vytisknout velikost písma Haldex V: čo je nové? (doplnené)

Niektoré modely v rámci faceliftu alebo generačných obmien začali používať medzinápravovú spojku Haldex piatej generácie. V čom sa líši od štvrtého vydania?
Haldex V: čo je nové? (doplnené)
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Štvrtá generácia
  2. Generácia V: Čo je nové?, Hlavná zmena – čerpadlo

Tak po prvé hmotnosť spojky Haldex V by mala byť oproti štvrtej generácii nižšia až o 28 percent. Závisí to samozrejme na konkrétnu aplikáciu. Čo sa týka reakčných časov, tie sú rovnaké s tými, aké ponúkala štvrtá generácia. Výhodou novej verzie je tiež plné prepojenie s elektronickými systémami typu ESP. Samozrejmosťou je preventívne pripájanie druhej nápravy a ako ďalšiu z výhod uvádza BorgWarner väčšiu robustnosť systému.

Nová spojka Haldex V bola predstavená na jar minulého roka a aktuálne ju používajú modely Volkswagen a Volvo.

Medzinápravová spojka Haldex figuruje na trhu už 15 rokov rokov. Prvá generácia sa svetu ukázala v roku 1998, kedy ju ako prvý dostal Volkswagen Golf 4Motion. Chytro riešené pripájanie zadnej nápravy vtedy mali na starosť dve čerpadlá, kedy pracovný tlak vznikal pri rozdielnych otáčkach kolies prednej a zadnej nápravy. Prvé vydanie spojky Haldex teda bolo čisto mechanické, čo okrem iného znamenalo určité oneskorenie.

Práve na tomto sa počas rokov veľa zapracovalo. Časom sa objavila generácia druhá, ktorá však predstavovala iba vylepšené pôvodné riešenie, a v roku 2004 potom prišla tretia verzia označovaná ako Prex. Tá tiež vychádzala z prvej generácie, ale používala už pomocné čerpadlo. To malo za úlohu zabezpečovať stály tlak v systéme a znížiť tým pádom reakčnú dobu.

haldex4.jpghaldex4_01.jpg 
Odstupujúca štvrtá generácia predstavovala vo vývoji spojky Haldex veľký krok vpred. Systém používal elektricky poháňané čerpadlo, akumulátor tlaku a riadiaci ventil.

Štvrtá generácia

Skutočná revolúcia potom prišla s generáciou štvrtou predstavenou v roku 2007. Na miesto mechanických čerpadiel bolo použité čerpadlo poháňané elektromotorom. To sa spustí, akonáhle otáčky motora prekročia 400 ot. / Min a začne čerpať olej do tlakového zásobníka. O tom, či olej pôjde k pracovnému piestu a tým sa spojka zopne, alebo či pôjde späť do olejovej nádržky, rozhoduje elektromagnetický riadiaci ventil. Z toho je celkom jasné, že na pripojenie zadnej nápravy je potreba minimum času a hlavne, čo je najdôležitejšie, zadnú nápravu možno pripájať preventívne ešte pred tým, než vôbec k preklzu kolies stále poháňanej nápravy dôjde.

Čoskoro po predstavení spojky Haldex štvrtej generácie sa objavil aj systém pohonu všetkých kolies označovaný ako Cross Wheel Drive (XWD). Funguje tak, že na zadnej náprave je elektronicky riadený diferenciál eLSD schopný ďalej deliť prísun krútiaceho momentu medzi zadné kolesá. Okrem Saabu tento systém používa napríklad aj Opel.

Štvrtá generácia medzinápravovej spojky Haldex sa postupne objavila v celej rade modelov. Okrem Volkswagenu, Audi a Škody ju dostal aj napríklad Land Rover Freelander, starý Ford Kuga, Cadillac SRX alebo Lamborghini Aventador. K téme tejto verzie Haldexu potom môžeme ešte pridať informáciu o tom, že reakčná doba je približne 80 ms a hmotnosť 7,5 kg.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY