmi rýchlo, ale jazda s ním je naozajstný zážitok. Pretože ale tento voz nebolo možné priamo riadiť, musel som sa odsťahovať do druhého radu na mäkkú pohovku bez akéhokoľvek bočného vedenia. Miesta všade okolo je toľko, že aj najnovší Superb môže ticho závidieť, len absencia bočných okien nie je pri okolitej teplote 8°C úplne ideálna.

Zaujímavejšie ale je, že tento automobil už má niektoré moderné prvky. Napríklad ručný plyn, povedzme taký prehistorický tempomat, spínaciu skrinku s kľúčom, ktorý svojou veľkosťou pripomína kľúč od nejakej katedrály, a je tu napríklad aj smerovka. Elektromagneticky sa má otáčať oranžová šípka. Počas našej jazdy na nej ale bola veľmi veľká zima, takže sa otáčala len veľmi tuho. Keď má šípka ukazovať vľavo, musíte páčku, ktorá je mimochodom úplne na druhej strane palubnej dosky, pritiahnuť k sebe, takže doprava. A je tu ešte jedna zaujímavá vec. Vodič môže sledovať aj teplotu chladiacej kvapaliny. Ukazovateľ však nie je na palubnej doske, ale úplne vpredu priamo nad chladičom.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY