vytisknout velikost písma General Motors: „americký sen“ v roku 1956

Bolo to obdobie monumentálneho rozmachu amerického automobilového priemyslu. V porovnaní s dneškom znejú správy z vtedajšej doby takmer neuveriteľne...
General Motors: „americký sen“ v roku 1956
Zoznam kapitol
  1. Expanzia pokračuje, Boj s veternými mlynmi
  2. Bezpečnosť, Inšpirácia športom, Oldsmobile a Pontiac na ústupe

Expanzia pokračuje

Doby, kedy svetovej produkcii automobilov vládla americká "veľká trojka", sú nenávratne preč. Koncern General Motors bol najväčším výrobcom automobilov na svete po rekordnej dobu v rokoch 1931 až 2007, avšak hospodárska kríza ho potom odsunula na druhú priečku za Toyotu, kde spočíva dodnes. Len v roku 2011 ho dočasne do čela diania vrátil úder ničivého cunami na Japonsko z jari toho istého roku.

Buick.jpgChevrolet Corvette Bel Air Fisher.jpg
Dobová paleta modelů značky Buick / Rodinné foto Chevroletů Corvette a Bel Air s karosériou Fisher 

A akým bol pre General Motors rok 1956? Ak sa o roku predchádzajúcom svojho času písalo, že vtedy "trh s novými autami v USA explodoval", ťažko by sa mohlo v roku 1956 niečo výraznejšie zmeniť. Veľké automobilky prosperovali, zatiaľ čo ale napríklad firma Studebaker-Packard živorila a Kaiser sa presunul do Argentíny. Predchádzajúci rok 1955 bol úspešný nielen vďaka ekonomickému rozmachu krajiny. Prevažná väčšina amerických automobiliek vtedy dokončila výstavbu svojich nových veľkokapacitných závodov a predstavila úplne nové modely.

Hoci v roku 1956 bolo v USA registrovaných o takmer 17% menej nových vozidiel ako v roku predchádzajúcom, napriek tomu sa predaje vyšplhali na štvrtý najlepší výsledok v doterajších dejinách. Pokles produkcie takmer nezaznamenal segment luxusných vozidiel, ale hoci sa lacných Chevroletov predalo za rok 1956 menej, trhový podiel značky Chevrolet sa zvýšil. Divízia Buick mala k dispozícii širokú škálu dvoj a štvordverových vozov Riviera, ktorých sa v roku 1956 vyrobilo celkom 635 158 kusov.

Buick Super Riviera.jpegBuick Century.jpgBuick Roadmaster Riviera.jpeg
Buick Super Riviera, Century a Roadmaster Riviera

Ich obľuba spočívala skôr v jazdných výkonoch a lákavej cenovej politike ako vo vzhľade, ktorý zostal bez výraznejších zmien. Buick (rovnako ako Oldsmobile a Cadillac) bol totiž v treťom, poslednom generačným roku a pre rok 1957 sa pripravovali nové typy. Istý punc hot-rodu si ponechal model Century, ktorý vďaka ľahkému podvozku a ôsmim valcom z roadmasteru s výkonom 255 koní (188 kW) zrýchľoval z 0 na 100 km / h za 10,5 s a dosahoval rýchlosť takmer 180 km / h 

Boj s veternými mlynmi

Vedenie Buicku prinieslo nové masky chladičov v druhej polovici roku 1956, ktorý bol príznačný práve veľkými znakmi na popredí. V októbri to kupujúci kvitovali, zato v júli roku 1957 už to bolo horšie. Preto z vozňov Buick tento zvláštny nápad počas krátkej doby v tichosti zmizol. Praktiky vtedajších predajcov a celých kampaní boli tŕňom v oku vtedajších mysliteľov.

Oldsmobile Golden Rocker 88.jpgOldsmobile Starfire 98 Convertible.jpgOldsmobile Super 88.jpg
Oldsmobile Rocket 88 v dvoj a štvordverovej verzii, Starfire 98 Convertible a Super 88

Za smienku stojí štúdia "Chrómované kolosy: General Motors a jeho doba" z hlavy Eda Craya. Vzbudila veľký ohlas, hoci jej vierohodnosť narušovali niektoré výroky napríklad o "šesťmetrových oplutvených Chevroletoch", ktoré však vôbec neexistovali. Podobní bádatelia zastávali názor, že čo je dobré pre GM, to je zlé pre vlasť. Podľa Craya sa napríklad podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle USA zvýšil zhruba z tretiny v tridsiatych rokoch na 50,8% v roku 1956. Skutočnosťou však zostáva, že koncern investoval stámilióny dolárov do zvyšovania výkonov, zatiaľ čo na bezpečnosť vyplývalo len minimum prostriedkov.

Corvette.jpgCorvette 2.jpg
Chevrolet Corvette

Doplnkové výbavy boli totiž pre výrobcu zlatou baňou. Na druhej strane bolo jasné, že napríklad moderné pneumatiky boli mnohonásobne bezpečnejšie než obutie z rokov dvadsiatych. To preto, že sa investovali značné sumy na ich vylepšovanie, ale podobné to bolo aj s brzdami, zavesením kolies a celokovovými karosériami. To sa však v dobových štúdiách nedočítate. Keby ich autori smerovali svoje sily k nestrannému porovnávaniu faktov, bola by nám dnes ich práca cenným historickým prameňom, takto sa ich snaženie podobalo skôr boju s veternými mlynmi.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY