vytisknout velikost písma GALÉRIA: Sú hrozné, no napriek tomu veľmi žiadené

Automobilová história si pamätá na veľa automobilových omylov. Niektoré autá minuli cieľovú skupinu, iné boli jednoducho zlé. Ale len malá časť skutočne zlých áut postupom času získala ikonický status práve vďaka tomu, že sa preslávila svojimi nedostatkami. Takže zatiaľ čo vo svojej dobe ste len vyhodili peniaze z okna a potom boli radi, že auto vykúpili aspoň v šrote, dnes by vám zberatelia paradoxne utrhli ruky.
GALÉRIA: Sú hrozné, no napriek tomu veľmi žiadené

Dali sme dohromady menšie galériu niekoľkých takýchto "nevydarených" áut, ktorým ku sláve stačila náhoda, malý konštrukčný nedostatok alebo prípadne zmienka v sledovanom televíznom programe. Ostatne dobré auto bez príbehu je len obyčajné auto. Ale zlé auto so skutočným príbehom by sa dalo považovať za umelecký artefakt.

Nečudujte sa, ľudia dnes utrácajú milióny za farebné škvrny na bielom plátne. Tak prečo by nemohli chcieť investovať do auta, ktoré je škaredé, nekvalitné, zle jazdí a ešte ku všetkému má tendenciu sa samo vznietiť?

GetThumbNail.aspx-4.jpeg

Chevrolet Corvair preslávil zákernými jazdnými vlastnosťami (mal motor vzadu) a celkovo nízkou úrovňou pasívnej i aktívnej bezpečnosti. V roku 1965 vydal Ralf Nader knihu "Unsafe at any speed", v ktorej kritizoval prístup amerických automobiliek k bezpečnosti. Neskôr sa síce ukázalo, že Corvair na tom nebol o nič horšie ako iné súdobé autá, ale nebezpečný imidž mu už zostal. Dnes je to však veľmi cenený zberateľský voz. Prežilo ich totiž veľmi málo.

GetThumbNail.aspx-5.jpeg

Podobne ako Corvair aj Ford Pinto trpel na dôležité konštrukčné nedostatky. Kvôli konštrukcii palivovej nádrže a výfuku stačil menší náraz zozadu, a auto sa vznietilo. Ford model Pinto upravil, ale povesť si nadobro poškodil. Možno aj preto je dnes Pinto, samo o sebe nijako atraktívne, no zaujímavé a zberateľmi vyhľadávané.

GetThumbNail.aspx-6.jpeg

Pontiac Fiero ako reakcia na japonské športiaky bol koncepčne zaujímavý nápad. Avšak prevedenie bolo žalostné. Fiero bojovalo so závadami elektroniky a dokonca s požiarmi motorov, ktoré mali nedoriešené mazanie a nedostatočné chladenie. Pontiac vyrobil vyše 370 000 kusov, ale dnešných dní sa v dobrej kondícii dočkalo len pár z nich. Image "nekvalitného auta" ale evidentne zberateľov láka.

GetThumbNail.aspx-7.jpeg

DeLorean bol zaujímavý koncept. Pretože však konštruktérovi a majiteľovi automobilky došli peniaze a nakoniec bol zatknutý za údajné pašovanie narkotík, nepodarilo sa vývoj dokončiť. DeLorean jazdil zle, mal slabý motor a stretával sa s problémami s kvalitou. Navyše bol drahý. Preslávil sa ale vďaka filmovej trilógii Návrat do budúcnosti. Tým si zabezpečil ikonický status. Američania neskôr získali na DeLoreana práva a teraz pripravujú jeho modernú reinkarnáciu. Vyrábať sa začne na začiatku budúceho roka.

GetThumbNail.aspx-8.jpeg

Pontiac Aztek bol len čudný crossover s mizernými motormi, diskutabilnou kvalitou a zlými jazdnými vlastnosťami. Objavil sa v rebríčkoch mnohých významných magazínov v tabuľke najhorších alebo najškaredších áut všetkých čias. Avšak úspech televízneho seriálu Breaking Bad (u nás "Perníkový Otec"), v ktorom s Pontiacom jazdil hlavný predstaviteľ, mu zaistili popularitu. Dnes je ojazdený a funkčný Aztek považovaný za jednu z najlepších investícií.

GetThumbNail.aspx-9.jpeg

Aj Austin Allegro sa preslávil vďaka televízii. Slávna relácia Top Gear si ho totiž vyberala k rôznym deštrukčným scénkám ako najhoršie britské auto všetkých čias alebo ako auto, ktoré zničilo britský automobilový priemysel. Allegro bolo naozaj zlé, dokonca bolo aerodynamickejšie, keď išlo zadkom napred. Ale práve vďaka tomu, že sa o ňom v Top Geare neustále hovorilo, získalo novú skupinu fanúšikov. Po zachovalých kusoch je dnes veľký dopyt.

GetThumbNail.aspx-10.jpeg

Podobne sa preslávil aj Reliant Robin, dnes už legendárna britská trojkolka. Jej zosmiešňovanie Top Gearom len upevnilo jej ikonické postavenie. Zarytý okruh fanúšikov nedá na Robina dopustiť.

GetThumbNail.aspx-11.jpeg

Rolls-Royce Silver Shadow nebol zlý. Vlastne je to prvý naozaj moderný Rolls-Royce so samonosnou karosériou a modernou technikou. Tradičná klientela sa ale búrila predovšetkým kvôli veľkému objemu výroby. Inokedy kusového vozidla vznikajúceho na zvláštnu objednávku sa na montážnej linke vyrobilo vyše 30 000 kusov. Ako prvý Rolls-Royce strácal na cene rovnako rýchlo ako bežné autá. Časom si ho tak mohli dovoliť aj normálni ľudia. Ceny už ale neklesajú, naopak. Silver Shadow je vyhľadávaný aj vďaka tomu, že je celkom spoľahlivý a dá sa relatívne lacno a ľahko spraviť.

GetThumbNail.aspx-12.jpeg

Ferrari Mondial je obeťou technického zadania. Muselo byť štvormiestne. Kvôli umiestnenie motora uprostred potom vznikol zvláštny dizajnérsky paškvil. Navyše Mondial nejazdil ako pravé Ferrari. Krútil sa, bol nespoľahlivý a mal malý výkon. Lenže keď sa dnes pozriete na ceny ojazdených Mondialov, už to dávno nie je nechcený vrak za pár tisíc eur. Ceny sa blížia k 30-tisícom a plno ľudí ho kupuje ako investíciu. Je to Ferrari a to snáď stačí, nie?

GetThumbNail.aspx-13.jpeg

Prvý americký sériový elektromobil sa nepresadil. Možno preto, že nefungoval a nevyzeral ako normálne auto. V rokoch 1996 až 1999 sa ich vyrobilo len 1117 a boli viac v servise ako v prevádzke. Výkon 100 kW a dojazd 120-150 km pritom nepôsobí zle. Súčasné elektromobily neponúkajú o mnoho viac. EV1 od General Motors je dnes skôr zaujímavý tým, že sa dostáva na trh nová generácia elektromobilov a tento bol skutočne prvý. Taký Prius medzi elektromobilmi.

GetThumbNail.aspx-14.jpeg

Len sa priznajte! Že ste mali Plymouth Prowler na ploche svojho monitora? S retro dizajnom sa automobilka snažila chytiť módne vlny. Ale zatiaľ čo dizajn bol naozaj odvážny a celkom zaujímavý, koncern Chrysler to zabil použitou technikou. Auto totiž malo len šesťvalec a mizerný automat. Pritom image hot-rodu volá po inštalácii osemvalca. Už z princípu. Vyrobených bolo len 11 700 áut. Pretože plno ich prešlo tuningom, originálny kus sa zle zháňa. A býva veľmi drahý. Veľakrát aj drahší ako v dobe uvedenia na trh. Nový stál 38 900 dolárov, dnes sa pekný kus predáva asi za 50 000 dolárov.

GetThumbNail.aspx-15.jpeg

Trabant 601 chýbať nemôže. Bakelitové dievča východného bloku bolo moderné možno vo svojej dobe, ale rozhodne nie na konci 80. rokov. Plno ľudí si ale dnes Trabanta spája s nostalgickými spomienkami na mladosť. Veď to bolo najlacnejšie auto, ktoré sa dalo kúpiť. A relatívne slobodná individuálna doprava v rámci republiky bola v čase normalizácie a totality to jediné, čo ľuďom zostalo. Po Trabante je teraz dopyt po celom východnom bloku, najmä v Nemecku. Pekné kusy v originálnom stave sú nadšenci ochotní vyvažovať zlatom.

GetThumbNail.aspx-16.jpeg

Oproti krásnej "tisícke" bola nevýrazná Škoda 100 skôr krokom späť. Vyrobilo sa ich ale milión. Kým ešte pred niekoľkými rokmi sa tieto autá predávali v žalostnom stave za cenu šrotu, dnes letí hodnota zreštaurovaných kusov raketovo hore. Na "hundrtku, vranu, stovku či škodlivku" veľa ľudí spomína ako na svoje vôbec prvé auto, ktoré dostali k čerstvému vodičáku, prípadne v ktorom sa učili šoférovať niekde na poli za dedinou.
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY