vytisknout velikost písma Galéria: Škoda vyrábala rýchle autá vždy, len sa nevolali RS

Pripomeňte si niektoré zaujímavé modely z dlhej a bohatej histórie mladoboleslavskej značky.
Galéria: Škoda vyrábala rýchle autá vždy, len sa nevolali RS
Zoznam kapitol
  1. Rýchle škodovky
  2. Fotogaléria: Rýchle škodovky

Aj keď máme automobilku Škoda spojenú predovšetkým s výrobou konzumných a čisto racionálnych automobilov, počas viac ako storočnej histórie najväčšieho domáceho výrobcu áut vzniklo aj niekoľko športových, rýchlych či dokonca úspešných pretekárskych vozidiel. Tak sa na ne poďme pozrieť.

skoda 860.jpgSKODA_860_1932.JPGskoda superb 4000.jpgPrvý osemvalec mal už model Laurin & Klement FF, ale známejší je model Škoda 860 s radovým osemvalcom 3,38 litra s výkonom 60 koní. Superb 4000 z konca 30. rokov mal už motor V8 a výkon 100 koní

Aj keď obdobie násilnej kolektivizácie a masívneho znárodňovania vodičským radovánkam príliš neprialo, športové automobily vyvíjala Škoda aj v tej dobe. Vedľa modelu 966 Supersport vznikol aj krásny model 1100 OHC, v sedemdesiatych rokoch potom napríklad špeciál Spider B5 a v roku 1964 bol postavený aj monopost formuly 3.

1100 OHC.jpgŠKODA F3 – litrový motor až 8000 otmin maximální rychlost přes 200 kmh.jpgskoda spider b5 typ 728 s (1973).jpgA pretekárske špeciály značky Škoda poznáte? Asi najznámejšia je Škoda 1100 OHC, ale za pozornosť stojí aj Spider B5 a monopost Formuly 3

Úspešné boli aj vozidlá 130 RS a bez zaujímavosti nie sú ani prototypy 180 RS a 200 RS. Po revolúcii v roku 1989 sa automobilka sústredila predovšetkým na modernizáciu výroby, ale nezabudla ani na svoju závodnú históriu.

Felicia Kit Car bola v celku úspešná, Octavia WRC už menej. V novodobej histórii je asi najúspešnejším vozidlom vavríny zbierajúca Fabia S2000.

SKODA Felicia (8).jpgSkoda Muzeum_0464.jpgSkoda Muzeum_1000.jpgAni v novodobej histórii Škoda na preteky nezabudla. Z okruhov sa ale presunula hlavne do rally, kde zožali úspechy modely Felicia, Octavia a predovšetkým Fabia v prevedení pre kategóriu S2000

Úspechy v rally sa automobilka snažila kapitalizovať na predaji bežných modelov s prídomkom RS. Iste, o "športovosti" prvej naftovej Fabie RS by sa dalo pochybovať, ale svoj účel splnila. Navyše, rýchle škodovky sa nikdy nehrali na skutočné športové autá. Možno je škoda, že aktuálna Fabia tretej generácie ostrú verziu RS nedostane. Vodičský potenciál by v nej rozhodne bol.

_DSC0772_m.jpg_DSC0368.JPG150220 ŠKODA Fabia Monte Carlo (2).jpgRýchle civilné modely nie sú chrbticou ponuky. Prvá rýchla Fabia RS mala naftový motor, nádejná druhá generácia s automatom DSG a silným motorom TSI sa už príliš nepresadila. Aktuálne tretia Fabia už verziu RS nemá

Medzi najpopulárnejšie rýchle škodovky patrí samozrejme model Octavia RS. Napriek tomu to nebol vždy najrýchlejší model automobilky, toto privilégium zostalo vrcholnej motorizácii vlajkovej lodi Superbu.

Octavia RS je obľúbená aj ako kombi a ponuka dieselu a automatickej prevodovky svedčí o tom, že ani rýchla Octavia si nerobí pretekárske ambície.

ocrs_1510.jpgOctavia RS_II_correction.JPGsko-0351.jpgRýchla Octavia RS je populárna, aj keď papierovo nie je najrýchlejšia. Prvá generácia mala motor 1.8 Turbo, druhá stavila na dvojlitrový benzín aj diesel. Toho sa drží aj generácia tretia, ktorá navyše dostala ostrejšiu verziu RS 230 so samosvorom

Ak ste chceli papierovo najrýchlejšiu škodovku, museli ste siahnuť po vrcholnom prevedení modelu Škoda Superb. Už v prvej generácii s motorom 2.8 V6 uháňala rýchlejšie ako Octavia RS a druhá generácia s motorom 3.6 FSI dostala ako prvá škodovka obmedzovač na 250 km/h. Aj nový Superb, ktorý už nemá šesťvalec, krotí obmedzovač na 250 km/h. Ako jediná Škoda tiež zvládne zrýchliť na stovku za menej ako šesť sekúnd.

07 Skoda Superb.jpg41_Superb_on_location.jpgSu_029.jpgTrochu sa zabúda na vrcholné motorizácie Škody Superb, čo sú podľa technických údajov oficiálne najrýchlejšie a najsilnejšie škodovky. Nová generácia už nemá šesťvalec, ale za to má 280 koní a najvyššiu rýchlosť stráži obmedzovač

Ťažko povedať, aká budúcnosť čaká rýchle modely značky Škoda. Nepochybujeme o tom, že každá ďalšia generácia bude o trochu rýchlejšia a o kus úspornejšia, ale v súčasnej ponuke už vlastne zostáva len Octavia RS a nejaký vyložene športový model chýba.

Čo poviete? Chcelo by to nejaké kupé ako duchovného nástupcu legendárneho "ERKA" alebo napríklad retro roadster nadväzujúci na tradíciu otvorenej Felicie?

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY