vytisknout velikost písma GF7 je ďalší koncept lietajúceho auta. Prototyp príde do štyroch rokov

GF7 je ďalší koncept lietajúceho auta. Prototyp príde do štyroch rokov

V nedávnej minulosti sa objavilo hneď niekoľko konceptov a prototypov lietajúcich automobilov. Spomenúť môžeme napríklad spoločnosť Terrafugia alebo slovenský Aeromobile 2.5 predstavený na jeseň minulého roka. Dnes tu máme ďalší taký pokus. Ten je síce iba vo fáze počítačových návrhov, do štyroch rokov by sa však mal stať skutočnosťou a nízke ciele si rozhodne nekladie.

Lietajúce auto nesie označenie GF7, pričom na svedomí ho má dizajnér Greg Brown a inžinier Dave Fawcett. Presne povedané sa jedná o lietajúci plug-in hybridný automobil, ktorý na jazdu po ceste používa elektromotor, let zaobstará prúdový motor. GF7 je štvormiestny stroj schopný doletieť až 1600 km, maximálna rýchlosť údajne pokorí 800 km/h.

Elektromotor v kombinácii s 50 kWh akumulátormi zariadi najvyššiu rýchlosť na 160 km/h na ceste, dojazd sa podľa plánov bude pohybovať v rozmedzí 129 až 193 km/h. Elektrický pohon zároveň pomôže pri naberaní vzletovej rýchlosti. Myšlienka je taká, že prúdový motor bude schopný za letu zároveň dobíjať akumulátory, takže by posádka čisto teoreticky mala mať po pristátí plne nabité a mohla by pokračovať po ceste ďalej bez nutnosti zastavenia.

GF7 potrebuje ku vzletu dráhu dlhú 760 m, pohybovať sa údajne bude vo výške až 12 000 m, rozpätie krídel je sedem metrov. Autori tohto projektu dúfajú, že sa im podarí do štyroch rokov uviesť funkčný prototyp. Prípadní záujemcovia sa musia ale pripraviť na dosť vysokú obstarávaciu cenu. Aktuálne sa hovorí o sumách presahujúcich 2 milióny eur.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY