vytisknout velikost písma Galéria: Škoda vyrábala rýchle autá vždy, len sa nevolali RS

Pripomeňte si niektoré zaujímavé modely z dlhej a bohatej histórie mladoboleslavskej značky.
Galéria: Škoda vyrábala rýchle autá vždy, len sa nevolali RS
Zoznam kapitol
  1. Rýchle škodovky
  2. Fotogaléria: Rýchle škodovky

Aj keď máme automobilku Škoda spojenú predovšetkým s výrobou konzumných a čisto racionálnych automobilov, počas viac ako storočnej histórie najväčšieho domáceho výrobcu áut vzniklo aj niekoľko športových, rýchlych či dokonca úspešných pretekárskych vozidiel. Tak sa na ne poďme pozrieť.

skoda 860.jpgSKODA_860_1932.JPGskoda superb 4000.jpgPrvý osemvalec mal už model Laurin & Klement FF, ale známejší je model Škoda 860 s radovým osemvalcom 3,38 litra s výkonom 60 koní. Superb 4000 z konca 30. rokov mal už motor V8 a výkon 100 koní

Aj keď obdobie násilnej kolektivizácie a masívneho znárodňovania vodičským radovánkam príliš neprialo, športové automobily vyvíjala Škoda aj v tej dobe. Vedľa modelu 966 Supersport vznikol aj krásny model 1100 OHC, v sedemdesiatych rokoch potom napríklad špeciál Spider B5 a v roku 1964 bol postavený aj monopost formuly 3.

1100 OHC.jpgŠKODA F3 – litrový motor až 8000 otmin maximální rychlost přes 200 kmh.jpgskoda spider b5 typ 728 s (1973).jpgA pretekárske špeciály značky Škoda poznáte? Asi najznámejšia je Škoda 1100 OHC, ale za pozornosť stojí aj Spider B5 a monopost Formuly 3

Úspešné boli aj vozidlá 130 RS a bez zaujímavosti nie sú ani prototypy 180 RS a 200 RS. Po revolúcii v roku 1989 sa automobilka sústredila predovšetkým na modernizáciu výroby, ale nezabudla ani na svoju závodnú históriu.

Felicia Kit Car bola v celku úspešná, Octavia WRC už menej. V novodobej histórii je asi najúspešnejším vozidlom vavríny zbierajúca Fabia S2000.

SKODA Felicia (8).jpgSkoda Muzeum_0464.jpgSkoda Muzeum_1000.jpgAni v novodobej histórii Škoda na preteky nezabudla. Z okruhov sa ale presunula hlavne do rally, kde zožali úspechy modely Felicia, Octavia a predovšetkým Fabia v prevedení pre kategóriu S2000

Úspechy v rally sa automobilka snažila kapitalizovať na predaji bežných modelov s prídomkom RS. Iste, o "športovosti" prvej naftovej Fabie RS by sa dalo pochybovať, ale svoj účel splnila. Navyše, rýchle škodovky sa nikdy nehrali na skutočné športové autá. Možno je škoda, že aktuálna Fabia tretej generácie ostrú verziu RS nedostane. Vodičský potenciál by v nej rozhodne bol.

_DSC0772_m.jpg_DSC0368.JPG150220 ŠKODA Fabia Monte Carlo (2).jpgRýchle civilné modely nie sú chrbticou ponuky. Prvá rýchla Fabia RS mala naftový motor, nádejná druhá generácia s automatom DSG a silným motorom TSI sa už príliš nepresadila. Aktuálne tretia Fabia už verziu RS nemá

Medzi najpopulárnejšie rýchle škodovky patrí samozrejme model Octavia RS. Napriek tomu to nebol vždy najrýchlejší model automobilky, toto privilégium zostalo vrcholnej motorizácii vlajkovej lodi Superbu.

Octavia RS je obľúbená aj ako kombi a ponuka dieselu a automatickej prevodovky svedčí o tom, že ani rýchla Octavia si nerobí pretekárske ambície.

ocrs_1510.jpgOctavia RS_II_correction.JPGsko-0351.jpgRýchla Octavia RS je populárna, aj keď papierovo nie je najrýchlejšia. Prvá generácia mala motor 1.8 Turbo, druhá stavila na dvojlitrový benzín aj diesel. Toho sa drží aj generácia tretia, ktorá navyše dostala ostrejšiu verziu RS 230 so samosvorom

Ak ste chceli papierovo najrýchlejšiu škodovku, museli ste siahnuť po vrcholnom prevedení modelu Škoda Superb. Už v prvej generácii s motorom 2.8 V6 uháňala rýchlejšie ako Octavia RS a druhá generácia s motorom 3.6 FSI dostala ako prvá škodovka obmedzovač na 250 km/h. Aj nový Superb, ktorý už nemá šesťvalec, krotí obmedzovač na 250 km/h. Ako jediná Škoda tiež zvládne zrýchliť na stovku za menej ako šesť sekúnd.

07 Skoda Superb.jpg41_Superb_on_location.jpgSu_029.jpgTrochu sa zabúda na vrcholné motorizácie Škody Superb, čo sú podľa technických údajov oficiálne najrýchlejšie a najsilnejšie škodovky. Nová generácia už nemá šesťvalec, ale za to má 280 koní a najvyššiu rýchlosť stráži obmedzovač

Ťažko povedať, aká budúcnosť čaká rýchle modely značky Škoda. Nepochybujeme o tom, že každá ďalšia generácia bude o trochu rýchlejšia a o kus úspornejšia, ale v súčasnej ponuke už vlastne zostáva len Octavia RS a nejaký vyložene športový model chýba.

Čo poviete? Chcelo by to nejaké kupé ako duchovného nástupcu legendárneho "ERKA" alebo napríklad retro roadster nadväzujúci na tradíciu otvorenej Felicie?

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY