vytisknout velikost písma Haldex V: čo je nové? (doplnené)

Niektoré modely v rámci faceliftu alebo generačných obmien začali používať medzinápravovú spojku Haldex piatej generácie. V čom sa líši od štvrtého vydania?
Haldex V: čo je nové? (doplnené)
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Štvrtá generácia
  2. Generácia V: Čo je nové?, Hlavná zmena – čerpadlo

Tak po prvé hmotnosť spojky Haldex V by mala byť oproti štvrtej generácii nižšia až o 28 percent. Závisí to samozrejme na konkrétnu aplikáciu. Čo sa týka reakčných časov, tie sú rovnaké s tými, aké ponúkala štvrtá generácia. Výhodou novej verzie je tiež plné prepojenie s elektronickými systémami typu ESP. Samozrejmosťou je preventívne pripájanie druhej nápravy a ako ďalšiu z výhod uvádza BorgWarner väčšiu robustnosť systému.

Nová spojka Haldex V bola predstavená na jar minulého roka a aktuálne ju používajú modely Volkswagen a Volvo.

Medzinápravová spojka Haldex figuruje na trhu už 15 rokov rokov. Prvá generácia sa svetu ukázala v roku 1998, kedy ju ako prvý dostal Volkswagen Golf 4Motion. Chytro riešené pripájanie zadnej nápravy vtedy mali na starosť dve čerpadlá, kedy pracovný tlak vznikal pri rozdielnych otáčkach kolies prednej a zadnej nápravy. Prvé vydanie spojky Haldex teda bolo čisto mechanické, čo okrem iného znamenalo určité oneskorenie.

Práve na tomto sa počas rokov veľa zapracovalo. Časom sa objavila generácia druhá, ktorá však predstavovala iba vylepšené pôvodné riešenie, a v roku 2004 potom prišla tretia verzia označovaná ako Prex. Tá tiež vychádzala z prvej generácie, ale používala už pomocné čerpadlo. To malo za úlohu zabezpečovať stály tlak v systéme a znížiť tým pádom reakčnú dobu.

haldex4.jpghaldex4_01.jpg 
Odstupujúca štvrtá generácia predstavovala vo vývoji spojky Haldex veľký krok vpred. Systém používal elektricky poháňané čerpadlo, akumulátor tlaku a riadiaci ventil.

Štvrtá generácia

Skutočná revolúcia potom prišla s generáciou štvrtou predstavenou v roku 2007. Na miesto mechanických čerpadiel bolo použité čerpadlo poháňané elektromotorom. To sa spustí, akonáhle otáčky motora prekročia 400 ot. / Min a začne čerpať olej do tlakového zásobníka. O tom, či olej pôjde k pracovnému piestu a tým sa spojka zopne, alebo či pôjde späť do olejovej nádržky, rozhoduje elektromagnetický riadiaci ventil. Z toho je celkom jasné, že na pripojenie zadnej nápravy je potreba minimum času a hlavne, čo je najdôležitejšie, zadnú nápravu možno pripájať preventívne ešte pred tým, než vôbec k preklzu kolies stále poháňanej nápravy dôjde.

Čoskoro po predstavení spojky Haldex štvrtej generácie sa objavil aj systém pohonu všetkých kolies označovaný ako Cross Wheel Drive (XWD). Funguje tak, že na zadnej náprave je elektronicky riadený diferenciál eLSD schopný ďalej deliť prísun krútiaceho momentu medzi zadné kolesá. Okrem Saabu tento systém používa napríklad aj Opel.

Štvrtá generácia medzinápravovej spojky Haldex sa postupne objavila v celej rade modelov. Okrem Volkswagenu, Audi a Škody ju dostal aj napríklad Land Rover Freelander, starý Ford Kuga, Cadillac SRX alebo Lamborghini Aventador. K téme tejto verzie Haldexu potom môžeme ešte pridať informáciu o tom, že reakčná doba je približne 80 ms a hmotnosť 7,5 kg.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

včera | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY