vytisknout velikost písma GM Surus: Takto vyzerá budúcnosť nákladných áut

Automobilka GM ukázala víziu nákladného vozidla budúcnosti. S vodičom sa nepočíta, všetko obstará autonómne riadenie. V praxi ide o elektricky poháňanú plošinu. Možnosti použitia budú veľmi široké.
GM Surus: Takto vyzerá budúcnosť nákladných áut

Americká automobilka General Motors ukázala víziu viacúčelového nákladného automobilu budúcnosti. Zjednodušene ide o elektricky poháňanou plošinu, ktorá odvezie všetko možné a vodiča k tomu už nepotrebuje. Koncept bude oficiálne vystavený na Association of the United States Army (AUSA) Annual Meeting 2017. Podobná vec by sa totiž mohla samozrejme hodiť aj armáde.

Pretože koncept nákladného vozidla budúcnosti nazvaný Silent Utility Rover Universal superstructure (skrátene SURUS) vodiča priamo nepotrebuje, odpadá nutnosť riešiť kabínu, čo prinesie možnosť odviezť ešte viac nákladu. Na plošinu bude možné naložiť čokoľvek od klasického prepravného kontajnera až po núdzový generátor elektrickej energie. Okrem vojenských účelov a komerčné nákladnej prepravy sa počíta aj s nasadením pri rôznych krízových situáciách typu prírodných katastrof.

Pohon zabezpečuje dvojica elektromotorov, ako zdroj elektrickej energie slúži palivové články. Tie zaručia dojazd až 640 kilometrov a na rozdiel od bežných elektromobilov bude možné automobil dotankovať veľmi rýchlo. Autonómna plošina dostala aj riadenie všetkých kolies a lítium-iónové akumulátory.

Koncept SURUS je zatiaľ skôr hudba vzdialenejšej budúcnosti, však nákladné automobily využívajúce elektrický pohon by sa mohli objaviť na cestách už pomerne skoro. Nebude to dlho trvať a svoj elektrický ťahač svetu predstaví napríklad Tesla, s nákladným elektromobilom ale počíta tiež napríklad Avia.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY