vytisknout velikost písma GKN eAxle: Technika z Porsche 918 Spyder pre bežné autá

GKN eAxle: Technika z Porsche 918 Spyder pre bežné autá

Spoločnosť GKN má na svedomí mnoho zaujímavých technických riešení (napríklad systém pohonu všetkých kolies vo Forde Focus RS) a jednou z oblastí, ktorou sa zaoberá, je aj elektrický pohon. GKN vyvinulo dvojstupňovú prevodovku určenú pre elektromotor, ktorú použilo napríklad Porsche pri modeli 918 Spyder a aktuálne predstavuje novú evolúciu rovnakého systému (eAxle), ktorý mieri na bežné automobily.

Na rozdiel od Porsche 918 Spyder pracuje zjednodušená verzia len s jednostupňovým prevodom. Vďaka tomu je menšia, ľahšia (váži 20,9 kg) a predovšetkým aj dostatočne lacná, aby sa automobilkám oplatilo tento systém nasadiť u bežných modelov.

Ako také typické použitie najnovšej verzie systému eAxle uvádza GKN vozidlo segmentu C s výkonom 100 kW (136 k), ktorý by vďaka nasadeniu tejto novinky mohol dostať ďalších 65 kW (88 k), čím sa samozrejme zlepší dynamika a produkcia emisií CO2 má klesnúť zhruba o päťdesiat percent. Vo vyšších rýchlostiach odpojí eAxle za pomoci zubovej spojky elektromotor od nápravy.

Aké konkrétne automobilky by tento systém mohli v budúcnosti využiť, to GKN neuvádza. Vzhľadom k rozvoju hybridov sa ale nejakého praktického využitia určite čoskoro dočkáme.

gkn.jpg
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY