vytisknout velikost písma Haldex V: čo je nové? (doplnené)

Niektoré modely v rámci faceliftu alebo generačných obmien začali používať medzinápravovú spojku Haldex piatej generácie. V čom sa líši od štvrtého vydania?
Haldex V: čo je nové? (doplnené)
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Štvrtá generácia
  2. Generácia V: Čo je nové?, Hlavná zmena – čerpadlo

Tak po prvé hmotnosť spojky Haldex V by mala byť oproti štvrtej generácii nižšia až o 28 percent. Závisí to samozrejme na konkrétnu aplikáciu. Čo sa týka reakčných časov, tie sú rovnaké s tými, aké ponúkala štvrtá generácia. Výhodou novej verzie je tiež plné prepojenie s elektronickými systémami typu ESP. Samozrejmosťou je preventívne pripájanie druhej nápravy a ako ďalšiu z výhod uvádza BorgWarner väčšiu robustnosť systému.

Nová spojka Haldex V bola predstavená na jar minulého roka a aktuálne ju používajú modely Volkswagen a Volvo.

Medzinápravová spojka Haldex figuruje na trhu už 15 rokov rokov. Prvá generácia sa svetu ukázala v roku 1998, kedy ju ako prvý dostal Volkswagen Golf 4Motion. Chytro riešené pripájanie zadnej nápravy vtedy mali na starosť dve čerpadlá, kedy pracovný tlak vznikal pri rozdielnych otáčkach kolies prednej a zadnej nápravy. Prvé vydanie spojky Haldex teda bolo čisto mechanické, čo okrem iného znamenalo určité oneskorenie.

Práve na tomto sa počas rokov veľa zapracovalo. Časom sa objavila generácia druhá, ktorá však predstavovala iba vylepšené pôvodné riešenie, a v roku 2004 potom prišla tretia verzia označovaná ako Prex. Tá tiež vychádzala z prvej generácie, ale používala už pomocné čerpadlo. To malo za úlohu zabezpečovať stály tlak v systéme a znížiť tým pádom reakčnú dobu.

haldex4.jpghaldex4_01.jpg 
Odstupujúca štvrtá generácia predstavovala vo vývoji spojky Haldex veľký krok vpred. Systém používal elektricky poháňané čerpadlo, akumulátor tlaku a riadiaci ventil.

Štvrtá generácia

Skutočná revolúcia potom prišla s generáciou štvrtou predstavenou v roku 2007. Na miesto mechanických čerpadiel bolo použité čerpadlo poháňané elektromotorom. To sa spustí, akonáhle otáčky motora prekročia 400 ot. / Min a začne čerpať olej do tlakového zásobníka. O tom, či olej pôjde k pracovnému piestu a tým sa spojka zopne, alebo či pôjde späť do olejovej nádržky, rozhoduje elektromagnetický riadiaci ventil. Z toho je celkom jasné, že na pripojenie zadnej nápravy je potreba minimum času a hlavne, čo je najdôležitejšie, zadnú nápravu možno pripájať preventívne ešte pred tým, než vôbec k preklzu kolies stále poháňanej nápravy dôjde.

Čoskoro po predstavení spojky Haldex štvrtej generácie sa objavil aj systém pohonu všetkých kolies označovaný ako Cross Wheel Drive (XWD). Funguje tak, že na zadnej náprave je elektronicky riadený diferenciál eLSD schopný ďalej deliť prísun krútiaceho momentu medzi zadné kolesá. Okrem Saabu tento systém používa napríklad aj Opel.

Štvrtá generácia medzinápravovej spojky Haldex sa postupne objavila v celej rade modelov. Okrem Volkswagenu, Audi a Škody ju dostal aj napríklad Land Rover Freelander, starý Ford Kuga, Cadillac SRX alebo Lamborghini Aventador. K téme tejto verzie Haldexu potom môžeme ešte pridať informáciu o tom, že reakčná doba je približne 80 ms a hmotnosť 7,5 kg.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY