vytisknout velikost písma Goodwood je zhmotnený sen automobilových fanúšikov (160x foto)

Britský Festival rýchlosti, ktorý sa pôvodne zrodil ako noblesná prehliadka klasických a zberateľských vozov, vyrástol v priebehu rokov v motoristickú udalosť gigantických rozmerov. Automobilky stále častejšie chápu "Goodwood" ako platformu pre prezentáciu svojich produktov nielen britskej motoristickej verejnosti.
Goodwood je zhmotnený sen automobilových fanúšikov (160x foto)
Zoznam kapitol
  1. Goodwood Festival of Speed 2014
  2. Goodwood Festival of Speed 2014: Fotogaléria

Na trávniku pred hlavnou budovou panstva Goodwood sa tiesnia davy pred prehliadkou nablýskaných veteránov, z ktorých niektoré sú tak zriedkavé, že by ich mená ťažko lovili v pamäti i veľkí znalci automobilovej histórie. V stánkoch s občerstvením sa predávajú nielen burgery z miestneho hovädzieho, ale napríklad aj ustrice a šampanské. Vietor prináša z rally trate hore na kopci prach zvírený legendárnymi súťažnými vozidlami i helikoptérami privážajúcimi VIP návštevníkov.

A na ceste, na ktorej druhej strane ľud oblieha pompézne expozície popredných svetových automobiliek, práve s hromovým burácaním letí jeden z prototypov skupiny C, ktoré v osemdesiatych rokoch vládli legendárnej dvadsaťštyri hodinovke v Le Mans. Vitajte na Festivale rýchlosti v britskom Goodwoode.

Festival rychlosti v Goodwoodu 2014 28.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 29.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 30.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 25.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 31.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 36.jpg
V rámci Michelin Supercar Run vyrazili na trať popri „bežných“ superšportoch aj šesťkolesový Brabus Super G, Koenigsegg Agera One:1 alebo unikátne Ferrari F12 TRS

Keď Lord March v roku 1993 usporiadal na svojom panstve v Západnom Sussexe prvé preteky historických pretekárskych automobilov do vrchu, iste sám netušil, akých rozmerov jeho Festival rýchlosti dorastie v priebehu dvoch desaťročí. Dnes je Goodwood motoristickou slávnosťou medzinárodného významu, na ktorej nechce chýbať žiadny významnejší výrobca automobilov.

Automobilky berú Goodwood útokom

Stánok so zaujímavými produktmi aj koncepčnými štúdiami tu má okrem iných aj Škoda, nemecké BMW aj japonská Mazda, ktorá tento rok postavila expozície rovno dve. Vedľa bežnej produktovej bol v rohu pri goodwoodskej knižnici (áno, panstvo Goodwood je z tých, ktoré majú pre knihy vyčlenenú špeciálnu budovu) vidieť aj stánok oslavujúci 25. výročie ikonického športového roadstera Mazda MX-5.

Festival rychlosti v Goodwoodu 2014 112.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 52.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 89.jpg
Zatiaľ čo "strieborné šípy" vo vzduchu len viseli, tie červené (Red Arrows) v ňom predviedli parádnu akrobatickú šou; ikonický Mercedes Renntransporter z roku 1954

Budúci rok chce ale Mazda pojať svoju účasť na Festivale rýchlosti v Goodwoode ešte veľkolepejšie. "V roku 2015 plánujeme omnoho väčšiu výstavnú plochu a privezieme oveľa viac áut," hovorí Graeme Fudge, riaditeľ komunikácie britskej Mazdy. Pre výrobcov sa Goodwood skrátka stal ďalším svetovým autosalónom. Napríklad Ford tu tento rok predstavil modernizovanú verziu modelu ST dokonca vo svetovej premiére.

Akcia počas rokov získava stále silnejší charakter rodinnej zábavy, čomu zodpovedá aj ponuka doplnkových aktivít. Vyvolávač v blízkosti rozsiahlej expozície McLarenu láka na "5D experience" - v malom mobilnom kine s pohyblivými sedačkami môžete absolvovať dve kolá v Bahrajne očami Jensona Buttona. S 3D okuliarmi na nose a brutálne násilníckym naklápaním sedačky je to strhujúce, hoci realite predsa len vzdialený zážitok.

Festival rychlosti v Goodwoodu 2014 126.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 119.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 116.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 131.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 118.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 122.jpg
Z výstavy Cartier Style et Luxe: závodné TVR Cerbera S, Ferrari 250 LM, Ford Mustang pick-up (!), McLaren M12 GT, Maserati 3500 GT Coupé, Lamborghini Miura

Pre upokojenie môžeme odporučiť kolekciu Cartier Style et Luxe. Na trávniku pred hlavnou budovou možno v statickej expozícii obdivovať automobilové poklady od starostlivo zrenovovaného Lamborghini Miura cez americké koráby ciest z éry povojnového boomu až po koncepty ako Peugeot 907. A pre koho by bolo tých áut už príliš, nájde v pokojnom kúte za hlavnú rovinkou dokonca malú výstavu lietadiel. Napríklad Daher-Socata TBM 900 by tu mohol uloviť pár nových zákazníkov. Medzi VIP hosťami lorda Marche tradične nechýbajú členovia medzinárodnej smotánky, ktorí majú pre lietajúce stroje často ešte väčšiu slabosť než pre tie pojazdné.

S benzínom v modrej krvi

Lord March, celým menom Charles Henry Gordon-Lennox, gróf z Marche a Kinrary, riadi rodinné panstvo v Goodwoode v zastúpení svojho otca. Okrem Festivalu rýchlosti organizuje tiež jesenný "Goodwood Revival" na tunajšom pretekárskom okruhu alebo konské dostihy. Je prezidentom British Automobile Racing Club a časopis Octane ho v roku 2007 zaradil medzi 50 najvplyvnejších ľudí na scéne klasických automobilov.

Aj napriek postupnej expanzii však zostávajú hlavným bodom programu Festivalu rýchlosti tunajšie preteky do vrchu. Na 1,86 km dlhej trati s deviatimi nepríliš náročnými zákrutami defilujú pred návštevníkmi legendy z dávnej i nedávnej minulosti motoristického športu, roztriedené do kategórií podľa časového obdobia, v ktorom pôvodne pretekali: elegantné Ferrari 156 zo samotného začiatku 60. rokov, kedy monoposty formuly 1 ešte len začali opúšťať charakteristický cigarový tvar predchádzajúcej éry; brutálny McLaren TAG Porsche s preplňovaným motorom z polovice 80. rokov; aj úplne novodobé formule Ferrari, Red-Bullu a ďalších, ktoré sme vídali na televíznych obrazovkách ešte nedávno.
Držiteľom traťového rekordu je Nick Heidfield, ktorý v roku 1999 zajazdil Goodwood v čase 0:41:6. Organizátori neskôr od merania časov ustúpili z bezpečnostných dôvodov, ale našťastie len v kategórii F1. Preto mohol Jann Mardenborough tento rok rozdrviť traťový rekord v kategórii "superautomobiloch", keď s Nissanom GT-R Nismo zvládol čas 49,27 s. K pretekaniu sa pritom dostal až v roku 2011, keď vyhral virtuálnu "GT Academy" Nissanu v hre Gran Turismo na Playstationu. Aj tadiaľ môže v digitálnom veku viesť cesta do kokpitu...

Festival rychlosti v Goodwoodu 2014 3.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 2.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 6.jpgZ rally rýchlostnej skúšky v lese: Porsche 911, Ford RS00, MG Metro 

Za volantmi závodných i cestných vozidiel na goodwoodskej trati sa striedajú samotní majitelia vzácnych zberateľských kusov s najznámejšími menami motoristického športu. John Surtees, Derek Bell, dokonca Stirling Moss... Súčasnú generáciu pretekárov reprezentoval napríklad Felipe Massa, ktorý riadil Williams FW18 Damona Hilla zo sezóny 1986, alebo Jenson Button s McLarenom MP4-26.

Festival rychlosti v Goodwoodu 2014 63.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 66.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 111.jpg
Slavná minulosť aj menej slávna súčasnosť Porsche na 24 h Le Mans

Nie všetky autá však v pravom zmysle pretekajú. Veď sa jedná o vzácny tovar, a to nielen v prípade historických unikátov. Na trati sa divákom predviedlo okrem iného úplne nové Ferrari F12 TRS - na zákazku postavený automobil, za ktorý podľa neoficiálnych informácií majiteľ zaplatil štyri milióny dolárov. A práve o tom je Goodwood. Nikde inde nemajú bežní smrteľníci možnosť vidieť a počuť zblízka vzácne automobilové poklady, ktoré inak trávia existenciu v starostlivo stráženom tichu súkromných klimatizovaných garáží.

Festival rychlosti v Goodwoodu 2014 106.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 109.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 107.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 103.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 104.jpgFestival rychlosti v Goodwoodu 2014 105.jpgHore: Stánky automobiliek; dole: Nielen autá sem prišli...

Videa z Festivalu rýchlosti v Goodwoode 2014:

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila Mazda.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY