vytisknout velikost písma Galéria: BMW radu 7 od konca vojny po súčasnosť

Prvé BMW radu 7 prišlo v roku 1977, ale korene luxusných BMW siahajú až do povojnových päťdesiatych rokov.
Galéria: BMW radu 7 od konca vojny po súčasnosť

Po druhej svetovej vojne to bolo s BMW, rovnako ako takmer so všetkými nemeckými továrňami, nahnuté. Ale napriek tomu sa mníchovská značka dokázala spamätať a rýchlo sa vrátila na výslnie skoršie slávy. Bez luxusnej limuzíny radu 7 by sme si dnes ponuku BMW ani nedokázali predstaviť. Odhalenie jej novej generácie je preto určite dobrým dôvodom, aby sme si históriu vrcholných prestížnych modelov značky BMW pripomenuli.

BMW 501

Už prvé povojnové BMW nebola malá jednovalcová mestská krabička, ale luxusná limuzína. Model BMW 502 vychádzajúci z verzie 501 prišiel (ako prvé povojnové nemecké auto) dokonca s osemvalcom. Napriek tomu sa modelov 501 a 502 predalo dohromady len asi 18 000. Na základoch BMW 501 vzniklo aj niekoľko kabrioletov a kupé, napríklad model BMW 3200 CS.

bmw 501 1952 (1).jpgbmw 501 1952 (2).jpgbmw 501 1952 (3).jpgBMW vyrábalo rad 501 od roku 1952 do roku 1962. Automobilka sa ale na konci 50. rokov takmer položila. Zachránil ju potomok zakladateľa Herbert Quandt

Aj keď BMW 501 a 502 boli úspešnejšie ako zaujímavé a moderné sedany automobilky Borgward, Mercedes-Benz utekal svojej konkurencii míľovými krokmi. Dokonca hrozilo, že Mercedes krachujúcu automobilku kúpi, ale v roku 1959 zachránil BMW pred takýmto osudom Herbert Quandt, potomok zakladateľa priemyselného impéria.

BMW New Six

Praotcom súčasného BMW radu 7 je vlastne luxusný model BMW E3, čo bol najväčší sedan ponúkaný automobilkou BMW v rokoch 1968 až 1977. Celkovo sa ho vyrobilo 221 991 kusov a navrhol ho legendárny dizajnér Wilhelm Hofmeister.

bmw e3 1968 (1).jpgbmw e3 1968 (3).jpgbmw e3 1968 (2).jpgBMW E3 bol veľmi úspešný model. Vodiči si obľúbili jeho dynamiku a proti vtedajším Mercedesom aj ľahkú ovládateľnosť a obratnosť

Pod kapotou boli výhradne moderné radové šesťvalce generácie M30, odtiaľ pochádza tiež prezývka "New Six". Auto malo konkurovať luxusným Mercedesom, a aj keď nedosahovalo takej úrovne inžinierskej precíznosti, vodičom sa páčili lepšie jazdné vlastnosti, dynamika a obratnosť. Príbuzné veľké kupé malo označenie BMW E9 a práve z neho vznikol napríklad legendárny model BMW 3.0 CSL.

BMW radu 7 E23

Meno "rad 7" sa prvýkrát objavuje v roku 1977, kedy prichádza úplne nová generácia luxusných vozidiel značky BMW. Na návrhu novej sedmičky pracovali dizajnéri Manfred Rennen a Paul Bracq, ktorý dizajn dokončil. Pod kapotou boli opäť výhradne radové šesťvalce; vo vrcholných modeloch 745i prvýkrát prichádza k slovu preplňovanie.

bmw e23 1977 (1).jpgbmw e23 1977 (2).jpgbmw e23 1977 (3).jpgDo výbavy začala postupne prichádzať elektronika. Objavila sa napríklad palubná diagnostika, ABS alebo na sklonku výroby aj prvý airbag

Automobilka BMW medzi rokmi 1977 a 1987 vyrobila celkom 285 029 sedanov radu 7. Na svoju dobu to bolo veľmi vyspelé auto, malo napríklad kontrolu servisných intervalov a aj prvú palubnú diagnostiku, ktorá upozorňovala na najrôznejšie poruchy či problémy od prasknutej žiarovky po nízky tlak oleja. Rad E23 mal aj palubný počítač, ABS a neskôr dokonca aj airbag vodiča.

BMW radu 7 E32

BMW 501 malo ako prvé sériové povojnové nemeckej auto osemvalec, rad 7 generácie E32 potom ako prvé povojnové auto v Nemecku dostal dvanásťvalec a obmedzovač rýchlosti na 250 km/h. Prvýkrát sa vo vozidle s označením "rada 7" objavil aj osemvalec, pretože pred tým boli vrcholné modely vybavené výhradne radovými šesťvalcami.

bmw e32 (1).jpgbmw e32 (2).jpgbmw e32 (3).jpgGenerácia E32 dostala ako prvá povojnové nemecké auto dvanásťvalec - a mala tiež ako prvá obmedzovač rýchlosti, nastavený na 250 km/h

Diesel sa v BMW radu 7 E32, ktoré sa vyrábalo od roku 1986 do roku 1994 výhradne v nemeckom Dingolfingu, ešte neobjavil. To až nastupujúca generácia prvýkrát začala vo výfuku zapáchať. Zaujímavosťou je, že toto BMW radu 7 malo ako prvé auto na svete predné HID svetlá. Prvýkrát sa tiež v rade 7 objavuje kontrola trakcie.

BMW radu 7 E38

Generácia E38 sa začala popri Dingolfingu vyrábať aj v mexickej Toluce. Celkom BMW medzi rokmi 1994 a 2001 vyprodukovalo 340 242 vozidiel. Ako prvé BMW radu 7 dostala generácia E38 naftový motor. Buď ste mohli mať šesťvalec 2,5 alebo 2,9 litra alebo dokonca osemvalec 3,9 l, čo bol vo svojej dobe jeden z najsilnejších turbodieselov na trhu.

bmw e38 1999 (1).jpgbmw e38 1999 (2).jpgbmw e38 1999.jpgV rade E38 sa prvýkrát objavuje turbodiesel, ale polovicu všetkých predaných vozidiel poháňal ešte benzínový osemvalec v modeloch 740i a 740Li

Tradičným zákazníkom ale nafta veľmi nevoňala. Aj keď sa trojlitrových dieselov predalo cez 12 000, najobľúbenejší bol osemvalec 740i, ktorý poháňal zhruba polovicu všetkých predaných BMW radu 7. Zaujímavé je, že keď BMW v roku 2001 predstavilo novú generáciu radu 7, predaje končiacej generácie E38 vyskočili nahor. Veľa ľudí si vtedy radšej kúpila osvedčený a elegantný starší model než radikálne štylizovanú novinku.

BMW radu 7 E65/E66/E67/E68

Kontroverzné BMW radu 7, ktoré navrhol Adrian van Hooydonk (nie priamo Chris Bangle), sa nestretlo v prvých rokoch s veľkým úspechom. Kameňom úrazu bol práve predovšetkým dizajn, ktorý konzervatívnym zákazníkom nevyhovoval. Až až facelift z roku 2005 trochu uhladil príliš odvážne tvary.

bmw e65 2002 (2).jpgbmw e65 2002 (3).jpgbmw e65 2002 (1).jpg
Dizajn generácie E65 bol veľmi odvážny a konzervatívnym zákazníkom sa nepáčil. V prvých rokoch výroby sa navyše BMW trápilo so spoľahlivosťou zložitej elektronikybmw e65 2002 (6).jpgbmw e65 2002 (4).jpgbmw e65 2002 (5).jpgFacelift z roku 2005 trochu učesal veľmi výrazné tvary, ale pôvodné proporcie vozidla zostali. Zlepšila sa však spoľahlivosť, motory posilnili a časom prišla aj experimentálna verzie s pohonom na vodík

BMW radu 7 generácie E65 bolo najzložitejšie auto, aké kedy automobilka vyrobila. Prvýkrát sa objavuje palubný systém iDrive, adaptívny podvozok, aktívne stabilizátory, prvé šesťstupňový automat na svete v sedane, adaptívne svetlá a automatické dovieranie dverí. Vôbec po prvýkrát sa v BMW objavila GPS navigácia s dátami na DVD, bi-xenóny alebo štartovanie pomocou tlačidla.

BMW radu 7 F01/F02

Po predchádzajúcej kritike bol dizajn novej generácie radu 7, predstavený v roku 2008 na Červenom námestí v Moskve, veľmi usadnutý. Aj technika sa nepremenila nejako radikálne, aj keď napríklad predné zavesenie opustilo vzpery MacPherson a prešlo na dvojité lichobežníky. Prvýkrát sa pod kapotou objavil aj hybridný pohon spojený s osemvalcom.

bmw f01 2009 (1).jpgbmw f01 2009 (3).jpgbmw f01 2009 (2).jpg
Dizajn novej radu 7 je oveľa usadlejší a nie tak odvážny ako predtým. Prvýkrát sú k dispozícii výhradne preplňované motory, z ponuky ale vypadol naftový osemvalec
bmw f01 2013 (1).jpgbmw f01 2013 (2).jpgbmw f01 2013 (3).jpgFacelift príliš nového nepriniesol, rozšírila sa len výbava. Generácia F01 / F02 sa ako prvý rad 7 predávala aj s hybridným pohonom. Veľký záujem bol o pohon všetkých kolies xDrive

Ako prvé BMW dostala nová rada 7 osemstupňový automat. Najprv ním bol vybavený hybrid a dvanásťvalec 760i, od roku 2013 potom všetky modely. Zmizol ale naftový osemvalec, BMW už vsádzalo iba na rôzne stupne nastavenia radového trojlitrového šesťvalca. Prvýkrát v histórii BMW sa tiež jedná o model, ktorý má výhradne preplňované motory.

BMW radu 7 G11/G12

Nová generácia BMW radu 7 je úplne revolučná. Prichádza totiž s karosériou spevnenou uhlíkovými vláknami. Oproti predchádzajúcej generácii je nový model o 130 kg ľahší a napríklad vie zaparkovať bez vodiča a jazdí na diaľkové ovládanie.

bmw 7 2016 (1).jpgbmw 7 2016 (2).jpgbmw 7 2016 (3).jpgNové BMW radu 7 je podobne revolučné ako model E23 pred rokmi. Má uhlíkovými vláknami zosilnenú konštrukciu a vie jazdiť automaticky na diaľkové ovládanie

Pod kapotou sú zásadne modernizované motory a samozrejme nechýba radový šesťvalec na naftu v modeli 730d či na benzín v modeli 740i. Vrcholom je zatiaľ osemvalec 4,4 l v modeli 750i, ale bude sa vyrábať aj hybrid 740e a časom určite dôjde aj na dvanásťvalec 760i.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY