vytisknout velikost písma Galéria: História BMW radu 3 od E21 cez E30, E36, E46 a E90 až po F30

Galéria: História BMW radu 3 od E21 cez E30, E36, E46 a E90 až po F30
Zoznam kapitol
  1. História BMW radu 3
  2. Fotogaléria: História BMW radu 3

Pozrite sa na fotografie, ako sa vyvíjalo BMW radu 3 od generácie E21 až po aktuálnu faceliftovanú generáciu F30. Automobilka na predstavenie nového modelu priviezla aj staršie kusy v naozaj peknom stave. Nájsť dnes takto zachovalé BMW dá veľa práce.

P90190450-highRes.jpgP90190473-highRes.jpgP90190517-highRes.jpgPrvá generácia BMW radu 3 označovaná ako E21 sa vyrábala výhradne v dvojdverovej karosérii. Vznikol aj zaujímavý kabriolet Baur

BMW radu 3 E21 sa vyrábalo od roku 1975 do roku 1983 a ponuka motorov pod kapotou začínala od štvorvalca 1,6 l s výkonom 55 kW (75 k) po šesťvalec v 323i s výkonom 105 kW (143 k). BMW vyrobilo celkom 1 364 039 kusov radu 3 a aj 4 595 pomerne vzácnych kabrioletov Baur.

P90190454-highRes.jpgP90190474-highRes.jpgP90190518-highRes.jpgDruhá generácia E30 už dostala ďalšie karosárske verzie. Kombi pôvodne vzniknúť vôbec nemalo, ale vedenie firmy uchvátil nápad inžiniera BMW Maxa Reisböcka, ktorý si zo sedanu E30 kombi vlastnoručne postavil

BMW radu 3 E30 schádzali z montážnej linky od roku 1982 do roku 1994. Popri dvojdverovom sedane a kabriolete bol vyrábaný už aj klasický štvordverový sedan a neskôr aj kombi, ktoré vlastne vzniklo náhodou a BMW ho vôbec nemalo v pláne vyrábať. Ikonickú prvú M3 asi vôbec nemusíme pripomínať, ale už tu prezentovaný model 320S je tiež pomerne vzácnosť.

P90190458-highRes.jpgP90190475-highRes.jpgP90190519-highRes.jpgGenerácia E36 pribrala a pod kapotu sa nasťahovali silnejšie motory. Verzia M3 dostala šesťvalec, ponuka obsahovala kupé, sedan, kombi Touring a kabriolet. Opäť vzniklo aj niekoľko zákazkových polokabriolet Baur

BMW radu 3 E36 je v dnešnej dobe jedno z najviac nedocenených áut a ceny ojazdených áut tomu zodpovedajú. Výroba prebiehala od roku 1990 až do roku 2000 a motory siahali od štvorvalcového dieselu 318tds s výkonom 66 kW (90 k) po M3 o výkone 236 kW (321 k).

P90190463-highRes.jpgP90190476-highRes.jpgP90190520-highRes.jpgPre generáciu E46 je charakteristický predovšetkým vysoký dôraz na bezpečnosť vozidla. V ponuke sa prvýkrát objavuje stabilizačný systém, kontrolu trakcie majú všetky modely. M3 už nekúpite ako sedan

BMW radu 3 E46 vyrábala automobilka v rokoch 1998 až 2007. Modernizovaná motorová paleta bola podobná ako pri generácii E36, ale zásadne sa zlepšila pasívna bezpečnosť. Obľube sa tešili turbodiesely a aj pohon všetkých kolies xDrive. Z limitovaného modelu M3 CSL je dnes žiadaná investícia.

P90190468-highRes.jpgP90190477-highRes.jpgP90190521-highRes.jpgVerzia 320i už nemá malý šesťvalec, ale len štvorvalec. Popularita dieselov a tlak na emisie začal odsúvať tradičné atmosférické šesťvalce do pozadia. Klasická 330i E90 by raz mohla byť vyhľadávaná ako posledný tradičný radový šesťvalec pod kapotou BMW radu 3

BMW radu 3 E90 prišlo v roku 2005 s trochu kontroverzným vzhľadom, ale celkové predaje cez tri milióny kusov do roku 2013 hovoria jasne. Kým vrcholná M3 dostala štvorlitrový osemvalec, vznikla aj limitovaná edícia BMW 320S so štvorvalcom kvôli homologizácii špeciálu pre WTCC.

P90190471-highRes.jpgP90190478-highRes.jpgP90190522-highRes.jpgAktuálna generácia BMW radu 3, označená ako F30 už nemá ani jeden motor s atmosférickým nasávaním. Downsizingu podľahla aj vrcholná M3

BMW radu 3 F30 sa začalo vyrábať v októbri 2011 a ako už asi viete, teraz s faceliftom prvýkrát dostalo trojvalec. Pod kapotou už tiež nenájdete klasický atmosférický motor. Aj tradičný radový šesťvalec má vyhradne preplňovanie. Čoskoro príde aj hybridná verzia 340e.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY