vytisknout velikost písma Haldex V: čo je nové? (doplnené)

Niektoré modely v rámci faceliftu alebo generačných obmien začali používať medzinápravovú spojku Haldex piatej generácie. V čom sa líši od štvrtého vydania?
Haldex V: čo je nové? (doplnené)
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Štvrtá generácia
  2. Generácia V: Čo je nové?, Hlavná zmena – čerpadlo

Tak po prvé hmotnosť spojky Haldex V by mala byť oproti štvrtej generácii nižšia až o 28 percent. Závisí to samozrejme na konkrétnu aplikáciu. Čo sa týka reakčných časov, tie sú rovnaké s tými, aké ponúkala štvrtá generácia. Výhodou novej verzie je tiež plné prepojenie s elektronickými systémami typu ESP. Samozrejmosťou je preventívne pripájanie druhej nápravy a ako ďalšiu z výhod uvádza BorgWarner väčšiu robustnosť systému.

Nová spojka Haldex V bola predstavená na jar minulého roka a aktuálne ju používajú modely Volkswagen a Volvo.

Medzinápravová spojka Haldex figuruje na trhu už 15 rokov rokov. Prvá generácia sa svetu ukázala v roku 1998, kedy ju ako prvý dostal Volkswagen Golf 4Motion. Chytro riešené pripájanie zadnej nápravy vtedy mali na starosť dve čerpadlá, kedy pracovný tlak vznikal pri rozdielnych otáčkach kolies prednej a zadnej nápravy. Prvé vydanie spojky Haldex teda bolo čisto mechanické, čo okrem iného znamenalo určité oneskorenie.

Práve na tomto sa počas rokov veľa zapracovalo. Časom sa objavila generácia druhá, ktorá však predstavovala iba vylepšené pôvodné riešenie, a v roku 2004 potom prišla tretia verzia označovaná ako Prex. Tá tiež vychádzala z prvej generácie, ale používala už pomocné čerpadlo. To malo za úlohu zabezpečovať stály tlak v systéme a znížiť tým pádom reakčnú dobu.

haldex4.jpghaldex4_01.jpg 
Odstupujúca štvrtá generácia predstavovala vo vývoji spojky Haldex veľký krok vpred. Systém používal elektricky poháňané čerpadlo, akumulátor tlaku a riadiaci ventil.

Štvrtá generácia

Skutočná revolúcia potom prišla s generáciou štvrtou predstavenou v roku 2007. Na miesto mechanických čerpadiel bolo použité čerpadlo poháňané elektromotorom. To sa spustí, akonáhle otáčky motora prekročia 400 ot. / Min a začne čerpať olej do tlakového zásobníka. O tom, či olej pôjde k pracovnému piestu a tým sa spojka zopne, alebo či pôjde späť do olejovej nádržky, rozhoduje elektromagnetický riadiaci ventil. Z toho je celkom jasné, že na pripojenie zadnej nápravy je potreba minimum času a hlavne, čo je najdôležitejšie, zadnú nápravu možno pripájať preventívne ešte pred tým, než vôbec k preklzu kolies stále poháňanej nápravy dôjde.

Čoskoro po predstavení spojky Haldex štvrtej generácie sa objavil aj systém pohonu všetkých kolies označovaný ako Cross Wheel Drive (XWD). Funguje tak, že na zadnej náprave je elektronicky riadený diferenciál eLSD schopný ďalej deliť prísun krútiaceho momentu medzi zadné kolesá. Okrem Saabu tento systém používa napríklad aj Opel.

Štvrtá generácia medzinápravovej spojky Haldex sa postupne objavila v celej rade modelov. Okrem Volkswagenu, Audi a Škody ju dostal aj napríklad Land Rover Freelander, starý Ford Kuga, Cadillac SRX alebo Lamborghini Aventador. K téme tejto verzie Haldexu potom môžeme ešte pridať informáciu o tom, že reakčná doba je približne 80 ms a hmotnosť 7,5 kg.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY